menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Keuze Kriekenbomen

Ga naar meest recente reactie

77Grace77

77Grace77

Beste iedereen

Mijn echtgenoot en ik zouden dit jaar graag 1 of 2 Kriekenbomen planten.

- Welke zijn goed bestand tegen ziekten en hebben een lekkere smaak voor confituren, compotes, boerenjongens, krieken met frikandellen en om zo te eten?
- Moeten het twee dezelfde rassen zijn of mag dat variëren zoals bij onze Pruimelaars?
- Moeten het er überhaupt twee zijn voor de bestuiving of heb je ook zelfbestuivers met de bovenstaande kwaliteiten?
- Wanneer best planten?
- Nog aandachtspunten?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Warme groet & God bless
Ellen
zaterdag 17 januari 2015 - 21:01
RdB

RdB

Ja, bezint eer ge begint. Als je de krieken niet inpakt in netten zijn het alleen de spreeuwen die godbless roepen!

Ruud
zaterdag 17 januari 2015 - 21:59
sophora

Sophora

Schaarbeekse kriek. Zelfbestuivend.
Spreeuwen zijn niet zo gek op zure krieken
Kan je nu nog planten .
zaterdag 17 januari 2015 - 22:30
RdB

RdB

Niet alleen de spreeuwen, ik ook niet,

Ruud
zondag 18 januari 2015 - 15:25
77Grace77

77Grace77

Dag allemaal

Uiteraard heb ik ook niet stilgezeten .
Nu las ik bij het surfen op enkele rassen gestuit.

De Noorderkriek/Morel is bij ons zeer gekend, maar schijnt gevoelig te zijn aan bloesemrot.
De Karneol zou pas in juli oogstrijp zijn, maar zou minder vatbaar zijn voor deze schimmelziekte, zou bovendien een grote oogst met zich meebrengen en zoet-zure krieken voortbrengen.

Wij hebben echter een beperkte ruimte.
Weten jullie toevallig of deze Karneol ook als spilboom (of hoe noem je een boom die kleine takjes op één hoofdstam laat groeien?) verkrijgbaar is?
Een halfstam zou nl. een beetje groot uitvallen en teveel schaduw geven op het plaatsje wat we voor de boom/bomen hebben voorzien.

Is de Karneol zelfbestuivend of niet?

Zijn er nog tips/adviezen die jullie ons kunnen meegeven bij de keuze, de aanschaf, het planten en onderhouden van een Kriekelaar?

Alvast erg bedankt!
Warme groet & God bless
Ellen
zondag 18 januari 2015 - 16:17
77Grace77

77Grace77

Erg bedankt Sophora!

@Ruud, zeker, we hebben ook Pruimelaars en een grote Kerselaar waar we met vogelvraat moeten rekening houden.
We hebben al met CD'tjes geprobeerd, maar de grote vuilniszakken hadden vorig jaar eindelijk succes. Niet bij de eksters, kauwen en spreeuwen, maar wel bij ons, haha.
We mochten van een zeer goede oogst genieten en dat was wel even geleden.

Groetjes & God bless
Ellen
zondag 18 januari 2015 - 16:25
77Grace77

77Grace77

Hallo iedereen

Ik heb toch even naar onze boomkweker gebeld.
Karneol had hij niet in stock, maar hij sprak over een eveneens iets zoetere kriek die 'Gorsem' zou heten. Deze zou ook beter bestand zijn tegen schimmels.
Kent iemand van jullie dit ras?

Krieken zouden blijkbaar niet in zuilformaat bestaan wegens teveel snoeiwerk en volgens hem mag je steenfruit niet snoeien.

En zo leren we steeds weer bij .

Groetjes & God bless
Ellen
maandag 19 januari 2015 - 14:57
WiPe

WiPe

Je mag steenfruit wel snoeien, maar dan alleen in de zomer, na de oogst. En je mag niet te zwaar snoeien, meestal worden alleen slecht geplaatste en kruisende takken weg gesnoeid.
maandag 19 januari 2015 - 17:19
Hamamelis2

Hamamelis2

Ellen, ik ben vooral benieuwd hoe je die vuilniszakken dan precies gebruikt/ aangebracht hebt ? Ben al een tijdje op zoek naar een goede oplossing voor mijn kersenbomen

donderdag 26 maart 2015 - 19:33
77Grace77

77Grace77

Hallo

De grote vuilniszakken (van 200 L) hadden we kriskras in de boom gehangen met behulp van visdraad. Daarvoor heeft mijn echtgenoot het dak van ons tuinhuis benut en daar bovenop nog eens een ladder gezet om zo hoog mogelijk te kunnen reiken (wel opletten natuurlijk). Hij trok met behulp van een touw een tak naar beneden en bevestigde daaraan een zak.
Heel rudimentair dus, haha.
Zo krijg je hele grote, brede wapperende slierten.
Wel goed knisperende zakken gebruiken .
Ziet er echt niet uit, maar vorig jaar hadden we een geweldige oogst, iets wat al jaren niet meer het geval was door fruitrovers. Ik hoop dat het dit jaar ook succes mag hebben want de veelvraten wennen snel.
Heel veel succes gewenst!

Groetjes & God bless
Ellen
vrijdag 27 maart 2015 - 17:08
baloe

Baloe

Leuk om te lezen,
ik heb enkele jaren geleden ook een kriekenboompje geplant (een zaailing die in een weide met schaarbeekse kriek stonden). Ik heb er ondertussen al wat kriekjes van mogen proeven.
Vogels blijven er mooi van af, maar als het nodig is, is dit wel een goed idee.
zondag 29 maart 2015 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon