menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke kleine boom past in een prairietuin

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Welke (kleine) boom past in een prairietuin?
woensdag 17 december 2014 - 18:07
Ginkgo

Ginkgo

Acer palmatum 'Orange Dream' ? vooral vanwege z'n kleuren dan..
woensdag 17 december 2014 - 21:35
satomi

Satomi

In een prairie groeien voornamelijk planten die houden van een plek in de volle zon, een schrale bodem en een overwegend droog klimaat. Er is vooral veel open ruimte, en grote vlakken van een beperkt aantal soorten. Meestal is er weinig beschutting te vinden. Persoonlijk zou ik daar geen Acer palmatum cultivar planten, mede vanwege dat die om een wat zure, humusrijke bodem vraagt.

Wat dan wel? Nou, bv. Pyrus salicifolia of Sorbus vilmorinii als kleinere boom en als het wat hoger mag, Gleditsia triacanthos 'Sunburst'. Als je een beschutte plek kunt vinden, dan past een Koelreuteria paniculata ook goed.
donderdag 18 december 2014 - 12:28
Tuinprins

Tuinprins

Wat Satomi zegt klopt ... maar dat wil niet zeggen dat echte prairieplanten het op humusrijke grond niet zouden willen doen. Integendeel, soms groeien ze zo weelderig dat ze extra gesteund moeten worden.

Verder: Persicaria amplexicaulis maakt sinds jaar en dag deel uit van een prarietuin (zoals die door o.m. Piet Oudolf wordt toegepast) alhoewel de plant van oorsprong uit Azië komt. Ik denk dat hier dus een wat ruimere interpretatie van het begrip 'prarietuin' op zijn plaats is.

Daarom ben ik van mening dat een boom zeer wel toe te passen is in een prarietuin. Ik zou wel kiezen voor kleine bomen die niet al te groot blad hebben en een wat natuurlijke uitstraling hebben. Te denken valt o.m. Acer griseum, Acer triflorum, Amelanchier lamarckii en Cercidiphyllum japonicum. Meerstammige vormen hebben zeker de voorkeur. Bomen die ik NIET vind passen in een prarietuin zijn bijv. Magnolia en Catalpa.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 19 december 2014 - 14:03
pplakke

Pplakke

hier op deze link staan een paar yucca .
is dat ook niet in de stijl van prairie ?
bv die yucca gloriosa is al vrij groot .
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=32&t=7172
zaterdag 20 december 2014 - 11:57
Tuinprins

Tuinprins

Yucca vindt ik meer iets voor een grind tuin of eventueel een tropische tuin voor contrast met grootbladige planten. Verder staat Yucca graag vrij van andere planten, in een prairietuin staan planten direct naast elkaar.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 december 2014 - 08:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon