menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

anneke

Tekst aangepast

Anneke

We zijn pas verhuist en hebben een prachtige zeer grote tuin nu.Allerlei planten en struiken er staat hier ook een vlinderstruik wel meer den 2 meter hoog nu zien we dat die nog niet gesnoeid is geweest kunnen we dit nu nog doen?
En hoe gaat dat met bollen van tulpen en paaslelies mogen we die eruit halen en laten drogen of gaat dit niet?
In onze vorige woning ztten er nog wel 400 bloembollen onder de grond we zouden er toch graag enkele mee verhuizen.
En kunnen we onze blauwe regen ook mee verhuizen?
Hartelijk dank voor de hulp
Groetjes anneke
zondag 15 april 2007 - 06:27
corrielat

Corrielat

Anneke,

dat van die vlinderstruik zou ik ook graag willen weten, ik heb nl. vorig jaar een plant gezet en wist niet dat je die moest snoeien, daarom wacht ik de antwoorden af, ik zou hem graag zien bloeien, en vraag me af dat zonder te snoeien toch bloemen te verwachten zijn
zondag 15 april 2007 - 12:17
hugo

Hugo

die vlinderstruik kan je snoeien tot zo'n 50cm boven de grond, maar dan wel niet meer wachten, met dit weer gaat alles een stuk sneller::

die 400 bloembollen kan je allemaal uithalen ( blad eraan laten ) en in je nieuwe tuin ergens in een verloren hoek terug ingraven om de bladeren te laten afsterven, kan je deze later gewoon terug planten,,

die blauwe regen, da's een ander paar mouwen omdat die op dit ogenblik reeds in volle groei en bloei is

groetjes
zondag 15 april 2007 - 14:26
Esem

Esem

Normaal wordt de budleia (vlinderstruik) eind maart terug gesnoeid tot op een 50 cm boven de grond.
Het zal nog wel lukken maar je zal dan wat later bloem krijgen op je struik.
Je bloembollen kan je er uit halen maar zeker het blad nog niet verwijderen.
Plant ze in een hoekje van de tuin en laat ze daar verder afsterven (het blad bedoel ik dan).
In het najaar kan je ze dan terug op hun definitieve plaats uitplanten.
De wisteria (blauwe regen) kan je alsnog proberen te verplanten, maar ik denk dat dit ten koste van de bloem zal gaan.
Is hij niet al te groot dan kan je hem misschien met een grote kluit verplanten, en geef hem nu met de droogte elke dag een flinke gift water.
Het is mischien het proberen waard.
Als je hem laat staan heb je er toch ook niets meer aan.
Gr Esem,
zondag 15 april 2007 - 16:06
deHaan

DeHaan

Als je de Budleia dit jaar niet snoeit, bloeit hij toch.
Een volledig uitgegroeide Budleia heeft ook zijn charme.
zondag 15 april 2007 - 19:58
corrielat

Corrielat

Gelukkig,

ik ben niet zo een snoeier
zondag 15 april 2007 - 20:59
anneke

Anneke

bedankt voor alle reactie's
groetjes anneke
maandag 16 april 2007 - 01:53
sylvain

Sylvain

Jamaar Dehaan als gehem niet terug snoeit dan kryg ge wel een groote leegt onder aan de stam als je dan het geluk hebt dat hy jonge scheuten zet dan hebt ge een jong vlinderstuik en dan kun je de oudere noch weg knippen maar ik zou hem terug snoeien groetjes en dag
vrijdag 20 april 2007 - 17:33
hildavw

Hildavw

Anneke,
Wat je wel zou kunnen doen, is er enkele takken uithalen, bijv. een derde van de struik.
Daaruit zullen dan nieuwe scheuten komen.
Hetzelfde kan je dan volgend jaar en het jaar daarop doen, en dan heb je binnen 4 jaar een mooie volle struik.
Ik heb dat zo al gedaan met hibiscus, forsythia, weigelia en boerenjasmijn en mijn buren doen het met hun vlinderstruik.
groetjes
Hilda
vrijdag 20 april 2007 - 23:25
Esem

Esem

Je vlinderstruik gewoon een 50 cm boven de grond afknippen,en niet bang zijn om het te doen.
Want vele onder ons zijn bang om er de schaar in te zetten.
Ik doe het zo elk jaar en telkens weer word ik beloont met vele en grote bloemen.
De vlinderstruik bloemt toch op eenjarig hout.
Je hoeft echt geen 2/3 te laten staan.
Alles eraf maar niet te lang meer wachten en doen.
Gr Esem.
PS. je zal bij zijn als je het hebt gedaan.
vrijdag 20 april 2007 - 23:56
anneke

Anneke

Bedankt mijn man heeft hem al een heel stuk terug gesnoeid maar er komen wel al nieuwe scheuten aan is dat niets dan
zaterdag 21 april 2007 - 04:10
Esem

Esem

Nee anneke,
je zal zien dat de plant vlug andere scheuten zal aanmaken.
Gr Esem,
zaterdag 21 april 2007 - 04:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon