menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke rhododendron

Ga naar meest recente reactie

herman

Tekst aangepast

Herman

Mijn rhododendrons zien er niet goed uit. De bladeren hangen slap naar beneden en de bloemknoppen zijn bruin. Er is duidelijk geen bloemknop te bespeuren. Het zijn wel 14 planten op een rij, waarschijnlijk geen enkele bloem. Weet iemand raad?
PS Ik heb er enkele foto's van maar ik heb hier blijkbaar niet de mogelijkheid om die in bijlage mee te sturen.
zondag 15 april 2007 - 04:20
arensink

Arensink

Hallo Herman,

De planten zullen wel heel droog staan met dit droge weer. De hele winter konden ze het zo opzuigen maar nu even niet want er valt niets. Daarbij nu veel zon, hoge temperaturen dit kan hij niet bolwerken.
Maak een dijkje rond de stam en gooi hier veel water in, het duurt even maar na een week zullen ze er beter uitzien.
De bruine knoppen komen waarschijnlijk door een beestje welke zich in de knop bevindt en deze leegvreet. Misschien is er iemand die hier meer van weet. Volgens mij komt er in de zomer een larve die in de knop overwintert en in het voorjaar de schade toebrengt.
Maar de knoppen kunnen door watergebrek misschien ook ingedroogd zijn.

Arjen.
zondag 15 april 2007 - 04:40
hugo

Tekst aangepast

Hugo

de oorzaak van die bruine knoppen is meer dan waarschijnlijk de rhododendroncicade,, best alle verdroogde bloemknoppen verwijderen en een bespuiting uitvoeren mer admire of met een middel op basis van pyrethrum, mag nu reeds gebeuren, zeker zorgen dat je de bladeren boven en onderkant goed besproeit en verschillende malen herhalen,, volgend jaar zal je waarschijnlijk geen bloemen hebben maar het jaar erna zullen je struiken terug gezond zijn,,, als je bemerkt dat er enkele knoppen bruin worden, direct terug bespuiting uitvoeren om de andere bloemknoppen niet te laten aantasten

zijn dit reeds oudere struiken? anders kan je ze misschien nu een stuk terug snoeien zodat ze niewe scheuten en knoppen kunnen aanmaken en dan behandelen zoals hiervoor beschreven

groetjes
zondag 15 april 2007 - 14:40
WiPe

WiPe

De knoppen worden bruin door een schimmel die verspreid wordt door de rododendroncicade. De Cicade maakt de bloemknoppen niet kapot maar verspreid wel de schimmel waardoor die bloemknoppen verdrogen. Bestrijden kan best door de verspreiding van de schimmel tegen te gaan c.q. door de cicade te bestrijden.

Maar er is iets anders mis dat niet in dat plaatje thuis hoort. Je schrijft dat de bladeren slap hangen. Dat kan door droogte komen, maar de kans bestaat date r hier wat anders mis is. Hoe oud zijn de planten? Wanneer heb je die geplant? Wat voor een grond heb je daar in jou tuin?
zondag 15 april 2007 - 17:21
herman

Herman

De rhododendrons staan er meer dan 15 jaar, denk ik. Ze staan eigenlijk wel in zandgrond maar destijds heb ik wel grote gaten gemaakt en gevuld met bladgrond. Ze hebben altijd goed tot zeer goed gebloeid al heb ik altijd wel veel last gehad van slaphangende bladeren.
maandag 16 april 2007 - 05:26
WiPe

WiPe

Droogte lijkt me dus meer dan realistisch. Behalve water geven zou je onder de planten ene mulchlaag kunnen leggen van afgevallen blad waardoor de grond minder uitdroogd.
maandag 16 april 2007 - 15:58
herman

Herman

Er ligt al wel een flinke mulchlaag onder de planten. Ik doe er wel tegen de winter wat koemest op, is dat misschien te kalkrijk?
Ik heb overigens geprobeerd om de knoppen te plukken. Ik had er ongeveer 300 aan één plant, als je weet dat er 15 planten staan dan wordt dat een heel karwei. Komt daar nog eens bij dat je ze moeilijk kan plukken, er komt altijd wel wat blad mee. Al is het een soort die niet zo hoog groeit ( nu 1.5m) ik denk toch dat ik ze maar eens wat ga insnoeien. Heb ik dan in 2009 terug bloei?
dinsdag 17 april 2007 - 05:19
hugo

Hugo

verwijder of een hele tak of snoei altijd boven het laatste blad, dit om te voorkomen dat een halverwege afgesnoeide tak nooit meer uitloopt en een "kapstok" wordt,, je zal dan volgend jaar ook al wel bloem hebben en het daarop volgend nog meer,, normaal snoei je deze na de bloei dus nu moet volgens mij bes kunnen

groetjes
dinsdag 17 april 2007 - 15:21
herman

Herman

Ik ga jullie raad opvolgen. Bedankt voor de reacties.

gr Herman
woensdag 18 april 2007 - 00:50
herman

Herman

IK wil toch nog even terugkomen op dit onderwerp. Ik heb de verdroogde knoppen eruit gehaald, en ik heb gemerkt dat sommige bossen nogal veel bladeren hebben die half bruin zijn. Heeft dat met cicade te maken of betreft het nog een andere ziekte?
zaterdag 21 april 2007 - 03:55
WiPe

WiPe

Heeft eerder met droogte te maken.
zaterdag 21 april 2007 - 04:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon