menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke bodembedekker onder fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

barsoom

Barsoom

Hallo,

Wat zou een geschikte bodembedekker zijn voor onder fruitbomen? (2 peren en 1 appel (laagstam) nog te planten en een kers halfstam).

Deze komen in wat nu gazon is, en om het gras afrijden gemakkelijk te houden zou ik dus hieronder een bodembedekker willen zodat ik niet tussen de bomen, maar er rond moet rijden.

Ik denk aan bosaardbei of oost indische kers. Wanneer plant of zaai ik deze best?

Iemand andere/betere suggesties?

merci!
woensdag 3 december 2014 - 11:14
Arico

Arico

Hedera is een klimplant, maar ook ideaal als bodembedekker: sterk, doet het goed in de schaduw, wintergroen, kan concurreren met bomen voor water en komt in verschillende soorten en cultivars.
donderdag 4 december 2014 - 16:49
peter2

Peter2

Waldsteinia staat hier onder de zwarte moerbij en doet het perfect.
donderdag 4 december 2014 - 21:01
barsoom

Barsoom

Waldsteinia ziet er ook mooi uit!

Plant men bodembedekkers gewoon ergens in het voorjaar?
vrijdag 5 december 2014 - 12:50
Ginkgo

Ginkgo

Als je voor Hedera kiest, kies dan zeker niet Hedra helix. Deze zal tegen de boom aangroeien en vergt dan weer onderhoud om deze niet te laten woekeren in je fruitbomen. Indien je dit niet onderhoud zal de klimop volledig in je boom groeien en veel licht wegnemen + veel gewicht veroorzaken in de boom z'n kruin.

Je kan eventueel voor Hedera colchica 'Arborescens' kiezen. Dit is de struikklimop.

Ik weet niet of waldsteinia ternate het zo goed doet in de schaduw ?.. maar eventueel Pachysandra terminalis. Deze doet het alleszins goed in de schaduw, verdraagt niet echt zonnige standplaats.

In principe kan je bodembedekkers het hele jaar door planten.

succes !
Grtz
maandag 8 december 2014 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon