menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeiinkorten vijg

Ga naar meest recente reactie

koen

Koen

Ik heb hier een vijg die als het ware een lange stengel is van 2mtr, met bovenaan enkele zijtakken.

Kan ik deze stengel bvb gewoon afknippen/inkorten tot op +-1 mtr hoogte zodat deze daar een "kruintje" maakt?
zaterdag 8 november 2014 - 09:04
jdcoster

Jdcoster

Dat kan zeker. We weten natuurlijk niet hoe hard de volgende winter zal toeslaan. Ze durven nog wel eens een eind invriezen. Ja wacht daarom best tot na de belangrijkste vorstperiode voor die snoei.
Een vijgenboom heeft als voordeel dat je er nog iets onder kunt plaatsen, of er onderdoor lopen en als nadeel dat men een laddertje nodig heeft om de vruchten te plukken. Bij een vijgenstruik is het net omgekeerd. Men kan makkelijker bij de vruchten maar ze nemen tamelijk veel plaats in.
zaterdag 8 november 2014 - 09:43
WiPe

WiPe

Wat is het verschil tussen een vijgenboom en een vijgenstruik? Ik zou zweren dat dat twee keer hetzelfde is ic Ficus carica?
zaterdag 8 november 2014 - 12:35
jdcoster

Jdcoster

Dat is uiteraard hetzelfde.
zaterdag 8 november 2014 - 14:29
Pieterke67

Pieterke67

Ik zou hier even op willen inpikken, omdat ik een soortgelijke vraag heb maar dan het omgekeerde: ik heb een struik(boompje) en ik wil hem meer naar boven krijgen.

Hieronder een foto van de situatie. Het is begonnen met een klein boompje dat nu alle kanten opschiet. Ik wil hem nu vooral wat meer in de hoogte krijgen of op zijn minst verticaal laten groeien. Zo krijgen de plantjes eronder ook nog een kans en kan ik nog aan mijn voordeur…

Dus mijn vraag: hoe krijg ik hem meer verticaal? Mag ik bv. de takken die nu de weg versperren volledig wegsnoeien tot op de hoofdstam? Als ik ze laat staan worden ze volgend jaar nog langer en als ik ze half snoei komen er nog meer vertakkingen in de breedte waarschijnlijk?

Struiken & Bomen

zaterdag 8 november 2014 - 22:21
Figo

Figo

Laat de grootste en dikste tak staan. Snoei alle andere takken weg tot of tegen de grond, of tot tegen de tak die uw stam zal maken.
Pas doen rond half januari (voor zover het niet vriest), of na de winter (februari/maart) als de winter/vorst voorbij is. Bij eventueel invriezen ga je dan zien welke tak(ken)de winter overleefd hebben, en kies je daaruit de beste om uw stam te vormen.
zaterdag 8 november 2014 - 23:31
Pieterke67

Pieterke67

Ok, bedankt! Er is al een korte dikke hoofdstam want het was oorspronkelijk een boompje toen we hem kregen, maar nu lijkt het meer een struik omdat er een heel aantal takken uitgeschoten zijn.

Misschien dat ik wel een paar takken kan houden die nu naar boven staan? Of beter slechts 1 verticale tak houden en de rest allemaal wegsnoeien tot op de hoofdstam?

De tak(ken) die ik behoud ook een beetje inkorten of beter niet?

maandag 10 november 2014 - 23:14
Figo

Figo

Als je zegt "een boom" is dat 1 stam, met daarbovenop een "kruin"...anders heb je een "struik"
En ja, je kan die takken laten staan (maar dan heb je dus geen boom )
dinsdag 11 november 2014 - 12:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon