menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom planten

Ga naar meest recente reactie

KillerBug

KillerBug

Dag allemaal

Wij zijn al even op zoek naar een mooie, ronde boom om onze tuin wat op te vullen. Onze tuin is 10 are groot & er staat nog niet veel meer dan een tuinhuisje & wat hagen

We hadden dus graag een boom geplant om alles wat op te vrolijken. Heeft er iemand een tip voor een boom van maximum 15 meter met een mooie, ronde kruin?

De verkoper van het plantcenter had ons een plataan aangeraden & deze dan regelmatig bij te snoeien maar als ik forums lees, dan raden de meeste mensen dit echter af. We hadden ook graag gehad dat de boom zijn maximale grootte kon bereiken zonder dat er teveel gesnoei aan te pas moet komen. We willen echter ook geen 10-tallen jaren willen wachten op een mooie "grote" boom...

Pluimes & pseudoacacia vind ik hele mooie bomen, maar weet niet goed hoe het zit met de groeisnelheid enzo. Ook hiervoor zijn tips welkom

Alvast bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 28 oktober 2014 - 20:54
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk aan een Liquidambar, groeit van nature niet bolvormig maar je kan die er wel naar snoeien. Dat snoeiwerk loont wel.
Leo
dinsdag 28 oktober 2014 - 23:19
sophora

Sophora

De Liquidambar styraciflua 'Gum Ball' hoeft heel weinig gesnoeid te worden.
woensdag 29 oktober 2014 - 08:36
Tuinman65

Tuinman65

Da's waar Sophora. Daar had ik niet direct aan gedacht.
Leo
woensdag 29 oktober 2014 - 09:29
Patrikc

Patrikc

Killerbug,

Uw vraag is eigenlijk een beetje 'wat eten jullie bij de boterham''... iedereen zijn eigen goesting dus.

Voor wat het waard is: een hoogstam-fruitboom.
woensdag 29 oktober 2014 - 10:20
satomi

Satomi

Het bomenboek van Van den Berk Boomkwekerijen vind ik persoonlijk ideaal om je te orïenteren en te informeren. Je kunt dit boek ook online bekijken en dan een aantal voorwaarden invullen om er de juiste boom/bomen uit te filteren. http://www.vdberk.nl/bomenboek/zoeken

Via http://bomenwijzer.be/ is dat ook mogelijk
woensdag 29 oktober 2014 - 15:52
Ginkgo

Ginkgo

Wat specialere bomen, zeker als het voor een solitair is :

Acer davidii zijn wel mooie bomen. Mooie bast en mooie herfstverkleuring. 15m is wel het allermax. dat deze bomen worden.

Prunus maackii, mooie bloesems

Quercus x turneri, Sterker als veel andere soorten eiken, zie je wel niet zoveel maar heeft wel zo een karakteristieke stam.

Fraxinus americana 'Autumn Purple', voor als je echt een ronde kroon wil

Maar eerst misschien even naar de bodem en omgeving kijken wat die zegt, nat, droog, voedselrijk/arm, ruimte genoeg (ook in de breedte),...
woensdag 29 oktober 2014 - 20:14
pplakke

Pplakke

misschien deze ginkgo biloba saratoga

http://www.vdberk.nl/boom/ginkgo-biloba-saratoga

ik vond er een foto van denk wel dat deze onder aan gesnoeid is.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 oktober 2014 - 07:04
deHaan

DeHaan

pplakke, Kan je de foto een stuk kleiner kunnen plaatsen.
Hij is nu zo groot dat hij voor mij niet te bekijken is.
Vast bedankt.
donderdag 30 oktober 2014 - 10:58
KillerBug

KillerBug

Dankjewel allemaal voor de reacties! Het is idd niet evident om te zeggen welke boom het beste past, maar de Amberboom lijkt wel een goede keuze.

Deze stond al op het verlanglijstje maar vreesde dat ie te smal ging zijn. Na wat meer opzoekingswerk (dankjewel Satomi ) denk ik toch dat ie mooi gaat passen in de tuin. Hij zal solitair staan & goed tot zijn recht komen.

Ik kijk al uit naar het planten!

Groetjes!
donderdag 30 oktober 2014 - 21:36
Tuinman65

Tuinman65

Een Liquidambar is toch veel mooier dan een Amberboom.
Leo
donderdag 30 oktober 2014 - 23:27
Ginkgo

Ginkgo

@Leo :

Een liquidambar is toch veel mooier dan een Amberboom

Vind je ?


Leuk weetje is dat Liquidambar en styraciflua eigenlijk hetzelfde betekenen maar in een verschillende taal, het een is afgeleid van het latijn en het andere van het grieks als ik me niet vergis, wat eigenlijk neerkomt op vloeibaar amber, gom.
donderdag 30 oktober 2014 - 23:42
Patrikc

Patrikc

Een vloeibare amberboom is wel gevoelig voor takbreuk, maar laat dat de pret niet bederven.
Er zijn cultivars die nog mooiere herfstkleuren geven, o.a. Worplesdon.
Veel succes.
donderdag 30 oktober 2014 - 23:48
Tuinman65

Tuinman65

Wat ik gisteren schreef was maar een grapje hoor.
Dat het één en dezelfde is weet ik ook wel.
Leo
vrijdag 31 oktober 2014 - 17:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon