menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Davidia involucrata vilmoriniana grootte

Ga naar meest recente reactie

cvandervelpen

Cvandervelpen

Ik heb een niet al te grote tuin en een tijdje geleden een plan laten maken. Op het plan staat een davidia involucrata vilmoriniana ingetekend achter mijn terras aan de zuidkant. Op het internet vind ik eigenlijk dat deze boom tot 12m kan worden. Mijn tuinarchitect houdt het bij 6-7m maximum. Ook de boomkweker waar ik de boom zou bestellen vermeldt 6-7m. Zijn er hier mensen die het echte antwoord weten? 10-12 meter zou ik echt teveel vinden. 6-7 meter zou perfect zijn voor de plaats. Ik zou deze boom er erg graag bij hebben want ik vind het een prachtige boom.

Alvast bedankt voor de tips.
vrijdag 10 oktober 2014 - 09:26
Tuinprins

Tuinprins

De hoogte is mede afhankelijk van standplaats, grondsoort, klimaat en het DNA van de moederplant (stek, zaad). Daarom vind je ook diverse hoogtes voor deze boom op het internet. Verder moet je er op bedacht zijn dat boomkwekers de neiging hebben om de uiteindelijke hoogte van een boom naar beneden bij te stellen. Hoge bomen verkopen maar matig.

Als je kijkt in het BELTREES register (hierin staan veel (markante) bomen die in Belgische parken, arboreta en plaatsen staan) dan vind je voor Davidia diverse exemplaren die hoger zijn dan 10 meter. Hoe oud die bomen zijn, wordt niet vermeld.


http://www.arboretumwespelaar.be/EN/Beltrees_Trees_in_Belgium/



Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 oktober 2014 - 10:43
Lida

Lida

de boom groeit langzaam. staat nu denk ongeveer 10 jaar in de tuin en is ongeveer 4 meter hoog. heeft nu voor het derde jaar gebloeid. Dit jaar voor het eerst uitbundig
vrijdag 10 oktober 2014 - 12:43
WiPe

WiPe

Als ik de lijst op beltrees bekijk (zie de link van de Tuinprins) dan zijn daar toch een aantal bomen bij die inmiddels hoger zijn dan wat in de lijst staat.
Davidia wordt veel meer dan 6-7 meter. het dubbele is vlot haalbaar. Voordeel is wel dat die niet echt snel groeit, maar die stop niet met groeien omdat je vindt dat hij hoog genoeg is. Nadeel is dat als je die boom door snoei klein probeert te houden, dat hij er niet echt mooier op wordt.
vrijdag 10 oktober 2014 - 13:16
cvandervelpen

Cvandervelpen

Hmm, mijn twijfels over deze boom worden toch nog groter als ik de reacties hier zo lees. Een boom van 10-13m is echt wel te groot voor de plaats waar hij voorzien is in mijn tuin. Ook als hij traag groeit wil ik mijn kinderen niet opzadelen met een mastodont van een boom die hier eigenlijk niet echt op zijn plaats staat. Zijn er eventueel alternatieven? Graag 6-7m max.

Bedankt
vrijdag 10 oktober 2014 - 13:59
Patrikc

Patrikc

Fijn CV dat je bij het planten van een boom op lange termijn denkt. Wat mij betreft wordt een Davidia inderdaad te groot voor een kleine of medium tuin.

Ik vind dat een appelaar in hoogstam zwaar onderschat wordt als tuinboom, die is best evenmooi als veel sierbomen, heeft mooie bloesems, lekkere vruchten en valt mits een beetje verstandige vormsnoei perfect binnen de door u gewenste afmetingen. En het is een boom waar drie generaties plezier aan hebben.
Bovendien veel goedkoper dan veel sierbomen.
vrijdag 10 oktober 2014 - 15:21
Lida

Lida

Cornus Kousa, Cercis, Sorbus, Acer of iets deze worden niet zo hoog
Ligt er aan welke kleur bloem wilt je of bessen wilt
vrijdag 10 oktober 2014 - 15:33
WiPe

WiPe

Stuartia pseudocammelia of Styrax japonica zijn ook de moeite van het overwegen waard.
vrijdag 10 oktober 2014 - 15:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon