menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel Wisteria aanplanten

Ga naar meest recente reactie

madanny

Madanny

Beste mensen;
ik ben nog vollop bezig de sparren te verwijderen,
maar de bedoeling is dat vanaf die lelie achtige plant (die verdwijnt ook nog)
tot de scheidingsmuur , ik wisteria of blauwe regen zou planten
om met de tijd een muur van wisteria te zien . (en de mensen geen inkijk hebben)
En na de muur van wisteria komt met de tijd een zonneterras
vraag is hoeveel wisteria ik zou moeten aanplanten (lengte is ongeveer 10 meter)
alvast bedankt voor de hulp

Struiken & Bomen

dinsdag 7 oktober 2014 - 08:08
LT

LT

Om doorkijk te mijden, misschien niet zo'n goede keuze. Wisteria's willen omhoog. Het is niet zo makkelijk, het beneden dicht te houden. Ze laten ook de bladeren vallen.
De keerzijde: 10 meter wisteria zal een prachtig gezicht zijn!
dinsdag 7 oktober 2014 - 08:34
Marei

Marei

Je moet Wisteria wel een klimgelegenheid bieden hè en denk er om dat het niet 'zomaar een hekje' kan zijn. Hier staat één plant, die groeit in een gelaste, ijzeren parasol, (zie mijn avatar) die geplaatst is en een betonnen voet; ondanks dat trekt de Wisteria de paal enigszins scheef.
Eén Wisteria bedekt met gemak een lengte van 10 meter, maar wel in de lucht!
En is in de winter dus, zoals LT al opmerkt, kaal.

Groetjes, Marei.

Struiken & Bomen

dinsdag 7 oktober 2014 - 08:48
madanny

Madanny

Ja dat weet ik dat er een goede steun moet staan, had al een constructie in gedachten dat in de beton zou gegoten worden.
dat met die parasol is ook leuk gedaan; kan eventueel ook nog andere klimplanten eronder plaatsen of zo ?
dinsdag 7 oktober 2014 - 09:23
LT

LT

Zelf heb ik er Clematissen bij gezet. Ieder jaar zet ik er ook (1-jarig) kanariekers in.
Je kunt zelfs Solanum jasminoides er bij zetten. Deze moet wel weer in de winterberging.
dinsdag 7 oktober 2014 - 09:27
Marei

Marei

Ja Madanny, maar als je in de winter ook geen inkijk wil zul je iets anders moeten bedenken want dan stelt Wisteria, die bladverliezend is, je teleur! En dat geldt ook voor Clematissen en klimrozen b.v.
Hedera is wintergroen.......maar ja, dat ziet er anders uit, kan ook mooi zijn hoor.
dinsdag 7 oktober 2014 - 10:39
LT

LT

Madanny, misschien is de combinatie van tips een oplossing. Zie bijgaand schetsje. Palen circa 250 cm hoog. Daartussen gaasmatten met hedera. Aan de palen wisteria.

Struiken & Bomen

woensdag 8 oktober 2014 - 21:57
madanny

Madanny

Dank je wel voor je bericht LT. is idd een mooie oplossing
donderdag 9 oktober 2014 - 07:39
Marei

Marei

Ik zou ook nog wel de palen bovenaan met elkaar verbinden, zodat de Wisteria horizontaal ook uit de voeten kan. Ik denk dat je een mooie afscheiding krijgt op deze manier! Veel succes, ben erg benieuwd naar het resultaat.
donderdag 9 oktober 2014 - 12:42
LT

LT

Sorry, vergeten! Natuurlijk 3 draden, links, midden en rechts op het bovenstuk. Net als vroeger bij de waslijnen.
donderdag 9 oktober 2014 - 22:00
Marei

Marei

Maar dan wel wat steviger, denk aan het beton!
donderdag 9 oktober 2014 - 23:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon