menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloedluizen in een appelboom

Ga naar meest recente reactie

lam

Lam

Wat is een probaat middel om bloedluizen in een appelboom te bestrijden ?
Mieren zijn niet te gebruiken als biologisch middel , de aantasting is te hevig.
Vast bedankt voor de mede werking .
zaterdag 4 oktober 2014 - 16:08
Ginkgo

Ginkgo

Voor de appelboom vormen deze bloedluizen alleszins totaal geen gevaar.
Lopen er kippen onder de appelboom ?
zondag 5 oktober 2014 - 13:36
vloeiende

Vloeiende

Mieren bestrijden inderdaad geen luizen, zij komen af op de zoete afscheiding van de luizen. Tracht zoveel mogelijk biotoop te scheppen voor oa oorwormen, sluipwespen, lieveheersbeestjes en andere. Indien het over een enkele boom gaat kan je ze manueel verwijderen.
Deze luizen geven toch vaak groeiremming en later mogelijke invalshoek voor andere ziekte zoals vruchtboomkanker.
zondag 5 oktober 2014 - 15:40
Ginkgo

Ginkgo

@vloeiende : Waarom zouden bloedluizen groeivermindering geven ? Bloedluizen zijn ectoparasieten die op pluimvee en vogels voorkomen. Ze zitten enkel in de boom om beschutting te zoeken. Vandaar ik de vraag stelde of er kippen in de buurt zaten.
zondag 5 oktober 2014 - 15:49
Bombycilla

Bombycilla

appelbloedluis (Eriosoma lanigerum)
zondag 5 oktober 2014 - 15:57
Ginkgo

Ginkgo

Aha, da's al wat specifieker
zondag 5 oktober 2014 - 17:06
vloeiende

Vloeiende

Dank u Bombycilla, ik had de vraag zo begrepen.
zondag 5 oktober 2014 - 21:36
lam

Lam

In de hele omgeving geen kip te zien . Haal de kippen luis en de bloedluizen op appelbomen niet door elkaar , Graag een direct middel geen biologisch middel, die weet ik wel , Het is zo hardnekkig die luizen kolonie , ze kunnen zelfs een strenge winter overleven. De schade is jaren later nog te bemerken.
maandag 6 oktober 2014 - 16:06
Ginkgo

Ginkgo

Gazelle van edialux in combinatie met okapi van edialux.

Gazelle is een systemisch middel en okapi een contactmiddel.

Het beste vernevelen met een nevelspuit en tot diep in de boom blazen.
Waarschijnlijk zal herhaling nodig zijn aangezien het echt al een plaag is.
maandag 6 oktober 2014 - 18:27
jdcoster

Jdcoster

Maaarrr ...bevat acetamiprid, een neonicotinoïde en wat lezen we daarover:
Het blijft lang achter in het milieu en wordt in verband gebracht met de bijensterfte.

Ikzelf spuit zo'n luisconcentraties op oude snoeiwonden of takbeschadigingen, weg met een harde straal van de tuinslang en dat volstaat wel. Van een relatief kleine tuin (1200 m2) die dan nog overwegend siertuin is, had ik ongeveer 200 kg appelen en peren zonder vergif te gebruiken. Wat zou ik nog meer moeten wensen?
dinsdag 7 oktober 2014 - 10:54
Patrikc

Patrikc

Eerst niet weten waar het over gaat, en daarna zonder de situatie goed te kennen maar liefst twee giffen tegelijk voorstellen, qua demonstratie van onkunde kan dat al tellen...

Aan vraagsteller: de gratis oplossing die jdcoster voorstelt zal wellicht wel probaat genoeg zijn.

dinsdag 7 oktober 2014 - 12:39
Ginkgo

Ginkgo

Aan Patrikc,

Ik zal het simpel uitleggen in drie stapjes voor u.

Situatie ? : Is blijkbaar niet voldoende gekend door u terwijl de vraagsteller duidelijk zegt dat het een plaag is van bloedluizen op appelbomen. Wat moet er dan nog meer gekend zijn.. ?

Middel ? : Moet probaat zijn ofwel doeltreffend,efficiënt,krachtig...

De vraagsteller zijn woorden : 'Graag een direct middel geen biologisch middel, die weet ik wel , Het is zo hardnekkig die luizen kolonie , ze kunnen zelfs een strenge winter overleven. De schade is jaren later nog te bemerken.'

Oplossing ? : Producten die ik ken en waarmee ik ervaring heb in het vak.

Vertaling ? : De vraagsteller doet er nog altijd mee met wat hij wilt, ik stel alleen maar voor. Iedereen weet nu dat jij een bloedluizenplaag zal bestrijden met een waterstraal, geen enkel probleem. Maar laat het aub nog altijd vrij om iets voor te stellen.

Btw, water is niet gratis

vriendelijke groeten,
Karel
donderdag 9 oktober 2014 - 15:19
vloeiende

Vloeiende

@ Ginkgo, Beste Karel,
Ik twijfel niet aan uw kennis maar NU nog Gazelle, een systemisch middel dat door het blad moet opgenomen worden spuiten, is weggegooid geld, tenminste zeker geen systemische werking meer te verwachten.
Ik geef toe geen passende oplossing te kunnen voorstellen. Ik heb ook geen idee of het over één boom gaat of over een groot aantal.
donderdag 9 oktober 2014 - 20:27
jdcoster

Jdcoster

Zoals zo vaak hier op dit forum wordt er weer raad gevraagd zonder dat men met voldoende uitleg en voldoende fotomateriaal het probleem stelt. We weten niet of het over hoogstam- of leibomen gaat en of de aantasting over de hele boom verspreid is (nog nooit gezien ...) of dat het enkel op een paar plaatsen op de takken gaat.
Het verhaal met de mieren wijst er al op dat het gaat over iemand die beweert de biologische bestrijding te kennen maar er eigenlijk weinig vanaf weet. Ik heb appelbomen in mijn boomgaard die 60 en 70 jaar oud zijn. Ze zijn zeker aan hun eerste wollige bloedluispluisjes niet ten onder gegaan.
Laat ons niet weer vervallen in een gebekvecht over zoiets onduidelijks.
De steller heeft intussen voldoende keuzemogelijkheid denk ik.
donderdag 9 oktober 2014 - 20:51
Ginkgo

Ginkgo

@vloeiende: Inderdaad, voor nu nog een systemische bestrijding toe te passen is het al wat laat op het jaar. Dit had ik er beter bij vermeld. Hoewel de mannetjes bloedluizen in de herfst nog een laatste maal paren waarna de vrouwtjes hun eitjes afleggen in stam en bastscheuren zou ik dan toch nog zeker een contactmiddel gebruiken.

De sapstroom begint te verzwakken dus daarin heb je wel gelijk. Maar aangezien je in een eenmalige behandeling toch niet alle luizen kan meehebben is het misschien wel nuttig om volgend jaar tijdens het vroege groeiseizoen een systemische behandeling uit te voeren.

Ik heb zelf weinig ervaring met biologische bestrijders die er op de markt beschikbaar zijn maar ik geloof dat je wel ergens lieveheersbeestjes kan kopen. Dit zijn al zeker biologische predatoren die je misschien kunnen helpen. (ook volgend jaar weliswaar)

groeten,
Karel

donderdag 9 oktober 2014 - 20:57
Ginkgo

Ginkgo

@jdcoster : haha je kan het wel optimistisch beschrijven . Lieve kleine wollige bloedluisjes.
donderdag 9 oktober 2014 - 21:03
Patrikc

Patrikc

Hehe Ginkgo, mij moet je niks simpel uitleggen, jij bent degene die appelboom en bloedluis verkeerdelijk associeert met kippenluizen, en daarna geef je dan nog eens een verkeerd advies om twee x teveel bestrijdingsmiddel te gebruiken, en dan nog zoals jdc zegt: niemand hier heeft een zicht over hoe erg de aantasting is...

Of je chemische bestrijding gebruikt of niet is een persoonlijke keuze, maar geen enkele verstandige gebruiker zal het dubbel gebruiken van wat nodig is.

Oh ja, ik lul niet zo maar wat uit mijn nek, ik heb een fytolicentie p2...
donderdag 9 oktober 2014 - 21:30
Ginkgo

Ginkgo

Ik heb hier naar mijn mening niets verkeerd gezegd hoor.

Als er gezegd wordt bloedluizen...
Voor hetzelfde geld bedoeld de vraagsteller kippenbloedluis die aanwezig is op zijn appelbomen en vraagt zich af of dit kwaad kan.

En ik heb totaal geen verkeerd advies gegeven. Juist het tijdstip van gebruik van het product heb ik niet vermeld.

En als je over een fytolicentie beschikt, waarom adviseer je dan als probaat middel voor een echte plaag water ?...

En ik heb die licentie ook btw.
donderdag 9 oktober 2014 - 22:12
Patrikc

Patrikc

Een fytolicentie betekent niet dat je d'er lustig op los moogt spuiten, en al zeker niet in dubbele dosis. Een fytolicentie betekent ook niet dat je andere mensen mag aanmoedigen om dat te doen, eigenlijk zou je beter moeten weten.
De meeste mensen weten niet met welk gif ze bezig zijn, dus met een waterstraal kan het hier best opgelost worden. Mag zelfs in dubbele dosis.
Vanaf nu weet ik dat ook sommige fytolicentiehouders niet goed weten met wat ze bezig zijn.


donderdag 9 oktober 2014 - 22:39
Ginkgo

Ginkgo

Maar ik zeg toch ook helemaal niet dat hij er lustig moet op los gaan spuiten ?

Werkt okapi en gazelle tegen luizen ja of neen ?
Wordt er hier gevraagd naar een middel tegen luizen ja of neen ?

Ik snap het probleem helemaal niet, als je niet met producten wil werken waarom heb je dan een fytolicentie ?

Als je een fytolicentie hebt heb je toch kennis van producten, dan kan het toch helemaal geen kwaad om dit dan ook te gaan adviseren ?

Je spreekt ook telkens van dubbele dosissen...terwijl het totaal 2 verschillend producten zijn met een verschillende werking en toediening op een verschillend tijdstip. Ik zeg toch ook helemaal niet van een dubbele dosis te gaan toedienen.

Ik moedig hem ook totaal niet aan, ik zeg gewoon dat die producten bestaan en dat ze ervoor gemaakt zijn om tegen luizen te bestrijden.

Vanaf als er hier een naam van een product tevoorschijn komt is het direct wereldoorlog 3. Als er verstandig mee omgesprongen wordt en op het juiste tijdstip toegediend wordt zie ik geen reden in om dit dan ook niet te gaan adviseren naar de vragende partij...

Laten we het hier aub bij houden want deze discussie slaat eigenlijk nergens op in de eerste plaats
donderdag 9 oktober 2014 - 23:18
Tuinman65

Tuinman65

Tja Ginkgo, je hebt mijn kennis in twijfel getrokken en ook geschreven dat sommige discussies boven mijn niveau lagen.
Wanneer je zoiets doet dan moet je er niet van verschieten dat het als het boemerang op je af komt wanneer je onzin schrijft.
Hoe lang ben je bezig als tuinaannemer en heb je veel werk? Want ik zie dat je hier midden van de dag kan schrijven.
Leo
donderdag 9 oktober 2014 - 23:22
Ginkgo

Ginkgo

Dus Leo geeft mij ook geen gelijk over deze producten

Eigenlijk met andere woorden beweren jullie dus dat okapi en gazelle niet werken tegen luizen. Amai zeg...

Ik ben nu 5 jaar zelfstandig ongeveer. Met middelbare opleiding in tuinbouw, hogeschool als tuin- en landschapsarchitect en een 2 jarige opleiding als boomverzorger.

En jah Leo ik heb veel werk, maak u geen zorgen .

En dit gaat niet meer over kennis in twijfel trekken hé. Dit gaat gewoon over op iemand zijn kap kunnen zitten. Chapeau als ge u daarmee wilt bezighouden.

donderdag 9 oktober 2014 - 23:36
Patrikc

Patrikc

Ginkgo, jij hebt gezegd dat tegen appelbloedluis okapi en gazelle samen ingezet moeten worden, terwijl je enkele uren ervoor blijk gaf van appelbloedluis niet eens te kennen. Niemand heeft gezegd dat die middelen niet werken tegen appelbloedluis, maar er bestaat een werkend totaal onschadelijk alternatief dat hierboven reeds besproken is.

De bedoeling van het systeem van de fytolicenties is om te komen tot een rationeel en efficient gebruik van pesticides, in een andere vraagstaart heb je ook al eens aangeraden van twee herbicides samen te combineren, je hebt het dus duidelijk niet begrepen.

Met op iemand zijn kap zitten heeft het helemaal niets te maken, alleen maar fout advies counteren.

En uw diplomalijst maakt geen indruk, de mijne is langer en van hoger niveau, maar bescheidenheid siert de mens.

vrijdag 10 oktober 2014 - 09:45
Bombycilla

Bombycilla

Als je een systemisch middel gebruikt maakt dit de plant giftig voor alle gebruikers,ook de bestuivers.
Ronduit slecht advies dus
vrijdag 10 oktober 2014 - 15:42
Ginkgo

Ginkgo

Patrick, voor alle duidelijkheid 'in combinatie met' bedoel ik niet dat ge die twee producten samen in 1 spuit moet doen hé. Dan bedoel ik dat ge die twee producten kunt gebruiken in afwisseling om de plaag uit te roeien. Ze zijn aanvullend aan elkaar. Bij nader inzien had ik inderdaad misschien wat duidelijker kunnen zijn hierover. Mijn excuses daarvoor.

En het is Leo die vroeg naar mijn achtergrond, dus geef ik hem die. Maakt mij eigenlijk niet veel uit wat anderen ervan denken hoor.
vrijdag 10 oktober 2014 - 17:21
Ginkgo

Ginkgo

En tenslotte @Leo, gij zijt begonnen met mij te verwijten hé. Ik u niet.
Dat ge niet akkoord zijt met een mening daar kan ik perfect inkomen. Dan praat ge daarover, probeer mij desnoods te overtuigen met argumenten of weet ik veel wat. Gij hebt uw mening en ik die van mij. Ik wil die van u gerust respecteren ze. Maar vanaf de eerste reactie van 'is da wel ne proffesionel' (dan nog verkeerd geschreven), ne kwakzalver, ne knoeier en van die zaken. Sorry ma dan wordt ge gewoon persoonlijk en dan kan het mij ook niet bommen ze.
vrijdag 10 oktober 2014 - 17:26
vloeiende

Vloeiende

ik hoop dat lam deze discussie wil sluiten door ons te laten weten hoe hij zijn luizen nu wil gaan aanpakken.
vrijdag 10 oktober 2014 - 18:45
Ginkgo

Ginkgo

Inderdaad, excuses voor deze eigenlijk belachelijke discussie die bij deze beëindigd is.
vrijdag 10 oktober 2014 - 20:41
lam

Lam

Hartelijk dank , voor de antwoorden , De waterstraal is in eerst instantie het beste dit jaar, de temperatuur laat ook niet zo veel meer toe. De luizen komen de winter wel door als je er niets aan doet.
Het betreft hier alleen appelbomen , daar komen de bloedluizen vaak op voor.
Bloedluizen bij kippen , ken ik ook. bestrijden daarvan is ook de vraag niet. De discussie heb ik met belangstelling gelezen, Gelukkig bleef de discussie bij het onderwerp, meestal schieten die hier door en eindigen op een heel ander onderwerp.
Heren ik trek jullie deskundigheid niet in twijfel , maar probeer elkaar geen vliegen af te vangen.
Door nogmaals mijn dank ui te spreken stoppen we nu de discussie .
dinsdag 14 oktober 2014 - 00:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon