menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taksterfte bij buxus.

Ga naar meest recente reactie

theakoorema7

Theakoorema7

Mijn buxus haagje word helemaal bruin van binnen.
Heb al een paar keer gespoten daarvoor maar ook alle nieuwe blaadjes worden bruin.
Moet ik ze dan verwijderen om te voorkomen dat ze de rest van de haagjes ook aantasten en kan ik dan nog nieuwe aanplanten?

Grt Thea
dinsdag 12 augustus 2014 - 15:58
Marei

Marei

Dat laatste zou ik in géén geval doen Thea. Als de schimmelziekte eenmaal toegeslagen heeft kun je beter geen nieuwe Buxus zetten.

De laatste dagen is over buxusziekte al weer het e.e.a. gezegd op Digituin, kijk op de pagina van Tuinman65, bij zijn laatste activiteiten.

Zelf behandelen wij de Buxus, die nog over is in onze tuin, ook nog met 'Top Buxus' (zoek hiervoor bij Google), dit geeft wel resultaat, maar ik moet ook blijven behandelen tegen schimmelziekte.

Ook op het tuinforum zijn al meerdere keren allerlei buxusproblemen voorbij gekomen.

Ilex is een goed alternatief. Zelf hebben wij dat b.v. toegepast in onze 'groene tuin', nadat we daar alle Buxus afgelopen winter gerooid hebben.

Groetjes Marei.
dinsdag 12 augustus 2014 - 16:27
Tuinman65

Tuinman65

Zoals Marei schrijft, zeker geen nieuwe aanplanten want er zullen altijd aangetaste blaadjes aanwezig blijven en de ziekte over zetten op de nieuwe planten.
Een goede vervanger is idd Ilex maar neem dan wel de gewone Ilex crenata.
Die lijkt van op enkele meters afstand als 2 druppels water op Buxus, wel iets lichter van kleur.
Ik weet een heel grote bol staan van die Ilex en niemand merkt het verschil of je moet er al met je neus bij staan.
Ik zal trachten er binnenkort eens een foto van te tonen.

Leo
dinsdag 12 augustus 2014 - 22:06
Marei

Marei

Toevallig heb ik vanmorgen een foto gemaakt van de Ilex bollen in onze nieuwe 'groene tuin' in aanleg; het was wel een beetje zonnig.

Niet één bezoeker heeft deze zomer opgemerkt dat dit geen Buxus is. We werden vol verbazing aangekeken als we vertelden dat dit Ilex crenata is.

Groetjes, Marei

Struiken & Bomen

dinsdag 12 augustus 2014 - 22:23
Tuinman65

Tuinman65

Zo hoort en ziet men het ook nog eens van een ander
Bedankt Marei.
Leo
dinsdag 12 augustus 2014 - 22:31
theakoorema7

Theakoorema7

Ik zie inderdaad geen verschil met de buxus, ze zijn prachtig.
Dank je wel voor het plaatsen van de foto


Grt Thea
dinsdag 12 augustus 2014 - 23:18
Wannus

Wannus

Is Ilex crenata ook gevoelig voor verbranding bij het scheren ,
zoals Buxus ?
woensdag 13 augustus 2014 - 07:52
Marei

Marei

Nee Wannus, dat is nóg een voordeel van Ilex boven Buxus, het doet er niet toe wanneer je knipt of hoe je knipt, het blijft altijd mooi groen. Het is ook niet zo zacht, maar stugger en groeit ook veel minder snel dan Buxus.
Voorlopig zie ik alleen maar voordelen.

Met deze drie bollen hebben wij ons avontuur met Ilex willen uitproberen; ze staan hier nu een jaar. Direct na het planten hebben we ze wat geknipt en de volgende knipbeurt is geweest in juni. Voorlopig zien ze er prima uit en nu ik ze een seizoen heb aangekeken vind ik ze eigenlijk mooier dan Buxus.

Voor een Buxus bol van dezelfde afmeting hebben wij overigens, jaren geleden, ook al aanzienlijk meer moeten betalen dan voor deze Ilex crenata.
woensdag 13 augustus 2014 - 08:38
theakoorema7

Theakoorema7

Is Ilex crenata duurder dan buxus in aanschaf?
Moet er namelijk best veel hebben want ik ben bang dat de andere haagjes het ook gaan krijgen, want die staan er bijna pal naast.

Grt Thea

woensdag 13 augustus 2014 - 10:55
Marei

Marei

Zoals je in mijn vorige bericht kunt lezen hebben wij voor de Ilex bollen veel minder betaald dan jaren terug voor (kleinere) Buxus bollen.

Wat Ilex in jouw buurt zal kosten, weet ik natuurlijk niet.
Als je geïnteresseerd bent wil ik je wel het adres laten weten waar ik Ilex haal, maar dat is van jouw woonplaats ongeveer 1,5 uur rijden.

Groetjes Marei.
woensdag 13 augustus 2014 - 11:13
pplakke

Pplakke

ik heb mijn 50 ilex crenata fastigiata 48 euro inc verzending op ebay gekocht.
(maat 10-15)


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 13 augustus 2014 - 12:57
Wannus

Wannus

Ik zou wat meer uitleg willen weten over de Ilex crenata soorten .
Welke soort is beter voor bollen ( in vorm knippen) en ook voor
haagjes . Zoals Ilex crenata ' fastigiata ' groeit smal omhoog ,
heeft dus geen vertakkingen ( kan je dus niet in vorm knippen)
ik heb al veel opgezocht , maar ik geraak er niet goed wijs uit .
Dus mijn vraag is welke soort kun je gebruiken voor in vormen
te knippen , en welke soort voor haagjes .
woensdag 13 augustus 2014 - 21:19
vloeiende

Vloeiende

Ilex crenata + variëteiten zijn inderdaad goede planten als je er rekening mee houdt dat hij absoluut niet op natte gronden wil gedijen of gronden die niet vlug water doorlaten, vaak klei of leengronden. Kan ook niet goed tegen kalkrijke grond. De grond moet wel voldoende vochthoudend zijn.
woensdag 13 augustus 2014 - 22:24
Tuinman65

Tuinman65

Waar heb je dat weer gelezen vloeiende?
Ilex crenata is een heel gemakkelijke plant die het op alle gronden goed doet.
Wannus, zowel voor haagjes als voor bollen, wolken en noem maar op, de gewone Ilex crenata Convexa.
Leo
woensdag 13 augustus 2014 - 23:02
vloeiende

Vloeiende

Beste Leo,
Bij een kameraad in het Brusselse op zware grond groeide de Ilex crenata niet, hij overleefde, dat was alles. Bij een vriend in Graauw (Nl) idem.
Ik heb mij toen geïnformeerd bij een Ilex kweker in de Kempen, kweekt oa Ilex crenata Dark Green (gebruikt in het Loo om broderie te maken ter vervanging van Buxus). Hij bevestigde toch hetgeen ik als antwoord heb gegeven.
Ik zou je aanraden eens op de site van "Ilex Select" te kijken en te lezen wat er geadviseerd wordt als standplaats. Toch opletten op zware en natte gronden en daar ben ik toch wel zeker van.
donderdag 14 augustus 2014 - 21:33
Tuinman65

Tuinman65

Vloeiende, op natte en zware kleigrond zal hij het idd niet goed doen. Daarin heb je gelijk.
Maar welke plant doe het daar wel goed?
De nieuwe variëteiten van Ilex crenata zoals Dark green, Blondie enz... wijken al sterk van van de convexa en hoe meer ze afwijken hoe meer eisen ze stellen.
Die bevestiging kreeg ik vandaag van Boomkwekerij Van Pelt.
Maar sorry, ik had wel op een vriendelijkere manier kunnen reageren

Leo
donderdag 14 augustus 2014 - 23:22
Tuinman65

Tuinman65

Ik kende de site van Ilex select al wel maar ben nog eens gaan kijken.
Enkele eisen voor de Dark Green :

- luchtvochtig klimaat (?)
- verdraagt geen zomerdroogte en droge lucht
- beschermen tegen winterzon

Wie kan zoiets verwezenlijken in zijn tuin?
Lijkt me allemaal wat overdreven.

Leo
donderdag 14 augustus 2014 - 23:46
theakoorema7

Theakoorema7

Ik heb leemachtige zandgrond, dus daar beter geen Ilex op plaatsen dan?
Ik heb ongeveer 20 meter aan Ilex nodig om haagjes van te maken maar ze zijn best wel duur dus moet ik wel zeker weten of ze het wel gaan doen anders ben weer een kapitaal kwijt voor mijn haagjes net zo als bij mijn buxus die dus taksterfte hebben en die ik moet gaan vervangen voor iets anders.
Weet ook niet wat dan nog mooi is om haagjes van te maken.

Grt Thea
vrijdag 15 augustus 2014 - 10:25
vloeiende

Vloeiende

Beste Thea,
Het is niet omdat uw grond leemachtig is dat hij niet waterdoorlatend is. Deze Ilexen verdragen geen natte voeten, dwz als na een fikse regenbui het water zeer lang blijft staan op uw grond en in de winter de grond sompig is, je best kan opletten. Zorg zeker dat je bodemstructuur in orde is, iets waar Leo terecht op hamert, deftig spitten kan vaak heel wat problemen voorkomen in de toekomst. Let toch ook op met het overvloedige gebruik van compost in de grond te mengen en zie dat de gebruikte compost van goede kwaliteit is en verteerd, iets wat eigenlijk voor alle aanplantingen van toepassing is. Indien je een bodemprobleem hebt tracht het niet alleen op te lossen waar je de haagjes wil planten maar neem de ganse zone aan (indien mogelijk) om te vermijden dat de plaats waar de haagjes staan gaat dienst doen als waterafvoerplaats.
succes.
vrijdag 15 augustus 2014 - 12:57
theakoorema7

Theakoorema7

Ik haal mijn compost altijd bij het containerpark, is die dan wel goed?
Jaarlijks geef ik héél de tuin compost om de grond te verbeteren aangezien ik anders als ik een plant moet verzetten ik heel slecht in de grond kan komen die is na een lange droge periode zo hard als beton op veel plaatsen.
Water blijft er niet staan daarvoor hebben wij de grond gedraineerd bij de aanleg.
Maar ja als ik mijn haagjes vervang voor ilex kost ons dan zeker een 6 tot 8 honderd euro aangezien ik er toch een zevental per meter moet zetten toch.
Ik heb dan uitgerekend dat ik er zo,n twee honderd moet hebben want wij hebben 23 meter aan haagjes ongeveer en ze kosten overal ongeveer twee euro vijftig per stuk en dan zijn ze nog maar 20cm groot ongeveer.
Nu dacht ik misschien aan ligustrum want die kun je toch ook goed snoeien.

Grt Thea.
vrijdag 15 augustus 2014 - 19:19
Tuinman65

Tuinman65

Googel eens naar Plantenkwekerij Mallens in Biezenmortel (NL) en kijk daar bij Buxus.
Is zo'n 60 km rijden.
Dat adres vond ik ooit bij Marktplaats.
Daar te koop vanaf 60 cent voor een plantje van 20/25 cm.

En ja, compost van het containerpark is over het algemeen goed.
Dat compost goed verteerd moet zijn is ook zoiets waar ik me niet al te veel van aan trek.
Toen ik jong was en er nog geen sprake was van compostverkoop gebruikte iedereen stalmest bij het planten.
Stalmest waarvan het stro alles behalve verteerd was en dat verliep allemaal goed.

Leo
vrijdag 15 augustus 2014 - 21:18
vloeiende

Vloeiende

Ik heb het vermoeden dat Leo het over Buxus heeft en Thea over Ilex crenata of ben ik fout?
Als je Ilex crenata in een klein potje maat 9 zoekt zal dit ook wel goedkoper zijn dan2.5€, het plantje zal natuurlijk ook kleiner zijn maar dat groeit en daar heb je toch plezier aan niet?
vrijdag 15 augustus 2014 - 23:56
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb het wel degelijk over Ilex crenata maar staat in de catalogus van de kwekerij onder Buxus.




Leo
zaterdag 16 augustus 2014 - 08:05
vloeiende

Vloeiende

Beste Leo,
Waarom ben ik daar eens niet eerst naar gaan kijken dan had ik gezien dat ik het topic onnodig aan het rekken ben. Hopelijk vindt Thea haar gading.
Leo ik zal proberen beter op te letten
gegroet
zaterdag 16 augustus 2014 - 12:20
theakoorema7

Theakoorema7

Ik wil iedereen van harte bedanken voor alle tips en adviezen, vooral die van kwekerij mallens daar ga ik vast en zeker kijken.
Hiermee kan ik dit topic dan afsluiten bedankt allemaal.

Grt Thea
zondag 17 augustus 2014 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon