menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liquidambar Paarl of Silhouette

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Hallo,

Nog graag eens jullie advies ivm twee zuilbomen die we willen planten.

Op het internet vind ik te weinig informatie omtrent het verschil tussen deze twee soorten.

Achteraan links onze tuin hadden we graag twee zuilbomen geplant in het najaar. Maar wat is het verschil tussen deze twee soorten? Een hoogte van 10m is meer dan voldoende (ik weet niet welke het hoogst wordt). En hoe breed wordt hun kruin?
Welke plantafstand dienen we in acht te nemen?

Alvast bedankt!
dinsdag 15 juli 2014 - 12:16
Tuinprins

Tuinprins

" Slender Silhouette" : echt zuilvormig, breedte na vele jaren rond de 2.00 meter, herfstkleur variabel (ik heb verhalen gehoord van geel tot rood, ook dat planten geen herfstkleur toonden), op goede grond soms wat slordige groei en uitzakkende takken.

" Paarl" : zuilvormig tot smal pyramidaal, wordt zonder snoei zeker breder dan Slender Silhouette, zeer matige herfstverkleuring (meestal geel of afwezig).


Gegroet, de tuinprins
woensdag 16 juli 2014 - 19:14
Rakhee

Rakhee

En kan hij in een kippenpark staan? Daar de grond niet te kalkrijk mag zijn?
woensdag 16 juli 2014 - 22:13
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb amberbomen op kleigrond zien staan en die groeien goed. Er wordt altijd gezegd dat Liquidambar de voorkeur geeft aan licht zure grond maar dit wil nog niet zeggen dat ze het op kalkhoudende grond niet doen. Het is geen kalkvliedende plant zoals een rhododendron.

Waar amberbomen wel een hekel aan hebben is aan een ondiepe zandlaag boven kalkgesteente. In Nederland komt dit soort bodems nauwelijks voor maar misschien wel in België. In het Verenigd Koninkrijk komen zulke bodems regelmatig voor en aangezien veel tuinliteratuur uit het VK stamt, zijn veel mensen door onduidelijke of slechte vertalingen gaan geloven dat amberbomen het absoluut niet op kalkhoudende gronden willen doen.

Ga maar eens kijken in het boomkwekerijgebied van Opheusden (NL) en je ziet dat amberbomen uitstekend groeien op de klei (= kalkhoudende grond).


Gegroet, de tuinprins


donderdag 17 juli 2014 - 20:31
satomi

Satomi

Het schijnt dat ze in lichtzure grond mooiere herfstkleuren ontwikkelen, maar in Oost-Brabant is het langs de Maas ook nogal kleiig, en daar op de boomkwekerij lemige kleigrond. Maar de Liquidambars groeien als kool, dat verdragen ze prima. Ik moet er wel bijzeggen dat de stukken waar de Liquidambars op staan een flinke lading compost kregen voordat het werd beplant. En eerlijk gezegd waren de herfstkleuren ook prima, al verschilt dat van boom tot boom.
vrijdag 18 juli 2014 - 08:05
Carib

Carib

Ik heb een tweetal Liquidambar 'Worplesdon' op rivierklei en ze hebben een prachtige herfstkleur. Bij het planten is er uiteraard wat compost door de grond gewerkt, maar de grond is en blijft hier kalkrijk en er wordt niet jaarlijks gemulcht met compost. Worplesdon is wel een cultivar die bekend staat om een mooie herfstkleur.
vrijdag 18 juli 2014 - 12:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon