menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien grote treurwilg

Ga naar meest recente reactie

gege

Gege

Hallo

Er staat een grote treurwilg in mijn tuin maar die heeft de laatste jaren erg geleden onder stormen en heeft een paar grote takken verloren. Ook zitten er heel wat dode takken in waardoor het erg gevaarlijk geworden is onder de boom te zitten.

Is het verstandig om de wilg volledig te laten snoeien ?
In welke periode wordt dit het best gedaan ?

Alvast bedankt voor jullie mening !

Groetjes.

Struiken & Bomen

zondag 23 maart 2014 - 23:23
WiPe

WiPe

Volledig laten snoeien? Bedoel je daarmee dat je alle takken sterk wil laten inkorten? Dat is nooit een goed idee omdat de boom als gevolg daarvan sterk kan gaan inrotten waardoor de nieuwe takken nog makkelijker kunnen uitbreken.

Je kan best contact opnemen met een vakbekwaam boomverzorger. Je vind een lijst met contactgegevens op de website van Bomen Beter Beheren.
http://www.bomenbeterbeheren.be/etw-lijst-european-tree-worker-lijst/
maandag 24 maart 2014 - 10:21
sophora

Sophora

Na de storm in 2011 was mijn wilg zwaar beschadigd. Ik heb hier toen een foto geplaatst en kreeg allerlei rampenscenario te horen. Dat de boom zou rotten en niet overleven. Ik plaats nu een foto van toen en nu.

Struiken & Bomen

dinsdag 25 maart 2014 - 18:01
sophora

Sophora

En nu staat hij er zo bij.

Struiken & Bomen

dinsdag 25 maart 2014 - 18:02
Bombycilla

Bombycilla

Maar in rotten doet ie wel die schade zie je pas na jaren
dinsdag 25 maart 2014 - 18:04
sophora

Sophora

Ik denk dat ik vroeger rot zal zijn dan mijn boom!!!!!!!!
dinsdag 25 maart 2014 - 18:14
Bombycilla

Bombycilla

Volgens mij kan een sophora ook beter tegen snoei
dinsdag 25 maart 2014 - 20:00
WiPe

WiPe

Het feit dat die treurwilg opnieuw is uitgelopen betekent niet dat die snoeiwonden niet ingerot zijn. Hou er rekening mee dat op die ingerotte takken de nieuwe takken uitgeschoten zijn. Dan zijn er twee mogelijkheden ofwel doe je niks en dan worden die nieuwe takken op termijn groot en zwaar en loop je de kans dat ze gaan uitbreken. Of je laat de boom op de paar jaar opnieuw knotten, wat niet goedkoop is op die hoogte.

In allebei de gevallen lijkt het mij reëel dat je de boom op termijn zal laten weg halen.
dinsdag 25 maart 2014 - 21:21
sophora

Sophora

Wipe
Het is zoals ik al gezegd heb, die boom zal me wel overleven; Ondertussen geniet ik er nog van.Ik zal hem zeker niet laten wegdoen.
dinsdag 25 maart 2014 - 21:54
ErikaM

ErikaM

hoe staat uw treurwilg er intussen bij ?
vrijdag 23 juli 2021 - 06:06
sophora

Sophora

Erika als ik helemaal wakker ben steur ik straks een foto
vrijdag 23 juli 2021 - 09:22
sophora

Sophora

Hier komt hij. Heeft een modderbad gehad van de overstroming.

Struiken & Bomen

vrijdag 23 juli 2021 - 10:36
WiPe

WiPe

Ik ben dan weet vooral benieuwd naar de aanhechting van de jonge takken die uit geschoten zijn, de mate waarin de snoeiwonden ingerot zijn en in hoeverre er al vruchtlichamen van zwammen zichtbaar zijn.
Het feit dat die boom er van ver goed uitziet, neemt niet weg dat door die snoei het aftakelingsproces in gang is gezet. En het is niet omdat dat aftakelingsproces een trag proces is, dat het geen realiteit zou zijn.
vrijdag 23 juli 2021 - 13:43
sophora

Sophora

Op zo een fatalistisch gedoe antwoord ik niet. Ik takel ook af maar ik leef nog.
vrijdag 23 juli 2021 - 13:55
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Waarmee je jezelf tegenspreekt. Of heb je net niet geantwoord?

Het is gewoon geen voorbeeld van goed boombeheer. Mijn reactie is gebaseerd op kennis en ervaring in plaats van op uiterlijkheden. Het probleem is dat je van een veilige boom een risicoboom gemaakt hebt, die ook nog eens duurder is in onderhoud.

Jij mag dat gerust fatalistisch noemen, ik noem dat slecht boombeheer (inclusief oogkleppen). En dat moet je niet willen promoten.
vrijdag 23 juli 2021 - 14:10
carpinus diem

Carpinus diem

Takken breken bij een wilg vroeg of laat toch wel, of hij geknot is of niet. Bij de volgende snoeibeurt is het een idee om eens te vragen naar fractuursnoei. Hierbij wordt een dikke tak schuin ingezaagd totdat hij afbreekt en er een lelijke breuk met afgescheurde bast ontstaat. Wonderwel reageert de wilg hier goed op door op ander plekken van de overgebleven tak en stam knoppen te activeren. Hierdoor krijg je weer een gelijkmatigere takgroei in de boom.
maandag 2 augustus 2021 - 16:10
WiPe

WiPe

Er is een gigantisch verschil in breukgevoeligheid tussen een vrij uitgroeiende en een gekandelaberde treurwilg. Correcte snoei kan de kans op takbreuk sterk verminderen.
maandag 2 augustus 2021 - 17:29
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Treurwilg ziet er, voor mij als leek, wel prachtig uit. Is ook een boom die normaal gezien niet super oud wordt, 30-50 jaar, het feit dat er nog 10 jaar bij is gekomen na de snoeibeurt is enkel een 'win' lijkt mij.

Maakt het ook niet enorm veel uit waar de wilg staat? Deze van Sophora staat ideaal voor een wilg, juist naast een vijver (veel water) en zo te zien ook heel wat zon en voldoende ventilatie.
dinsdag 3 augustus 2021 - 10:27
ErikaM

ErikaM

Sophora
uw wilg staat erbij zoals een treurwilg dat doet : statig
Voor mensen die nog plaats hebben voor een al dan niet geknotte boom : wilg is bij de top voor dierenleven
wb inrotten : zolang de bast nog niet onherroepelijk is beschadigd - dan moet er al een orkaan op gekomen zijn - zal de wilg voortleven en meer en andere diersoorten herbergen
Een geknotte wilgenboom leeft meer dan 3 keer langer dan een ongeknotte .
voor alle boombehouders wens ik dat ze een goede verstandhouding met die bomen en dat die verstandhouding erfelijk mag zijn aan de tuin .
tadaa
dinsdag 3 augustus 2021 - 16:20
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

@ErikaM,, het gaat er me niet over of de boom dit soort ingrepen kan overleven. Het probleem is dat dat soort beheer tot een verhoogd rsico en een verhoogde onderhoudskost leidt. Dat een knotwilg langer leeft, is inherent aan het feit dat die regelmatig herknot wordt. Herknotten van treurwilen is duur omwille van de hoogte waarop er doorgaans geknot wordt. Daardoor is d eknotcyclus vaak veel te lang, wat leidt tot ernstige schade omdat er te grote snoeiwonden gemaakt worden.

Het zou een stuk eenvoudiger zijn als we alleen maar rekening zouden moeten houden met de vraag of de boom zijn beheer al dan niet overleefd. Er lopen daar ook nog mensen onderdoor, waardoor het net iets lastiger wordt.
donderdag 5 augustus 2021 - 13:52
ErikaM

ErikaM

WiPe , ja en ja
alles is ecologie
een wilg die geknot wordt zal langer leven omdat oa de bliksem geen belang meer heeft bij zo een lage post en ook omdat de boom wordt gedwongen tot verjongen )
wij neigen tot veralgemening en onderverdelen zodat het leven voor ons overzichtelijk blijft
dit houdt ook in dat óver de ik zou ze kunnen noemen 'eenlijkheden' wordt gekeken
en was het niet juist die ENKELe aapachtigen die door samen te spannen ontdekten dat die grote kat voor hen vluchtte in plaats van andersom
al die andere aapachtigen leerden van hèn en dan veel later : hallo mens
het enige wat ik tot redelijk kort geleden met zekerheid wist is dat al wat begint ook eindigt
ook dat staat nu op zeer losse schroeven door de ontdekking van miljarden jaar oude bacterieen die terug tot leven konden worden gewekt
of zoals de grote Monty Don het zegt : ge kunt altijd verkeerd doen / het meest als ge NiKs doet .
ik wens u allen een genietende dag
vrijdag 6 augustus 2021 - 12:11
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Wat een rollercoaster, we gaan van "niet knotten dan sterft hij" naar "knotten zorgt er uiteraard voor dat hij langer leeft" en nu bacterieën van miljarden jaar oud die tot leven worden gebracht.
zaterdag 7 augustus 2021 - 22:46
ErikaM

ErikaM

isn't it
zondag 8 augustus 2021 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon