menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom naast terras en achter in tuin

Ga naar meest recente reactie

Tineke

Tineke

Ik ben op zoek naar een boom voor naast ons terras. Hij zou zo\\\'n 3 meter van ons huis staan. Het mag dus niet een te grote boom worden. (zo\\\'n 3à4 meter?) Ik zie niet zo graag bolvormig gesnoeide bomen (bv catalpa). Het mag er heel naturel uitzien, liefst op 1 stam. Heel belangrijk is dat het over \\\'mijn eerste tuinervaring\\\' gaat en ik dus best een boom plant die gemakkelijk is in onderhoud en niet snel last heeft van allerlei kwaaltjes.
In mijn zoektoch op internet kwam ik bij de \\\'malus liset\\\' en de \\\'malus everest\\\'. Iemand ervaring met deze bomen? Zijn ze geschikt voor aan het terras oftrekken ze teveel insechten aan?
Een eucalyptusboom lijkt me ook heel mooi, maar kan je die klein houden?
Ik las hier op het forum ook iets van een olijfwilg. Lijken ze op olijfbomen? Zijn ze gemakkelijk of hebben ze het moeilijk in de winter?

Achter in de tuin dacht ik een krulwilg te planten. Hoe ver moet deze van de afsluiting? Is zo'n 3 meter genoeg?

Advies, andere voorstellen en foto's zijn altijd welkom want ik ben écht nog maar een beginneling...
maandag 2 april 2007 - 15:00
Esem

Esem

Tinneke,welkom op het forum.
Wel lastig lezen met al die streepjes,maar je zegt dat je niet houd van bolvormen,maar een cathalpa kan ook zo in de tuin.
Ik heb hem ook staan maar niet gesnoeit ,en als hij bloeit heb je nog eens een heerlijke geur enbij.
Gr Esem,
maandag 2 april 2007 - 19:36
Tineke

Tineke

Ja, weet eigenlijk niet hoed die streepjes er komen... Inderdaad vervelend.
Ik wist niet dat een catalpa lekker rook. Is wel leuk aan het terras. Ik zal in de buurt eens zoeken naar een ongesnoeide versie en misschien vind ik hem dan toch mooi.
maandag 2 april 2007 - 21:16
Ernas

Ernas

Hallo,

Olijfwilgen lijken inderdaad op olijfboompjes. Ze worden tegenwoordig veel aangeplant.
Oppassen met wilgensoorten (kronkelwilg); deze zijn wel mooi, maar na enkele jaren worden ze echt heel groot , met dikke stammen.
Catalpa is mooi, heeft mooie orchidee-achtige bloemtrossen in het begin van de zomer. Het best is wel regelmatig te snoeien. Ze komen wel laat in blad, als alle bomen al in het groen staan, moeten ze nog beginnen met blaadjes maken, en het is vaak al begin juni vooraleer ze echt mooi zijn.
Als je een niet te grote boom wil is een gleditsia misschien iets, of cercis siliquastrum.

Beste groeten,
Erna
maandag 2 april 2007 - 21:33
Ernas

Ernas

Tinneke,
Ik vergat nog te zeggen dat bij ons de sierappel niet groeide, er kwamen steeds dorre blaadjes aan, en zelden sierappeltjes. Hij stond toen in de halfschaduw, en uiteindelijk hebben we hem uitgedaan.

Groetjes,
Erna
maandag 2 april 2007 - 21:38
sugar

Sugar

Als je van een geurende boom houdt, kan je ook altijd een ouderwetse sering planten, of één van de vele varieteiten Viburnum (Gelderse roos).
maandag 2 april 2007 - 23:30
Tineke

Tineke

Die stond al op mijn verlanglijstje... Naast het terras hebben we een strook van 4m op 7m die ik wil beplanten. Ik had gedacht aan enkele grote heesters: sering, boerenjasmijn, spirea. Dan nog wat kleinere planten én een boompje natuurlijk.
Ik heb eens op het net gezocht en de gleditsia vind ik wel mooi, maar lijkt me nogal open. De cercis siliquastrum is ook wel fraai. Allemaal bomen waar ik het bestaan nog niet van wist!
Vanaf wanneer spreekt men van halfschaduw? In de voormiddag heeft dat stukje grond de volle zon, maar vanaf ergens in de namiddag ligt het in de schaduw. Halfschaduw dan?
Al heel hard bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 3 april 2007 - 09:50
WiPe

WiPe

Wat schaduw betreft is er een immens verschil tussen de schaduw die door bomen veroorzaakt wordt, wat in het engels dappled shede genoemd wordt, en schaduw van een huis of muur.
De eerste schaduw filtert het zonlicht gelijkmatig doorheen de dag, terwijl de tweede situatie voor een opeenvolging van extremen zorgt. Het ene moment van de dag heb je volle zon, terwijl je wat later volop schaduw hebt, zonder echte overgang. Niet alleen het aantal uren zon is van belang, maar ook het moment waarop de plek in de zon ligt. Ochtendzon is minder sterk als (na)middagzon.
Wat betreft de voorgestelde soorten: Gleditsia is niet echt een kleine boom, integendeel. Ik zou die zeker niet op drie meter van de gevel durven zetten.
Eleagnus wordt wel degelijk een boom(pje) maar wordt slechts uitzonderlijk op stam geleverd. Bovendien duurt het vrij lang om daar ene boomvorm van op te kweken.
Je zou eventueel kunnen kiezen voor Pyrus salicifolia 'Pendula', Sorbus sargentiana of Koelreuteria paniculata (hoewel die laatste misschien wat breed wordt). Ook bij de paardenkastanjes is er heel wat mmois te vinden, zoals Aesculus mutabilis 'Induta', of als je van lindes houdt zou je een relatief kleine linde als Tlia insularis of zelfs Tilia kiusiana kunnen kiezen, hoewel de tweede misschien net iets te klein blijft.
De meeste van deze soorten kun je vinden bij www.pavia.be
woensdag 4 april 2007 - 10:16
Esem

Esem

Tineke,
Sux6 met je aanplant van je struiken.
Ik dacht dat men spreekt over halfschaduw vanaf er 3 of 4 uren ,en volle schaduw vanaf 7 uren er geen zon schijnt de die plek.
Gr Esem,
woensdag 4 april 2007 - 15:36
Tineke

Tineke

We zijn nu anderhalve maand verder en we hebben nog steeds niet beslist! Ik heb nog wel eens gemeten en de boom zou toch op zo'n 6 meter van de hoek van onze gevel staan. Misschien dat we dan toch wat groter mogen?
Mijn voorkeur blijft gaan naar bomen met een grijs of groen blad. De gleditsia heb ik nu al regelmatig in levende lijve gezien en 'k vind hem eigenlijk wel mooi, buiten dat gele blad...
Bij nader inzien is een niet te gesloten kroon zelfs beter aan ons terras vermits de boom anders het morgenzonlicht zou wegnemen. En wat is er nu zaliger dan in het zonnetje te ontbijten?
Het is echter wel moeilijk om een boom te kiezen. In boeken of op internet staan meestal close-up foto's van het blad, maar ik vind de vorm van een boom toch ook héél belangrijk. Zo heb ik nergens een foto gevonden van een volledige kleine paardekastanje.
Wat is de Latijnse naam van de olijfwilg? Dan kan ik misschien meer info vinden. Blijkt dat dit eerder een struik zou zijn dan een boom????
Wie nog tips heeft, laat maar komen... Eventueel met foto's?

Vriendelijke groetjes van een eeuwige twijfelaar...
vrijdag 25 mei 2007 - 21:59
Ernas

Ernas

Hallo,
De latijnse naam van Olijfwilg is : elaeagnus. Meestal zijn het wel struiken.
Nog een ideetje : één van de mooiste bomen vind ik een albizia of zijdeboom. De varieteit : Ernest Wilson is winterhard. De boom begint pas laat uit te komen (mei) en heeft fijne blaadjes, en in de zomer lichtroze bloempluimpjes. Het duurt wel een tijdje vooraleer hij een dikke stam heeft. Ik heb al 3 jaar eente in mijn tuin staan, en nu is hij volop aan het groeien.
Een andere mooie boom is : Paulownia tomentosa.
Beste groeten,
Erna
vrijdag 25 mei 2007 - 22:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon