menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterlinde

Ga naar meest recente reactie

Larreke

Larreke

Hallo,

een vraagje...

Wij hebben vandaag een nieuwe boom aangeschaft voor in de tuin. Een tilia cordata winter orange.

We hadden hem besteld in een tuincentrum en mijn man is hem vandaag dus gaan afhalen. Bij thuiskomst zag ik dat de kruin geënt was op de stam.
Nu is mijn vraag of dit gebruikelijk is bij dit soort bomen en waarom dit gedaan wordt?

Alvast bedankt!
Larreke
dinsdag 11 maart 2014 - 21:18
WiPe

WiPe

Tilia cordata 'Winter Orange' i een selectie van Tilia cordata met opvallen oranje gele takken in de winter. Om deze selectie soortecht te vermeerderen moet die geënt worden. Zaailingen van deze selectie vertonen zelden dezelfde opvallende kenmerken.
dinsdag 11 maart 2014 - 22:20
Larreke

Larreke

Bedankt voor je antwoord! Nu ben ik gerust pff...
Ik was al bang dat ze me in de zak gezet hadden
woensdag 12 maart 2014 - 07:46
dries944

Dries944

Als je deze boom (tilia cordata) klein koopt ,duurt het dan ook jaren voordat hij zal bloeien?? Groeit deze boom snel?
Deze boom wordt ook verkocht als voedselbosboom!
Jonge blaadjes zijn eetbaar in salades.
maandag 26 december 2022 - 12:05
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Laat binnen 6 maanden weten hoe het smaakt dat lindeblad.

Zolang hou ik het bij klassieke slasoorten, en ik denk daarna ook…

Wanneer een pas geplante boom gaat bloeien, hangt van de maat af, je kan bomen in bloeibare maat kopen, dat heeft een prijskaartje. Voor de maten die courant aan particulieren aangeboden worden, duurt het 8-10 jaar of langer.
maandag 26 december 2022 - 13:20
WiPe

WiPe

Lindeblad is zeker eetbaar. Ik vind het niet spectaculair van smaak, maar soit dat kan je van sla ook zeggen.
En een jaar of tien, daar mag je toch op rekenen voor de bloei.
maandag 26 december 2022 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon