menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantencombinaties met bamboe

Ga naar meest recente reactie

Patat

Patat

Voor de aanleg van onze nieuwe tuin overwegen we sterk om Fargesia Robusta aan te planten achteraan de tuin, vnl. tegen inkijk. Blijkbaar zou deze bamboesoort niet woekeren.

In hetzelfde plantenvak zouden we graag andere planten combineren met de bamboe. We hebben echter geen idee wat er esthetisch mooi staat bij bamboe (of praktisch mogelijk is). Iemand een idee van een mooie combinatie?

Ik haalde reeds inspiratie uit het topic 'een jaar in mijn tuin', maar bijkomende tips zijn zeker welkom.
donderdag 27 februari 2014 - 15:39
minouke

Minouke

Rodgersia pinnata 'Superba'
Fatsia japonica

gr
Chantal
donderdag 27 februari 2014 - 18:52
satomi

Satomi

Het hangt er een beetje van af hoe groot het plantvak gaat worden, want Fargesia neemt op den duur alle ruimte in die de plant krijgt. Ik zou dan ook willen aanraden om het plantvak van de andere planten vóór het plantvak van de bamboe te realiseren zodat de andere planten ook de (wortel)ruimte krijgen die ze nodig hebben.
Wanneer je met bodembedekkers werkt die door de halmen weven, is dat natuurlijk niet nodig. Dat kan heel goed met bv. lage Geraniumsoorten en Pachysandra.

Andere combinatiemogelijkheden: Rood- of geelbladige Acer palmatum, Azalea's, Viburnumsoorten, Hydrangea, rood- of geelbladige Cotinus (ieder jaar snoeien, dan wordt het niet te hoog), Pennisetumsoorten, Hakonechloa macra ‘Aureola’, Calamagrostis brachytricha, lage Miscanthuscultivars, Persicaria amplexicaulis, Darmera peltata, Hemerocallis, Papaver orientale, Astersoorten, Alchemilla en zeker niet te vergeten: Hosta's. Ook het contrast met het grote blad van de door Minouke genoemde soorten is prachtig. Laagblijvende conifeertjes: ook mooi. Och, er zijn talloze combinaties te bedenken.

Natuurlijk wel blijven letten op standplaats en hoeveelheid zonlicht. Veel plezier!
vrijdag 28 februari 2014 - 13:54
Patat

Patat

Bedankt voor de tips. Fatsia Japonica, Pachysandra Terminalis, Persicaria Amplexicaulis en Aster Ageratoides 'Ashvi' zijn alvast goede kandidaten.
zaterdag 1 maart 2014 - 16:11
sugar

Sugar

Ik heb aan de schaduwkant van mijn Phyllostachys ook Hosta staan.
zaterdag 1 maart 2014 - 17:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon