menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor taxus

Ga naar meest recente reactie

Rudolf

Rudolf

Ik heb het gehad met taxus... Ik had de bedoeling in de voortuin (zuid oriëntatie) een taxushaagje te planten rond een vak hydrangea's arborescens. Vorig voorjaar vol goede moed hiermee begonnen, tot een groot deel van de taxusplantjes bruin werden en afstierven. Daarna opnieuw volledig aangelegd. De grond (zandleem) verbeterd met een grote hoeveelheid organische bodemverbeteraar (DCM) en lava. De nieuwe plantjes deden het goed tot de winter eraan kwam. Alhoewel er nooit plassen blijven staan, worden de meesten toch bruin...

Heeft er iemand een goed idee voor een wintergroene haag, +/- 1m hoog, die goed combineert met buxus en hydrangea's? Ik had al ergens gelezen dat "tsuga canadensis" een goed alternatief is voor taxus? Iemand ervaring? Andere voorstellen ook welkom.
zondag 2 februari 2014 - 14:56
Plantadvies

Plantadvies

Euonymus fortunei ‘Emerald ’n Gaiety’ , Euonymus fortunei ‘Vegetus’ , Euonymus fortunei ‘Emerald ’n Gold’
zondag 2 februari 2014 - 18:43
WiPe

WiPe

Als taxus afsterft op die locatie, bestaat de kans dat een andere soort het ook niet red. Het is dan handig als je weet wat de oorzaak van afsterven is eer je een nieuwe haag probeert. Als de haag bv dood gaat door wateroverlast heeft het mijn inziens ook weinig nut om Tsuga canadensis te proberen en ook Euonymus fortunei is in dergelijke situatie geen goed idee.
zondag 2 februari 2014 - 20:20
jdcoster

Jdcoster

Gisteren nog gehoord op een kwekerij:
"wij verkopen NOOIT Taxusplanten met blote wortel, altijd met kluit of in potten. Taxus verpotten en verplanten is al moeilijk genoeg voor professionelen. In een uur tijd kunnen blote wortels soms al zo ver verdroogd zijn van taxus, dat de planten afsterven."
Is de reden soms niet daar te zoeken?
zondag 2 februari 2014 - 21:10
Tuinman65

Tuinman65

Tot 50 cm is Taxus gemakkelijk te verplanten zonder kluit met de nodige verzorging.
Wij planten daar lage haagjes mee en maken er bollen en wolken van.
Natuurlijk mogen de wortels niet uitdrogen Joel, maar dat geldt voor alle planten.
Hier is wat anders aan de hand.

Leo
zondag 2 februari 2014 - 23:33
Lino

Lino

Is Osmanthus burkwoodii (schijnhulst zonder stekels) geen mogelijkheid?
http://digituin.tuinadvies.be/plant/1622/osmanthus-burkwoodii
maandag 3 februari 2014 - 07:41
Phyllonemus

Phyllonemus

Is Berberis niet iets voor je ?
maandag 3 februari 2014 - 15:52
Lino

Lino

berberis is mooi, maar je moet de vreselijke doornen er dan wel bij nemen.
maandag 3 februari 2014 - 17:02
Plantadvies

Plantadvies

Als er al hydrangea `s staan en die het prima doen, dan hoef je je verder geen zorgen te maken. De grond verbeteren is natuurlijk altijd prima. Waarschijnlijk heeft de taxus last van schimmel.
maandag 3 februari 2014 - 17:22
Tuinman65

Tuinman65

Welke schimmel?
Leo
maandag 3 februari 2014 - 23:11
iecee

Iecee

mijn favorirt .....een doornloze hulst ilex
er bestaan verschillen de vormen en kleuren heel geschilt en heel sterk en mooie tinten groenrood od groenbruin od gewoon groen
en verder de verburnum tinus natuurlijk was erg populair maar weer een beetje vergeten
de photinia en een prunussoort waar ik zo gauw niet op kan komen
dinsdag 4 februari 2014 - 13:03
Plantadvies

Plantadvies

Genoeg ideeën dus. Ik wens je succes.
dinsdag 4 februari 2014 - 20:05
WiPe

WiPe

Als er al hydrangea `s staan en die het prima doen, dan hoef je je verder geen zorgen te maken. De grond verbeteren is natuurlijk altijd prima. Waarschijnlijk heeft de taxus last van schimmel.

Hydrangeas kunnen beter tegen een natte bodem als de soorten die hier als vervanger gesuggereerd zijn.
De veronderstelling dat er sprake is van een schimmel, is niet meer dan dat: een veronderstelling. Maar als dat klopt moet je je ook de vraag stellen waarom dat in dit geval een probleem vormt. Als planten zich niet zouden kunnen verdedigen tegen schimmels, zouden ze simpelweg niet kunnen overleven. Als de taxus zich in deze situatie niet kan verdedigen tegen die schimmels waarvan sprake, dan is er duidelijk nog wat anders aan de hand.
dinsdag 4 februari 2014 - 20:27
Tuinman65

Tuinman65

Jammer dat we Rudolf niet meer horen

Leo
dinsdag 4 februari 2014 - 23:27
WiPe

WiPe

Wedden dat Rudolf het wel gelezen heeft?
woensdag 5 februari 2014 - 13:51
Tuinman65

Tuinman65

Natuurlijk heeft hij alles gelezen.
Studies hebben aangetoond dat wanneer iemand een vraag stelt op een forum, hij/zij nog dezelfde dag komt kijken.

Leo
woensdag 5 februari 2014 - 23:57
Rudolf

Rudolf

Ben enkele dagen niet op het forum geweest, maar heb ondertussen alles gelezen. Bedankt voor de berichtjes!
In dezelfde grond, er vlak naast, staat er ook buxus en lavendel, en die doen het prima. Als er schimmels zouden zijn, dan zou de buxus daar toch ook onder te lijden hebben? En lavendel is nu ook niet bepaald een plant die graag met natte voeten staat. Het is dus enkel de taxus die me grijze haren bezorgt. Het waren trouwens geen planten met blote wortel.
zaterdag 8 februari 2014 - 00:02
WiPe

WiPe

Hoe diep zijn die planten aangeplant? concreet: hoe diep zitten de bovenste wortels onder de grond? Komen de planten uit pot? Of zijn het kluitplanten?
zaterdag 8 februari 2014 - 11:59
Figo

Figo

Originele vraag van TS: een alternatief voor taxus...

Ik denk niet dat er een andere (gegarandeerd vorstbestendige) groenblijvende struik is die niet te groot is (mits beetje snoeien), zichtdicht, redelijk smalblijvend,...

Als er een alternatief is zou ik dat hier ook wel eens willen lezen...
maandag 10 februari 2014 - 10:29
Tuinman65

Tuinman65

Alternatieven :
Ilex crenata en varieteiten (volgens mij volledig winterhard)
Prunus Otto Luycken
Groenblijvende Berberis (wel veel doornen)
Lonicera nitida varieteiten (durven wel eens invriezen maar herstellen zich snel)
enz...
Die worden bij niet snoeien uiteindelijk allemaal groot en breed maar dat is bij Taxus ook het geval.

Leo
maandag 10 februari 2014 - 14:03
pplakke

Pplakke

hier staat een foto bij van de ilex crenata fastigiata .

http://www.groen.net/Article.aspx?id=12275
bij esveld staat zelfs onderhouds arme haag bij de beschrijving .
dinsdag 11 februari 2014 - 00:00
braze

Braze


Hoi allemaal .

Taxus heb vroeger heel veel geplant en het is een plant /boom

een groot vraagteken .

ik heb ze geplant op de meest ideaale plekken en ze gingen dood ikheb ze op

rotste plekken geplant en ze bleven leven .

dus zeg het maar stress beschadigde wortels schimmel etc etc .

ikzelf heb ervaren dat een taxus de beste pappieren heeft als deze wordt geplant

met zoveel mogelijk eigengrond .


mvg

braze .
zondag 16 februari 2014 - 15:21
Y. Verbeek

Y. Verbeek

Ik weet niet, of het te laat is voor dit advies (2014 - 2018????), maar ik heb begrepen, dat wanneer een taxus bruin wordt (eerst een beetje, daarna steeds meer) dat je dan last kunt hebben van de taxus-kever. De liguster, rododendron en camelia zijn voorbeelden van andere planten die daar ook last van kunnen hebben.
De larven van de kever zijn de boosdoeners.
Je kunt ze biologisch bestrijden met aaltjes.
Er zijn meerdere merken, die de aaltjes tegen de taxus-kever verkopen.
Ik heb zelf de kever in de tuin (en paar keer ook binnen) gehad en er zitten in mn liguster ronde gaten in de bladeren.
Hopenlijk hebben jullie hier iets aan.
Groetjes.
donderdag 25 oktober 2018 - 15:17
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Voor je een remedie geeft, moet je eerst zeker weten wat er aan de hand is.
De vraatschade van taxuskever is typisch hoekig, dus zeker niet rond. Ronde gaten in de bladeren sluiten taxuskever met zekerheid uit.
donderdag 25 oktober 2018 - 15:47
Y. Verbeek

Y. Verbeek

Beste WiPe,
Helaas weet ik t zeker, want ik heb de kever zelf meerdere keren in de tuin waar genomen en ook een aantal keren in huis aangetroffen (had de deur open gestaan).
Ik dacht eerst, ach, gewoon een kever, tot ik er toevallig achter kwam, dat ie niet zulke leuke kindjes had.....
En na het debacel met de buxusmot, wil ik niet nóg meer van m'n "groene skelet" van de tuin kwijtraken.
De meeste planten daarvan heb ik al meer dan 32 jaar.
Daar zit een hoop liefde en aandacht in.
zaterdag 27 oktober 2018 - 04:39
satomi

Satomi

Taxuskever eet aan de randen van de bladeren, dat is wat WiPe bedoeld. Ronde gaten in de bladeren zijn van rupsen, slakken of andere vreters maar zeker niet van taxuskevers.

Bovendien, dat je de kever in huis en tuin vindt is vrij normaal. Hier lopen er ook geregeld binnen. En op zich zijn de larven gevaarlijker voor potplanten en bv. Heuchera. Als Taxus langzaam bruin wordt heeft dat vaak meer van doen met een te natte bodem.
zaterdag 27 oktober 2018 - 14:54
WiPe

WiPe

Taxuskever eet niet alleen aan de randen, maar gaat ook geen ronde gaten maken. Vraatschade bij taxuskever is altijd hoekig, niet rond, zelfs niet afgerond.
Het feit dat je taxuskevers vindt is een serieuze aanwijzing voor schade door taxuskever, maar geen sluitend bewijs. Daarvoor moet ook de schade overeen komen.

Wat de initiële vraag betreft, kun je niet zomaar zeggen dat het om taxuskever gaat. Er zijn meer mogelijke oorzaken. Als je dan wat op goed geluk begint te behandelen, is de kans reëel dat de oorzaak niet aangepakt wordt. Daar heb je dus niks aan. Alleen door de oorzaak te zoeken kun je vermijden dat je altijd opnieuw dezelfde symptomen gaat bestrijden.
zondag 28 oktober 2018 - 09:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon