menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geschikte klimplant gezocht

Ga naar meest recente reactie

fauve87

Fauve87

Ik ben op zoek naar een klimplant om een ca. 4 meter hoge muur te bedekken. Het is de muur van mijn buur, dus ik zoek iets dat de muur niet beschadigd. Tevens zou de klimplant noord gericht staan, dus nooit veel rechtstreekse zon hebben. Ik dacht aan wilde wingerd, maar kent iemand alternatieven? Wintergroen is natuurlijk mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk.

Alvast bedankt voor jullie groene raad!
zondag 26 januari 2014 - 17:53
Plantadvies

Plantadvies

Dan dien je wel iets te maken om de klimmer te bevestigen. De volgende klimmers zij niet alle wintergroen.

Clematis ’Nelly Moser’ , Chaenomeles. Er zullen vast meer suggesties komen.
zondag 26 januari 2014 - 18:00
minouke

Minouke

De zuignapjes van de Wilde wingerd zijn moeilijk te verwijderen van een muur, echt beschadigen is het niet maar laat wel sporen na.
zondag 26 januari 2014 - 18:10
annis

Annis

Winterjasmijn, Clematis montana "Alba" bv.De klimmende hortensia doet het goed op een noordmuur maar nadeel is dat deze hechtwortels maak net zo als klimop.Sommige rozen kunnen ook op een schaduw zijde maar de bloei is dan altijd wat minder.
zondag 26 januari 2014 - 19:57
sugar

Sugar

Toch even melden dat je niet mag doen aan die muur zonder toestemming van je buur (zelfs geen nagel in de muur).
In een vorige tuin heb ik dat opgelost door enkele palen in de grond te kloppen vlak voor die muur, en daartussen draden te spannen
maandag 27 januari 2014 - 05:59
fauve87

Fauve87

Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik ga inderdaad eerst toestemming vragen aan mijn buur.Winterjasmijn, Clematis montana "Alba" heb ik eens opgezocht maar lijken nogal snel te verwilderen. Ik zou het liefst een klimplant hebben die plat tegen de muur groeit.

Wanneer moet ik bv een wilde wingerd planten? En hoeveel plantjes per meter?

Bedankt!
maandag 27 januari 2014 - 17:33
Tuinman65

Tuinman65

Voor een 4 meter hoge muur is wingerd de beste keuze.
1 plant om de meter is meer dan genoeg.
Vermits die planten altijd in pot verkocht worden kan je die het ganse jaar planten.
Leo
maandag 27 januari 2014 - 23:07
libosa

Libosa

Mijn ervaring met een wilde wingerd is, dat deze nogal explosief groeit.
Zelf heb ik hem in mijn vorige huis gehad en het was een klein drama om hem in toom te houden.
Mijn achterbuurvrouw had hem eerverleden jaar aangeplant, omdat deze zo prachtig verkleurd in de herfst, maar ook zij heeft hem moeten weghalen, omdat hij enorm woekerde, zelfs tot in mijn tuin.

Dit wilde ik toch even laten weten voor je een beslissing neemt

Groetjes Libosa
woensdag 29 januari 2014 - 07:37
fauve87

Fauve87

Hey Libosa,

Wat is snel groeien en woekeren? Ik ben bereid regelmatig te snoeien, maar uiteraard niet wekelijks.

De muur is nogal lang en hoog en ik wil die zo snel mogelijk bedekt hebben met iets dat kleurrijk is, dus geen simpele groene klimplant.

Enfin, ik zal er duidelijk nog eens goed over moeten nadenken!

Bedankt voor het advies!

woensdag 29 januari 2014 - 09:47
Bombycilla

Bombycilla

Probleem is dat het een noordmuur is,als je hier wingerd tegenaanzet zal deze niet proberen om de muur te bedekken maar zal proberen over de muur naar het licht te groeien.
Als de plant eenmaal aan de groei is zul je dus wekelijks de bovenkant moeten snoeien
woensdag 29 januari 2014 - 09:54
fauve87

Fauve87

Bombycilla,

Oei, dat is niet de bedoeling. Is er een klimplant die tevreden is met een noordmuur en gemakkelijker te onderhouden is?

Zoniet zal het een houten gevelbekleding worden, maar ik heb liever een klimplant...

woensdag 29 januari 2014 - 10:38
deHaan

DeHaan

klimhortensia is geschikt
woensdag 29 januari 2014 - 12:22
fauve87

Fauve87

Kan ik die ook het hele jaar door planten? En hoeveel per meter?

Ik
woensdag 29 januari 2014 - 12:42
satomi

Satomi

Ja hoor. Als ze in een pot staan kun je het hele jaar door planten zolang de grond niet bevroren is. Ook kun je beter niet planten als het heel warm is. 1 plant per meter.

Sugar's idee is wel een aanrader, al zou ik geen draad, maar betonijzeren netten gebruiken met een maaswijdte van 100 x 100 (dan zijn de openingen 10 bij 10 cm). Als je de ruimte hebt, zet ze ong. 60, 70 cm van de muur. Dan heb je ook nog ruimte over om aan de achterkant de uitlopers van de muur te houden.

Koop alvast een wat grotere maat pot, bv. C 7,5. Dan duurt het minder lang voordat ze aan de groei gaan. Het eerste jaar zal dat zowiezo niet heel hard gaan, dan wordt de meeste energie gestoken in wortelgroei. Is een klimhortensia eenmaal aan het groeien, dan zit zo'n stuk binnen een paar jaar dicht (met blad eraan).
woensdag 29 januari 2014 - 17:09
Tuinman65

Tuinman65

Wat een onzin lees ik hierboven ergens.
Ik krijg wel meer dan 10 plaatsen voor ogen waar wingerd het wel doet in de schaduw.
De meeste muren op het noorden krijgen 's morgens nog wat zon.
Ze kruipen naar licht. Daar moeten ze dan wel naar toe groeien (springen kunnen ze niet ).
Ondertussen maken ze bladgroen anders geraken ze daar nooit.
Wat onderhoud betreft loopt het niet zo'n vaart. Geplant in volle zon is dat even erg of nog erger
Op jaarbasis gezien gezien vraagt hij het minste onderhoud van de planten die de ganse muur bedekken.
Enig nadeel : de verkleuringen in de herfst zijn veel minder.
Leo
woensdag 29 januari 2014 - 23:16
Bombycilla

Bombycilla

Vriendelijke reactie van een slecht lezer
Ik heb niet geschreven dat ze het niet doen,mijn ervaring is dat als ze eenmaal aan de groei zijn ze
zeer snel naar het licht zullen groeien.
Bij zo'n hoge muur is onderhoud wat lastiger
donderdag 30 januari 2014 - 20:25
lucenkathleen

Lucenkathleen

klimhortensia geeft mooie bloemschermen en wilde wingerd geeft prachtige herstverkleuring ! s Winters allebei kaal. Wat betreft groei en snoei mag je de wingerd toch niet onderschatten, zeker niet als het over een hoogte van 4meter gaat!
donderdag 30 januari 2014 - 20:33
Tuinman65

Tuinman65

Klimhortensia gaat even hoog en vraagt veel meer snoei.
Bijsnoeien bovenaan en eventueel langs ramen moet je bij allebei maar bij klimhortensia moet je wel de ganse 4 meter jaarlijks inkorten en niet bij wingerd.
En over licht gesproken : als de zon niet schijnt is het aan de noordkant even licht als aan de zuidkant.
Schaduw van bomen is een ander verhaal.
En was de vraag niet om een plant die plat tegen de muur groeit?
Leo
donderdag 30 januari 2014 - 23:16
libosa

Libosa

Ik wil niet vervelend doen, Leo, maar ik heb zowel zelf ervaring gehad met de wingerd als ook hetzelfde meegemaakt bij de achterbuurvrouw: de wingerd groeit echt explosief en is nauwelijks in toom te houden!
Hier in de buurt is een braak veldje, waarin ook de wingerd, deze groeit inmiddels zelfs tot hoog in de bomen. Prachtig in de herfst, zeker weten, maar deze wil je niet in je tuin, tenzij je wekelijks snoeit en zeer zorgvuldig in de gaten houdt op uitlopers via de grond!

Zelf heb ik geen ervaring met klimhortensia, wel gezien bij een vriendin van mij en deze is zeker ook mooi, maar groeit wat langzamer en is dan ook beter in toom te houden.
Wat misschien wel een idee is, is de clematis montana "fragrant Spring".
Deze wordt uiteindelijk 800 cm hoog, bloeit rijkelijk en geurend en kan vorst tot -20 graden verdragen.
Ik heb deze zelf in mijn tuin en hij heeft inderdaad mooi gebloeid, maar hij heeft helaas een droogte-klap gehad met de warmte van vorig jaar, dus of hij weer opkomt is nog de vraag, maar dan probeer ik het nog een keer

Groetjes Jali
vrijdag 31 januari 2014 - 08:04
fauve87

Fauve87

Dag Iedereen,

Ik zoek inderdaad een klimplant die redelijk 'plat' tegen de muur groeit aangezien onze tuin in die mate is aangelegd dat de plant niet teveel plaats mag innemen. Dit zou het deel aan de muur enorm versmallen.

Als ik alle informatie lees, denk ik dat het misschien beter is de muur te bekleden met hout, op die manier blijft de indeling van mijn tuin behouden en is de lelijke muur net iets mooier geworden.

Veel om over na te denken dus!

Toch bedankt allemaal voor de tipt en info!
vrijdag 31 januari 2014 - 08:16
leerling

Leerling

In onze vorige tuin hadden we ook een wingerd tegen een lelijke muur van de buren. Die kreeg nipt wat avondzon. Elk jaar wanneer de bladeren gevallen waren snoeide ik die terug tot een hoogte van zo'n 1.20m. Gewoon de ranken (?) doorknippen. Je kan ze van de muur trekken (ik legde ze in nette stroken om er een paadje mee te bedekken) of ze gewoon laten hangen.
Elk jaar schoot die wingerd weer de hoogte in. De bladeren onder het punt waar de plant gesnoeid was waren beduidend groter dan erboven, maar dat hinderde ons niet.

Hier hebben we ook wingerd tegen een zuid-oost muur. Omdat de muur hier lager is, hebben we begin vorig jaar de plant tot net boven de grond teruggesnoeid. En ook die is terug mooi uitgelopen. In de late herfst hebben we hem op dezelfde manier weer doorgeknipt.

Op die manier is een wilde wingerd zonder veel moeite onder controle te houden.
zondag 2 februari 2014 - 03:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon