menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Soda natruimhyrogencarbonat giftigE500

Ga naar meest recente reactie

TUTU

TUTU

soda natruimhyrogencarbonat giftig?

Ik wil weten of soda natruimhyrogencarbonat giftig is voor de tuin? ER STAAT OP DE VERPAKKING DAT HET GOED IS TEGEN SCHIMMELS EN INSECTEN.En niet schadelijk is en afbreekbaar.


Zou dat schadelijk zijn op de planten zoals buxus ,verbranden of zo?

vrijdag 24 januari 2014 - 22:00
TUTU

TUTU

ik HEB DIT IN GROTE HOEVEELHEID VOOR EEN PRIJSJE kunnen kopen,e500 staat er bij maar als ik dat Google zeggen ze dat om zeep te maken gebruikt wordt en niet om te koken of dergelijk. ergens anders lees je dan weer dat het als gist kan gebruikt worden met citroen bij te voegen.ergens anders zeggen ze dat het baksoda niet hetzelfde is als soda e500.

ik DURF HET NIET TE GEBRUIKEN in de keuken of zo?
vrijdag 24 januari 2014 - 22:06
leerling

Leerling

Natriumhydrogencarbonat = NaHCO3 = E500, ook gekend als natriumbicarbonaat, bakpoeder, zuiveringszout...
Volgens wikipedia wordt het inderdaad ook gebruikt als biopesticide tegen schimmels. (Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate#As_a_biopesticide - ze verwijzen naar een onderzoek van de "United States Environmental Protection Agency")

Niet verwarren met soda = natriumcarbonaat = Na2CO3, een prima ontvetter en waterverzachter. Vooral gekend omdat het gebruikt wordt om wasmiddelen te maken. Dit is geen voedingsmiddel.
vrijdag 24 januari 2014 - 23:51
TUTU

TUTU

Ja ik heb dat ook gevon,den op wiki,daarom dat het verwarrend is hier staat op de verpakking dat E500 nummer.En deze waar ik het van kocht gebruikte dat om zeep te maken,het was een schoonmaakbedrijf
zaterdag 25 januari 2014 - 12:40
Morlo

Morlo

Lijkt me onverstandig om citroen toe te voegen. Deze zogenaamde gisting is nl helemaal geen gisting. Het is de reaktie tussen een zuur (citroen) en een loog, het bicarbonaat. natuurlijk heb je gisting niet nodig voor toepassing in de tuin. Gewoon het verkregen produkt in water oplossen kan geen gevaar opleveren voor planten en dier mits in een niet te hoge concentratie.
zaterdag 25 januari 2014 - 13:21
satomi

Satomi

Natriumbicarbonaat wordt gebruikt bij bv. het bakken van muffins etc. In engelstalige landen wordt dat veel gedaan, omdat men daar vaak vochtige ingrediënten gebruikt, zoals karnemelk. Gist werkt dan niet voldoende. Het wordt gedaan om een luchtig gebak te verkrijgen.

Vroeger werd het (in Nederland tenminste) veel gebruikt als maagzout. Tegenwoordig neemt men bij last van de maag meestal andere middelen, maar maagzout is nog steeds verkrijgbaar.
zaterdag 25 januari 2014 - 13:40
TUTU

TUTU

dus IS EIGENLIJK DIE e500 NATRIUM DIE IK HEB EETBAAR OOK?
Ik dacht dat het die E500 was die voor zeep gebruikt werd zo heb ik ergens gelezen?
zaterdag 25 januari 2014 - 14:33
Morlo
zaterdag 25 januari 2014 - 16:09
Morlo

Morlo

Ja, je kan het ook als schoonmaakmiddel gebruiken. Ik gebruik het om mijn zilver bestek schoon te maken.
Als je daar een lepel van in warm water oplost, een stukje aluminium folie op de bodem leggen en zie daaaaar... Prachtig schoon bestek zonder poetsen!
Zo zie je maar, toe te passen in tuin en keuken
Succes
Lya
zaterdag 25 januari 2014 - 16:13
TUTU

TUTU

Waarom moet je een stukje aluminium folie op de bodem leggen ?
zaterdag 25 januari 2014 - 16:37
RdB

RdB

Leuke praktische toepassing van electrochemie. Het aluminium is minder 'edel' dan zilver. Het zilveroxide zal weer reduceren tot zilver en het aluminium oxideert.

Ruud
zaterdag 25 januari 2014 - 16:46
Morlo

Morlo

Inderdaad, schitterend om het even uit te proberen en meer fun dan poetsen
Lya
zaterdag 25 januari 2014 - 17:03
leerling

Leerling

@Tutu
deze waar ik het van kocht gebruikte dat om zeep te maken,het was een schoonmaakbedrijf

'k Vond het vreemd dat een schoonmaakbedrijf natrium bi carbonaat zou gebruiken, maar blijkbaar wordt het inderdaad ook gebruikt als mild schuurmiddel.
zaterdag 25 januari 2014 - 21:05
Morlo
zaterdag 25 januari 2014 - 21:36
alloo

Alloo

Word ook gebruikt om kolen mee gaar te koken.

groetjes Fons
zaterdag 25 januari 2014 - 21:47
TUTU

TUTU

Ja dat had ik ook op internet gevonden maar ik twijfel steeds of het dit is wat ik heb E500 staat bij mij op de verpakking.
zaterdag 25 januari 2014 - 23:48
Morlo
zondag 26 januari 2014 - 02:33
Tuinprins

Tuinprins

Het is een waar wondermiddel dat E500 ...


Het probleem is dat er steeds meer wanhopige tuinbezitters zijn die hun mooie buxushagen aangetast zien worden door cylindrocladium. Als de wanhoop groot is, is kwakzalverij nooit ver weg. Of E500 cylindrocladium kan bestrijden weet ik niet want ik heb hier nog geen wetenschappelijk bewijs voor gezien. Zoals zo vaak is scepticisme in zulk soort zaken op zijn plaats.

Nu steeds meer particuliere tuinbezitters te maken krijgen met cylindrocladium zitten de kwekers en verkopers van buxus met een groot probleem. Kwekers kunnen gebruik maken van een scala aan schimmelbestrijdingsmiddelen die met korte tussenpozen ingezet kunnen worden. De gewone consument kan dit vaak niet of ziet het niet zitten om om de haverklap met giftige middelen aan de gang te gaan.

Tuincentra zitten in hun maag met klanten die te maken krijgen met een plantenziekte waar geen bewezen effectieve bestrijdingsmiddelen voor beschikbaar zijn. Ze willen echter ook geen nee verkopen dus dan de klant maar middel X aansmeren.

Ik denk dat je als tuinbezitter je verlies moet nemen als je te maken krijgt met cylindrocladium, hoe jammer en bitter dat soms ook mag zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 26 januari 2014 - 09:13
asem

Asem

is toch normaal dat die persoon twijfelt, als je niet zeker bent dat hetegeen je gekocht hebt ook hetgeen is dat op de verpakking staat ga je het toch niet consumeren zeker?

woensdag 29 januari 2014 - 06:28
TUTU

TUTU

Dank u Asem.
woensdag 29 januari 2014 - 09:31
TUTU

TUTU

Dank u satomi ,had ik ook al via Google gevonden.
Maar waarom ik twijfelde is omdat die waar ik het van kocht het in zakken van 25 kg verkocht en gebruikte om zeep te maken.
En ik dacht dat het normaal natrium bicarbonaat moest zijn.Dat heb ik enkele jaren geleden bij de apotheker gekocht redelijk duur voor amper 200g en daar staat op de verpakking ook dat het gebruikt wordt,1 koffielepel in een glas voor de maag en als drank 1 koffielepel op 1l.

Per 25kg is dat in vergelijking spotgoedkoop,ge moet niet vragen wat die apothekers daar op verdienen
woensdag 29 januari 2014 - 19:32
Morlo

Morlo

Prijsverschillen van grondstoffen in de chemie worden voornamelijk veroorzaakt door de zuiverheid van het produkt. Bij bovengenoemde 25 kg. verpakking is het dus niet voor consumptie geschikt;(( (De kwaliteit van de apotheker wel.)))
woensdag 29 januari 2014 - 20:32
leerling

Leerling

Dag Tutu,

'k Heb het eens nagevraagd bij een leerkracht chemie. Zowel natriumbicarbonaat als natriumcarbonaat zijn basisch en zullen er dus vooral voor zorgen dat de omgeving waarop je ze sproeit minder zuur gaan worden. Natiumbicarbonaat gaat wat feller reageren met zuren dan natrium carbonaat. Beide producten zijn afbreekbaar en als dusdanig niet giftig wanneer je ze op gewassen zou spuiten.

Als je het product desondanks niet durft gebruiken, kan je het gewoon kwijt op het containerpark. Maar eerlijk gezegd begrijp ik dan niet waarom je het gekocht hebt.
zondag 2 februari 2014 - 03:02
RdB

RdB

Natuurlijk net andersom! Natriumbicarbonaat reageert minder basisch dan natriumcarbonaat. Immers één der basische groepen in bicarbonaat is al omgewisseld tegen een waterstof-ion. Oftewel natriumbicarbonaat is NaHCO3 en natriumcarbonaat is Na2CO3.

als we dus b.v. zoutzuur nemen:

NaHCO3 + HCl --> NaCl + H2CO3
Na2CO3 + 2HCl ---> 2NaCl + H2CO3 (reageert dus met 2x zoveel zuur)

Het gevormde koolzuur leidt slechts een kort bestaan en valt spontaan uiteen in water en kooldioxide, hetgeen goed te zien is als je een fles bier of limonade opent.

Ruud
zondag 2 februari 2014 - 11:43
leerling

Leerling

@Ruud
Natuurlijk net andersom!

Natuurlijk. Inderdaad. Sorry voor de verwarring!
zondag 2 februari 2014 - 12:56
TUTU

TUTU

bedankt voor deze uitleg.Ik durfde het eerst niet gebruiken omdat ik het gelezen had dat het goed was voor schimmels maar wist niet dat het schadelijk was voor planten.
zondag 2 februari 2014 - 13:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon