menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perziche slaapboom

Ga naar meest recente reactie

n chaudron

N chaudron

heb een perziche slaapboom gekocht maar hij loopt nu uit( staat binnen op een koele plek) vormt dat een probleem?
zondag 5 januari 2014 - 15:45
jdcoster

Jdcoster

Ze zijn winterhard. Binnen plaatsen was niet nodig. Voor jonge boompjes, hoogstens een winterbescherming rond wikkelen de eerste paar jaren.
En dat vormt zeker een probleem. Dat boompje zal zeer lange, bleke en zwakke scheuten ontwikkelen door het gebrek aan licht. Die bomen lopen pas in mei uit en de nieuwe scheuten moeten in november al zodanig stevig en verhout zijn dat ze niet meer invriezen.
Ik zou het snel weer buiten plaatsen en kwetsbaar zoals het nu door dat uitlopen geworden is, telkens als het vriest kort weer binnen halen.
De uitgelopen takken afknippen en nu nog buiten planten zou ook nog moeten kunnen denk ik.
maandag 6 januari 2014 - 12:10
WiPe

WiPe

Naar mijn idee is het kort door de bocht om te zeggen dat Albizzia winterhard is. Op een goed beschutte plek wil het wel lukken. In 1997 is er hier eentje doodgevroren in de tuin, terwijl de andere het nog steeds goed doet. Zeker in pot is de plant gevoelig voor vorst.

Je kan de plant inderdaad best buiten zetten, maar zorg dat de plant tijdig binnen gaat wanneer het kouder wordt. De koele plek in huis is duidelijk te warm als de plant al begint uit te lopen.
maandag 6 januari 2014 - 16:30
sophora

Sophora

Hij zegt niet welke Albizia het is.Er is wel een verschil in winterhardheid.
Ernst Wilson is zeker winterhard en Evi's Pride ook. Summer Chocolate iets minder.
Ik zou hem ook buiten zetten, zelfs planten en er vliesdoek rond doen als het begin te vriezen.
maandag 6 januari 2014 - 16:50
WiPe

WiPe

Planten is inderdaad beter dan de plant in pot laten staan omdat de wortel dan beter beschermd is.

De boom die bij ons in 1997 afgevroren is, was een 'gewone' Albizia julibrissin. Dat was toen al een flinke boom van ongeveer 30 cm stamomtrek.
maandag 6 januari 2014 - 20:47
jdcoster

Jdcoster

Ik heb ook enkel maar ervaring met de A. julibrissin.
Eén, een zaailing van 1,5 meter hoog, die nog in pot stond, is bij mij ook doodgevroren en als ik me niet vergis, kan dat ook in die winter geweest zijn.
Nu heb ik er al weer een zestal jaren eentje staan die ik kocht met een stammetje van potlooddikte en meteen in de volle grond plaatste. Hij overleefde onbeschermd ook de laatste twee, toch tamelijk strenge, winters.
Hier op de gemeente weet ik ook nog wel meer en oudere exemplaren staan die het zonder bescherming redden.
Ik ken natuurlijk jullie woonplaatsen niet en in de kuststreken is het klimaat natuurlijk altijd wat milder, om nog niet te spreken over de microklimaten die van tuin tot tuin en zelfs in dezelfde tuin kunnen verschillen.
maandag 6 januari 2014 - 22:32
a.w.mvanbo16

A.w.mvanbo16

Hallo, ik heb een vraag we hebben een jonge slaapboom in pot buiten staan hij is inmiddels.
Graag uw reactie uwerzijds
Met vriendelijke groet,
Fam van Bokhoven uit Eindhoven

Struiken & Bomen

maandag 16 augustus 2021 - 09:26
deHaan

DeHaan

Wat is je vraag?
maandag 16 augustus 2021 - 18:40
Tuinprins

Tuinprins

Ik kan je in ieder geval wel zeggen dat die jonge slaapboom in de winter bij vorst naar binnen moet. Als we zo'n winter krijgen als afgelopen jaar met -10 tot -12 op vele plaatsen dan vriest die plant tot de grond toe af. Probleem is in NL dat die op jonge leeftijd in pot snel groeien maar dat het hout onvoldoende afrijpt in een gemiddelde Nederlandse herfst. Verder zit je met het bevriezen van de wortels bij een plant in een pot. Dus bij vorst moet de plant naar binnen en wel op een koele plek, als de plant te warm wordt gezet heb je kans dat die opnieuw gaat uitlopen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 augustus 2021 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon