menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Reeds zwellende botten aan pas aangeplante bomen...

Ga naar meest recente reactie

Woutdr

Woutdr

op 11/11/13 plantte ik 2 liquidambarveren , en 3 Betulus utilis jacquemonti, 1 tilia cordata

bij de liquidambar hinger er toen nog wat bladeren aan, die zijn ondertussen afgevallen

maar...
aan de tilia en de liquidambar zijn er nu al zwellende botten

als het nu goed gaat vriezen, zullen deze vermoedelijk kapot gaan, niet erg bij een oudere boom maar bij deze pasgeplante bomen???

Struiken & Bomen

zaterdag 28 december 2013 - 18:04
Bombycilla
zaterdag 28 december 2013 - 18:27
Woutdr
zaterdag 28 december 2013 - 18:39
Tuinprins

Tuinprins

Kunnen deze bomen tegen. Het is niet voor het eerst dat het in december/begin januari relatief mild is en later alsnog gaat vriezen. Bloemknoppen van bijv. Camellia's en Chimonanthus die aan het zwellen zijn kunnen wel bevriezen (bloemen van Hamamelis kunnen wel tegen lichte/matige vorst).

Bovendien: gaat het deze winter wel echt vriezen? We hebben 12 jaren gehad (van 1997 tot 2009) waarin het in de winter nauwelijks vroor.


Gegroet, de tuinprins



zaterdag 28 december 2013 - 19:00
Woutdr

Woutdr

maar de laatste 3 winters wel lekker goed gevroren natuurlijk...
zaterdag 28 december 2013 - 19:30
Tuinman65

Tuinman65

Ik vrees weer voor hetzelfde als 2 jaren geleden.
Een zachte voorwinter die er voor zorgt dat alles te vroeg op gang komt en dan een strenge nawinter die veel doet bevriezen.
Leo
zaterdag 28 december 2013 - 23:58
Tuinprins

Tuinprins

Een paar weken geleden hoorde ik van diverse mensen dat het weer een 'horrorwinter' zou worden. Klaarblijkelijk had een of andere weerprofeet dit gezegd. Ik neem dit soort zaken altijd met een flinke korrel zout. In onze contreien is het weer wisselvallig en lange termijn voorspellingen (meer dan 1 week vooruit, laat staan 1 maand vooruit) zijn in de praktijk tot nu toe niet erg betrouwbaar gebleken. Vroeger hadden wij op Omroep Brabant een weerman die op basis van de activiteit van de mollen voorspelde of het een strenge winter werd of niet (ja, mollen zijn echte weersvoorspellers )

Bij simpele weersvoorspellingen heb je 50% kans dat je het goed hebt (het regent/het blijft droog, het gaat vriezen/het blijft boven 0 etc.). De kans dat iemand dus het weer van de winter van 2013-14 goed voorspelt is dus aanzienlijk groter dan dat iemand de lottogetallen goed voorspelt. Het grote voordeel voor de weerprofeet is dat veel mensen een slecht geheugen hebben. Als hij volgend jaar opnieuw een horrorwinter aankondigt zijn veel mensen allang weer vergeten dat zijn vorige voorspelling er faliekant naast zat.


Gegroet, de tuinprins
zondag 29 december 2013 - 11:42
Tuinman65

Tuinman65

Hier zijn de rozen Guirlande d'amour en Clematis Huldine al volop aan het uitschieten.
Leo
dinsdag 31 december 2013 - 16:36
iecee

Iecee

ze zijn nog klein genoeg om er een doek of bubbelplastic of een hoesje rond te doen als het vriest en waait tegelijk
voor alle zekerheid
het zou zonde zijn als je bomen een rare vorm gaan krijgen omdat de toppen bevriezen
volgen mij zijn de winters zo onvoorspelbaar geworden dat je niet kan voortgaan op de afgelopen jaren
maandag 13 januari 2014 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon