menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verhogen grond op knotwilgen

Ga naar meest recente reactie

Jackelien

Jackelien

Wij hebben afgelopen voorjaar 3 knotwilgen gepland op ons talud. Nu gaan we echter dat stuk van onze tuin ophogen. In januari wordt de grond gestort. Ik twijfel wat het beste is voor de bomen. Moeten we ze uit de grond halen en herplanten of kunnen we ze beter laten staan? Er komt dan 50 cm extra grond op te staan. We laten gras om de bomen heen groeien dus er zou genoeg ruimte moeten zijn voor het opnemen van water. Ik denk dat laten staan minder schadelijk is dan herplanten. Maar ik ben geen prof... Wat is wijsheid?

p.s. We hebben ze vorige week gesnoeid.

Alvast bedankt voor het advies!

Struiken & Bomen

zondag 15 december 2013 - 17:01
WiPe

WiPe

Bomen hebben aan hun wortels zuurstof nodig. Daarom is het belangrijk dat de bovenste wortels maar net onder de grond zitten. Bomen die te diep geplant zijn, kunnen her erg moeilijk hebben, en zelfs dood gaan. Grond ophogen rond bomen is niet goed omdat de wortels onvoldoende zuurstof krijgen en gaan stikken. Normaal gesproken zou ik dus aanraden om de bomen te herplanten.
Wilgen kunnen echter vlot nieuwe wortels maken vanuit de stam. In principe zou het dus moeten lukken om de bomen te laten overleven zonder ze te herplanten. Maar waarom zou je een extra risico nemen? Als je de bomen herplant is de kans op succes veel groter.
zondag 15 december 2013 - 18:50
Woutdr

Woutdr

gewoon herplanten
wilgen kunnen echt wel tegen een stootje
zondag 15 december 2013 - 21:23
BOSVROUW

BOSVROUW

Misschien een uitzondering, maar bij m'n buren heeft een krulwilg een verhoging van 70 cm doorstaan, was al wel een ouder exemplaar!
zondag 15 december 2013 - 23:38
RdB

RdB

Juist een ouder exemplaar is gevoeliger, maar ook krulwilg maakt gemakkelijk nieuwe wortels.

Wat die knotwilgjes betreft: zoals ze op de foto staan lijken het meer knotkapstokjes dan knotwilgjes, dichter bij de stam snoeien geeft een mooiwer resultaat.

Ruud
maandag 16 december 2013 - 09:16
Jackelien

Jackelien

Bedankt voor alle reacties!

Als ik het goed begrijp is het toch beter om opnieuw te poten. Ik ben wel blij dat we voor Wilgen hebben gekozen omdat uit jullie berichten blijkt dat het sterke bomen zijn. Want opnieuw poten leek me wel eng omdat je toch een deel van de wortels afhaalt. Gelukkig staan ze nog geen jaar bij ons in de tuin.

Wat betreft over het snoeien daar was ik ook niet tevreden over. Ik vond het er zo maar vreemd uit zien. Inderdaad net kapstokjes Als we ze opnieuw hebben gepoot gaan we ze bij-snoeien tot dicht op de stam.

Ik hoop dat ze dan in het voorjaar weer mooi vol zullen worden!
donderdag 19 december 2013 - 14:23
deHaan

DeHaan

Snoei ze na het rooien en voor het poten, kan je er makkelijk bij.
Na het rooien de wortels even afdekken tegen uitdrogen.
donderdag 19 december 2013 - 14:53
Chef

Chef

Alles wat hier gezegd wordt is helemaal waar. Ik wil daar nog één ding aan toevoegen: een wilg is één van de makkelijkste soorten als het gaat om hergroei. Zelfs al zou je enkel een kort stokje in de grond duwen en er verder niets aan doen dan nog heb je over enkele jaren een boom van vele meters hoog. Bij wilgen hoef je je daar echt totaal geen zorgen te maken!

BTW: bereid je voor op heel veel snoeiwerk de komende jaren met al die knotwilgen!
zondag 22 december 2013 - 11:49
Woutdr

Woutdr

over hergroei heb je gelijk maar niet alle wilgen groeien als je eens stokje in de grond steekt hoor

salix Caprea echt niet bv
zondag 22 december 2013 - 21:05
Tuinman65

Tuinman65

Toch wel.
Das weer van die onzin die men hier en daar bij google tegen komt.
Nagenoeg elke wilg kan gestekt worden.
Leo
zondag 22 december 2013 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon