menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus in pot zettten

tiemsieb

Tiemsieb

Heb het idee om 2 buxussen die al een aantal jaar in volle grond staan in een betonnen pot te zetten voor aan mijn voordeur . Nu staan ze prachtig , mag dus niet dromen dat ze kapot zouden gaan daarom vraag ik jullie raad . Hoe doe ik ze nu het best in de pot ? Hoe groot moet de pot zijn in verhouding tot de bollen ? Welke aarde ? Doe ik van die kleikorrels door de aarde ,scherven op de bodem ? Hoeveel keer moet ik ze gieten ? Mesten? Alvast bedankt
donderdag 29 maart 2007 - 20:53
arensink

Arensink

Hallo Tiemsieb,

Gebruik grote brede potten, die kunnen moeilijk omwaaien. de inwendige diameter van de pot moet ongeveer 2/3
van de boldiameter zijn of groter. Zorg voor een goede afwatering met een aantal gaten en leg hierover eerst wat potscherven en dan hydrokorrels. Bekleed de binnenwand van de pot eventueel nog met noppenfolie als vorstbescherming en het tegengaan van het stukvriezen bij stenen potten.
Gebruik Buxus-aarde en mest bij met Buxus-mest (in pakken verkrijgbaar).
Watergeven naar behoefte, maar geef liever per keer ruim water als iedere keer een klein beetje.
Sukses!

Groeten Arjen.
donderdag 29 maart 2007 - 22:19
Esem

Esem

Gebruik nooit potten met een buikje.
Ik bedoel daarmee dat je best geen potten gebruik die onderaan breder zijn dan bovenaan.
Als je hier uit ooit wil verplanten kan je de pot stuk slaan want je kan nooit nog je buxus verplanten zonder dat je de pot moet stuk slaan.
Buxus is winterhard zolang ze in de volle grond staan maar in pot moet je ze wel beschermen tegen vorst.
Gr Esem,
zaterdag 31 maart 2007 - 18:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon