menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Carpinus betulus fastigiatum

maarten_09

Maarten_09

In december zitten wij leibomen van Carpinus betulus fastigiatum (bedoeling is om ze te gebruiken in blokvorm).
Maar nu mijn vraag:
De tuinarchitect zegt dat hij maat 10/10 zal meehebben. Ik weet dat dit te maken heeft met de stamomtrek? Maar zijn dat nog heel kleine boompjes of valt dat al mee? Wat is jullie ervaring?
donderdag 7 november 2013 - 10:12
satomi

Satomi

De maat 10/10 zou moeten inhouden dat de bomen precies 10 cm in omtrek zijn, gemeten op 1 meter hoogte; het gaat dan in dit geval om vrij dunne bomen. Het zegt niets over de hoogte, al moet de kruin wel in verhouding staan tot de dikte van de stam en worden de meeste bomen gekweekt met takvrije stamhoogte van ong. 2 meter.
Deze maat komt mij niet bekend voor. Normaal gesproken geldt, tot een omtrek van 20 cm, dat tussen het eerste en het tweede cijfer 2 cm verschil zit.

Een dunnere boom is goedkoper en slaat over het algemeen sneller aan, hoewel dat ook afhankelijk is van een juiste standplaats en het planten en verder verzorgen van de boom. Op de boomkwekerij waar ik werkte werd veelal de maten 10/12 en 12/14 afgenomen.

Carpinus b. 'Fastigata' is een vlotte groeier in hoogte en dikte.
donderdag 7 november 2013 - 13:05
Tuinman65

Tuinman65

Voor een blokvorm zou ik toch voor de gewone Carpinus betulus kiezen.
Leo
zaterdag 16 november 2013 - 23:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon