menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thuja weer bruin

Ga naar meest recente reactie

Ingrids

Ingrids

Ik heb een thuja van laten we zeggen 8 meter hoog. Vorig jaar werd hij in het najaar ineens bruin. Van binnenuit, de laatste bladeren werden als laatste bruin. Het ging heel snel. Een inmiddels verhuisde buurman heeft hem magnesium korrels gegeven. Het bruin worden stopte vrij snel. Ditjaar knapte de boom helemaal op. Tot aan eind september. Toen begon het weer. Ik hebheb de boom voeding gegeven speciaal voor het groen houden van coniferen. Dit is 2 weken geleden. Ik heb de boom ook water gegeven voor een volgens de verpakking sneller resultaat. Maar het is nog niet gestopt. Wat gaat er verkeerd. Of moet ik meer geduld hebben, want een magnesium tekort lostzich niet zo snel op? Of hoort deze thuja in het najaar koperbruin te worden? En blad te verliezen?

Kan iemand me helpen?

Met vriendelijke groet,
Ingrid

Struiken & Bomen

zondag 20 oktober 2013 - 10:26
Ingrids

Ingrids

Nog een foto

Struiken & Bomen

zondag 20 oktober 2013 - 10:27
Bombycilla

Bombycilla

Als je je foto;s gewoon rechtop plaatst krijgen de andere forumleden geen last van hun nek
zondag 20 oktober 2013 - 10:34
Ingrids

Ingrids

Ik snap ook niet waarom de foto's zo ggeplaatst worden...... Nog een poging gedaan door de foto te draaien, maar het maakt niet uit met plaatsen... Sorry
zondag 20 oktober 2013 - 10:42
Tuinprins

Tuinprins

Dit is m.i. een schimmelziekte waar weinig aan te doen valt.

Van oude coniferen worden de binnenste naalden vaak bruin door gebrek aan licht. Dit is een natuurlijk verschijnsel. Bij jouw conifeer is er wat anders aan de hand. Hier worden ook de buitenste naalden verspreidt door de boom bruin. Dit wijst m.i. op een schimmelziekte. Het bruin worden begint vaak aan het begin van de zomer en stopt aan het begin van de herfst. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de bemesting van jouw oud-buurman het bruin worden van de naalden vorig jaar heeft gestopt. Gebreksziekten zijn vaak te herkennen aan een verkeerde naald- of bladkleur (bij coniferen vaak een vale kleur). Bij bruin worden en afsterven van naalden is er wat anders aan de hand.


Gegroet, de tuinprins
zondag 20 oktober 2013 - 11:42
Ingrids

Ingrids

Oké, maar hij herstelde zichzelf dit jaar prima en nu pas na de zomer begint het weer. En heel raar, maar het stopte toen echt heel kort na de bemesting. Kan de boom zichzelf dan telkens herstellen of zou hij er dan toch een keer uit moeten....
zondag 20 oktober 2013 - 11:54
Bombycilla
zondag 20 oktober 2013 - 11:56
Lino

Lino

Ik vond dit: http://www.coniferen-kopen.nl/coniferen-bruin
Bij een schimmelinfectie zijn op de bladschubben vaak zwarte puntjes te zien. In het beginstadium kan worden volstaan met het diep wegknippen van de aangetaste delen. Is de infectie al verder verspreid, dan kan de gehele plant beter worden verwijderd, om verdere verspreiding te voorkomen.
Insectenplaag
De (coniferen)spintmijt kan ook zorgen voor het afsterven van een coniferenhaag. Zit deze spint in de coniferen, dan is hij met het blote oog niet te zien. Wel te zien zijn de zogenaamde zuigplekken, in de vorm van gele vlekjes of de naalden van de conifeer. Ook kunnen er in dit geval spinsels tussen de takken worden waargenomen.
Ook de Taxuskever kan een ware plaag zijn voor uw coniferenhaag. Het vervelende van dit insect is dat vooral de larven de grootste schade aanrichten. En die larven leven onder de grond, waar ze geleidelijk alle wortels aantasten.
zondag 20 oktober 2013 - 12:05
Ingrids

Ingrids

Ik zie geen zwarte puntjes of spinsels van de spinmijt. De naalden/bladeren hebben ook geen vlekjes. Ze worden gewoon geleidelijk aan koper van kleur en vallen er dan af.....
zondag 20 oktober 2013 - 12:18
Albizia

Albizia

Dit is de insnoeringsziekte (Pestalotia) die ook bij Leylandii's en Chamaecyparissen voorkomt.
Gezien uw foto vrees ik dat de Thuja niet meer valt te redden daar anders het middel Daconil ingezet zou kunnen worden.
woensdag 23 oktober 2013 - 21:56
Ingrids

Ingrids

Ow jee, wat een slecht nieuws.... Waar zou ik het middel kunnen kipen? Overigens lijkt het bruin worden momenteel niet verder te gaan. Ik zag van de week dat een andere conifeer/thuja avhter in de tuin ook bruin aan t worden is. Tussen de beide bomen zit zeker 10-12 meter... Zou de tuingrond heel slecht zijn?
woensdag 23 oktober 2013 - 22:24
Albizia

Albizia

Beste Ingrids ,

Deze schimmelaandoening heeft totaal niets te maken met de bodemomstandigheden.
De oorzaak is gelegen in externe factoren ; veel nattigheid is hier debet aan.
Momenteel heeft het weinig zin om dit aan te pakken , probeert u het in het voorjaar ; dit kunt u alléén preventief behandelen.
De temperatuur dient 10 graden of meer te zijn het moet droog zijn.
Probeert u bij de plaatselijke boerenbond/distributeur te informeren waar dit verkrijgbaar is.
donderdag 24 oktober 2013 - 02:20
Ingrids

Ingrids

Oké, bedankt voor de hulp. Ik zal wachten tot het volgend voorjaar!!
donderdag 24 oktober 2013 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon