menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer palmatum garnet hydrangea

sanfredje

Sanfredje

Hallo,

Heb een acer palmatum garnet zien staan +- 1m50 stamhoogte en zou daar graag onder een hydrangea macrophylla hannabi rose of hydrangea macrophylla sweet fantasy stellen in volle grond.

Vraag mij enkele dingen af nl.

1.) zijn deze acer en hydrangea te combineren?

2.)Kan een acer palmatum garnet tegen de volle zon?
Want ik lees daarover tegenstrijdige verhalen, de ene zegt van niet, de andere zegt van wel, als je de voet kan koel houden door bv borderplanten.

Ik zou deze hydrangea dan kiezen om aan de voet te zetten van de acer om de voet koel te houden van de acer en de paddenstoel vorm van de acer kan dan zorgen voor schaduw en maken dat de bloemen van de hydrangea niet verbranden, zou druppelslang leggen als beregening.

De acer zou de volledige dag in de zomer in de zon staan.

Graag jullie mening

Mvg Frédéric

Struiken & Bomen

zondag 13 oktober 2013 - 21:39
sanfredje

Sanfredje

Iemand die deze in de volle zon staan heeft?

Grtz Frédéric

dinsdag 15 oktober 2013 - 17:43
Tuinprins

Tuinprins

Het verhaal over die koele voet is onzin.

Sommige roodbladige Acer palmatum soorten hebben de neiging als zij in de volle zon staan om bronsgroene bladeren te krijgen. Daarom wordt aangeraden deze zo te planten dat zij in de middag in de schaduw staan. Er zijn ook roodbladige cultivars van Acer palmatum die in de volle zon kunnen verbranden. Vaak gaat het dan om soorten met zeer fijn of dun blad. Het weer speelt hierbij natuurlijk een rol. Zeer heet weer met een sterke uitdrogende wind, zoals we afgelopen zomer diverse keren hebben gehad, leidt bij deze soorten vaak tot 'leaf scorch'. Deze soorten voldoen vaak het best op een luwe plek met lichte schaduw.

In het standaardwerk Japanese Maples van J.D. Vertrees en Peter Gregory wordt over "Garnet" gezegd dat "in a sunny location the garnet color develops well" en "it retains its color well and is a durable landscape plant". *

Lijkt mij dus dat 'Garnet" goed in de zon kan. Wel zou ik de plant niet vol op de wind zetten maar relatief luw. Verder lijkt mij dat deze Acer in de zomermaanden niet te droog moet staan. Grond moet evenwel goed waterdoorlatend zijn anders krijgen Acer palmatum soorten last van hun wortels.


Het exemplaar dat jij hebt gefotografeerd komt het mooiste uit als die vrij staat. Het planten van hortensia's aan de voet van de plant is af te raden omdat daardoor de specifieke vorm van dit exemplaar onderuit wordt gehaald.

* J.D. Vertrees en Peter Gregory
Japanese Maples: The complete guide to selection and cultivation
4th edition, Portland 2009
p. 134 + 135


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 oktober 2013 - 20:28
sanfredje

Sanfredje

ok thx, voor de duidelijke uitleg.

Groetjes Frédéric
woensdag 16 oktober 2013 - 18:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon