menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus florida

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik heb me niet zo lang geleden een Cornus florida 'Rainbow' aangeschaft. Wanneer ik wat meer informatie zoek vind ik heel wat tegenstrijdige informatie over deze boom/struik.
Dat de plant een eerder zure bodem wenst, vele humus en een rijke bodem vind ik overal terug.

Anderzijds moet hij volgens de ene bron beschut staan, en eerder in halfschaduw, volgens de andere bron (en ook de boomkweker waar ik de plant kocht) op een voldoende 'open' plaats om meeldauw tegen te gaan, én in volle zon.

Ik dacht dus, ik ga gewoon hier eens vragen naar het wedervaren van onze medemens-tuinieren
donderdag 3 oktober 2013 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

Cornus florida Rainbow is een bontbladige soort. In felle zon (vooral in combinatie met droogte) kunnen de bladranden gemakkelijk verbranden. Hierbij moet worden aangetekend dat veel informatie over planten gebaseerd is op ervaringen in de Verenigde Staten. Warme, droge zomers komen bij ons wel voor (2013 bijvoorbeeld!) maar niet zo vaak als in de VS.

Meeldauw bij Cornus florida soorten is volgens mij vooral het gevolg van droogte maar het is inderdaad zo dat als de plant 'open' staat het minder snel en minder heftig toeslaat. Een 'open' standplaats is voor Cornus f. Rainbow ook van belang omdat de plant gevoelig is voor bladvlekken. Deze treden vooral op als het blad lang nat blijft. Een 'open' standplaats draagt ertoe bij dat het blad sneller opdroogt en daarmee de kans op het ontstaan van bladvlekken verkleint.

Kortom: een open, zonnige plek lijkt mij voor onze contreien de juiste standplaats. In droge zomers de plant voldoende water geven (aan de voet van de plant en niet op het blad).


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 oktober 2013 - 08:51
Figo

Figo

Wij hebben al een aantal jaren een Cherokee Chief staan. Die staat intussen helemaal ingesloten, aan een bosrand, en heeft effectief last van meeldauw.
De onze kwam van http://www.damiendevos.be/ misschien kan je daar meer info vinden.
vrijdag 4 oktober 2013 - 09:18
WiPe

WiPe

Ik stel me de vraag in hoeverre die meeldauw effectief schadelijk is voor de plant.
vrijdag 4 oktober 2013 - 12:28
Polplastron

Polplastron

Met C.florida heb ik geen ervaring. Wel heb ik C. kousa en C. controversa in de tuin staan. Beide staan vrij zonnig, luchtig en in vochthoudende grond en doen het zeer goed. Misschien kan men naar analogie met deze ook C. florida behandelen? In elk geval mag men er in de meeste gevallen vanuit gaan dat een plant die meeldauw krijgt op een foute standplaats staat. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel op deze regel hé!
vrijdag 4 oktober 2013 - 16:01
Tuinprins

Tuinprins

In mijn ervaring is Cornus florida een stuk gevoeliger voor meeldauw dan C. kousa en C. controversa. C. florida is ook lastiger met verplanten (volle grond). Volgens mij is alleen Cornus nuttalii lastiger in de tuin dan C. florida.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 4 oktober 2013 - 17:40
Polplastron

Polplastron

Ok! Dan leer ik weer bij. Blij dat ik dan twee gemakkelijke kostgangers gekozen heb voor mijn tuin!
vrijdag 4 oktober 2013 - 20:23
sugar

Sugar

Allemaal van harte bedankt voor de informatie. Ik ga hem aanplanten in de nectartuin, waar de struik héél de dag in de zon zal staan. Ik ga ook flink wat compost in de grond werken ...
Water geven bij droogte is in theorie geen probleem (ik heb 15000 l regenwaterputcapaciteit)
vrijdag 4 oktober 2013 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon