menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Corylus colurna

Ga naar meest recente reactie

klgp76

Klgp76

kan iemand mij vertellen hoe ik van deze geweldige boom de noten kan laten ontkiemen en is er ook nog zoiets als een geslacht daarbij en hoe deze te herkennen.
ik wil graag in het voorjaar deze boom planten en wel een 5 stuks

gr kimDeze vraag is gesteld vanop Corylus colurna .
donderdag 12 september 2013 - 16:17
satomi

Satomi

Allereerst welkom bij het forum!

Bij de Latijnse plantennamen is het zo dat de eerste naam het geslacht aangeeft, in dit geval is het geslacht dus Corylus.

Ze behoort tot de familie van de Berken en heel herkenbaar is het nogal brede, dubbel gezaagde blad.

De noten laat je ontkiemen door ze ofwel in een pot met aarde te poten ( liefst een wat diepere pot i.v.m. wortelen) en die buiten te laten op een beschutte plek of koude schuur. Of je stopt ze gewoon in de grond en wacht tot ze daar ontkiemen.

De Turkse hazelaar wordt wel behoorlijk hoog en breed op den duur en neemt dus veel ruimte in beslag. Zorg dus dat je er de ruimte voor hebt ipv. ze na een jaar of tien te moeten kappen wegens te groot geworden voor de standplaats. Anders kun je beter een gewone hazelnoot of Lambertsnoot planten.
donderdag 12 september 2013 - 16:45
Tuinprins

Tuinprins

Zaad van de Turkse hazelaar ontkiemt zeer onregelmatig en over een zeer lange periode. Probleem is dat de zaadhuid zeer dik is. De zaadhuid verwijderen zonder de zaadkern te beschadigen is zo goed als onmogelijk. Aanvijlen van de zaden leidt vaak tot het rotten van de zaadkern.

Het beste resultaat wordt geboekt door het zaad in het najaar te zaaien in de volle grond (heeft de voorkeur boven een pot) en het weer (koude, vorst, vocht) zijn werk laten doen (zachter maken van de zaadhuid). Verwacht niet dat het volgende voorjaar de zaden massaal zullen kiemen. Bij dit soort werkt dat zo niet. Misschien dat een klein percentage van de zaden zal ontkiemen. Het jaar daarop waarschijnlijk meer.

Het zaaien van houtige gewassen is vaak iets voor de geduldige tuinier. Als je dit geduld niet hebt is het misschien beter jonge boompjes ('spillen' genoemd) te kopen.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 september 2013 - 20:12
Tuinman65

Tuinman65

Satomi, een gewone hazelnoot wordt ook heel breed hoor.
En volgens mij is een colurna gemakkelijker smal te houden.
Leo
vrijdag 13 september 2013 - 22:55
satomi

Satomi

Leo, een gewone hazelnoot wordt breed, zeker. Maar dat is wat anders dan 5 boomvormen (Turkse hazelaar) die gemiddeld zo'n 15 tot 20 meter hoog worden. De kroon is in de jeugdfase vrij smal en konisch, maar wordt beduidend breder na een jaar of 8
maandag 16 september 2013 - 12:28
WiPe

WiPe

Een afbeelding van Corylus colurna in een voortuin hier in de buurt. Ik ben benieuwd hoe je die smal denkt te kunnen houden. Je hebt al een flinke tuin nodig als je er zo vijf kwijt wil kunnen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 16 september 2013 - 16:50
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer ik dat met een Liquidambar kan dan lukt het ook wel met een Corylus colurna.

Leo
maandag 16 september 2013 - 23:31
Tuinman65

Tuinman65

De Liquidambar op onderstaande foto is 20 jaren oud en nu hooguit 1,5 meter breed.
Wordt ieder voorjaar kort gesnoeid.
Leo

Struiken & Bomen

dinsdag 17 september 2013 - 17:06
satomi

Satomi

Eerlijk gezegd is dat niet mijn idee van een mooie boom, maar ieder zijn meug h
dinsdag 17 september 2013 - 17:22
Tuinman65

Tuinman65

Ik vind hem wel mooi en velen met mij.
Op die manier kan je ook van nature grote bomen een plaats geven in een kleinere tuin.
En wat is daar mis mee?
Leo
dinsdag 17 september 2013 - 23:36
Tuinman65
dinsdag 17 september 2013 - 23:38
WiPe

WiPe

Als ik het goed begrijp is de Liquidambar die je laat zien een knotboom? Of moet ik dat jaarlijks kort snoeien anders interpreteren? Het is een optie om een boom te knotten, in zoverre dat niet alle soorten even goed tegen knotten kunnen. Als dat bij een knotwilg als acceptabel aan zien wordt, waarom dan niet voor een Liquidambar, of een Corylus?

Maar als je schrijft dat de boom door snoei sml gehouden kan worden, dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat je het over jaarlijks knotten hebt.
woensdag 18 september 2013 - 09:02
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb die boom 5 jaren zijn gangen laten gaan en heb hem dan nogal smal gekandelaberd, een beetje pyramidaal. Niet geknot!
Nu snoei ik die ieder voorjaar terug tot op die plek.
Bij mijn zus staat er een tegen de voorgevel van het huis, 6 meter hoog, en wordt al meer dan 30 jaren zo gesnoeid, zonder problemen voor de boom.
En vermits Corylus colurna ook verkocht wordt als leiboom zal het daarmee ook wel lukken.
Als de bladeren gevallen zijn zal ik wel een foto tonen.
Leo
woensdag 18 september 2013 - 23:33
WiPe

WiPe

Soit, is eerder een kwestie van definities vermoed ik. Maar je kan een boom in principe maar een keer kandelaberen. Nadien moet je de boom onderhouden als een knotboom en regelmatig knotten. in dit geval wordt die boom jaarlijks geknot, maar het is en blijft knotten.
Dergelijk beheer is ook voor Corylus colurna acceptabel, dat ga ik niet tegenspreken.
donderdag 19 september 2013 - 17:59
Limoncello

Limoncello

Ik ben ook op zoek naar de colurna om als onderstam te gebruiken van avellana soorten. Heb dit gezien in Engeland en was een mooie struik ipv overal takken die uit de grond komen.

Iemand een idee?
donderdag 21 mei 2015 - 17:10
WiPe

WiPe

Ben je zeker dat die ge
donderdag 21 mei 2015 - 17:38
Carib

Carib

Hier staat sinds drie jaar een corylus colurna in de tuin. Met name gekozen om zijn prachtige piramidale boomvorm. Op den duur wordt hij inderdaad behoorlijk breed. Hier is dat geen enkel probleem.Als de tuin daarvoor te klein is, dan zou ik kiezen voor
donderdag 21 mei 2015 - 20:06
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou hier Wim heel ..... enz... maar ik ga het hem besparen.
Linden en Platanen groeien veel hoger als een Corylus colurna.

Leo
zaterdag 23 mei 2015 - 22:57
WiPe

WiPe

Een mooi voorbeeld van je (gebrek aan) kennis. Hoog tijd om je kennis wat bij te spijkeren: de Corylus colurna staat centraal op de foto. Jij mag nu raden welke boom langs rechts staat. Die met het rode blad dus. De linkse is in ieder geval Tilia tomentosa, zilverlinde.

Struiken & Bomen

zondag 24 mei 2015 - 10:03
WiPe

WiPe

Een andere Corylus, op dezelfde locatie. Iets kleinere stam, maar omdat hij niet ingesloten staat tussen andere bomen, een beetje breder van kruin.

Struiken & Bomen

zondag 24 mei 2015 - 10:06
Tuinman65

Tuinman65

Kan allemaal goed zijn maar niks zegt me dat het Corylus colurna zijn.
Dat is niet te zien.
En geef toe dat je je eerst in allerlei bochten hebt moeten wringen om me uiteindelijk gelijk te geven i.v.m. met die leibomen.
Je kent ongetwijfeld meer van bomen dan ik maar iets weet ik er ook wel over.
Genoeg gezeverd nu, ik heb andere zorgen.
Leo
zondag 24 mei 2015 - 22:38
WiPe

WiPe

Iets is niet genoeg Leo. En wie de bomen in realiteit wil zien: ze staan in het Visartpark in Brugge.
maandag 25 mei 2015 - 09:01
Tuinman65

Tuinman65

Maar wel genoeg om je af en toe eens op je plaats te zetten. en dat heb jij niet graag.
Jammer dat je daar andere topics voor misbruikt.

Leo
maandag 25 mei 2015 - 22:33
WiPe

WiPe

Je mag voor mijn part gerust gelijk hebben. Ik kan er alleen maar van leren. Daar doe ik het ook voor. Ik begrijp heel goed dat je dar iedere keer wil op terug komen. Zeldzame dingen moet je koesteren.

Maar ik ga jou hier niet langer mee lastig vallen, je hebt ten slotte nog meer ruzies uit te vechten.

Ole
dinsdag 26 mei 2015 - 14:34
Tuinman65

Tuinman65

Ha zo. Welke ruzies?
Of bedoel je die met mijn vrouw misschien deze namiddag toen ze me vroeg waarom ik nog wil reageren op wat een ........ schrijft.
Ik ga het woord niet gebruiken.
Maar die ruzie heb jij niet kunnen horen.
Andere dus, laat horen.


Leo
dinsdag 26 mei 2015 - 22:44
Polplastron

Polplastron

Om te ruzi
woensdag 27 mei 2015 - 09:23
Tuinman65

Tuinman65

Niet overeenkomen is nog niet direct ruzie maken en dat is hier ook niet gebeurd. Wat kibbelen is geen ruzie in mijn ogen.
Dus dat valt hier allemaal nogal mee.
Ik kan veel verdragen Pol maar laat me niet doen. Heb ik trouwens nooit gedaan.
Maar ik ken een forum waar het er heel anders aan toe gaat. Daar moet je je woorden heel goed wikken en wegen of je bent een ruziemaker.
Vakmensen (en ik ben zeker niet alleen) houden het daar niet lang uit.

Leo
woensdag 27 mei 2015 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon