menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aan te raden straatbomen

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Wij wonen in een straat met aaneengesloten bebouwing. Iets meer dan 10 jaar geleden heeft de gemeente de oude lijsterbessen verwijderd en ons "verwend" met lindebomen.
Nu klaagt zo goed als iedereen over het vuil dat deze bomen geven, ik denk dat iedereen wel bekend is met het fenomeen - plakkende ruiten en portieren van de auto's, brievenbussen met amper te verwijderen vlekken, en zo voort.
Een van de volgende dagen komt er iemand van een straatcomit
maandag 29 juli 2013 - 19:54
Plantadvies

Plantadvies

Alle informatie over straatbomen staan op de onderstaande link
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Alle-informatie-over-nieuwe-straatbomen-op-een-website.htm

Plantadvies
maandag 29 juli 2013 - 20:13
WiPe

WiPe

Al het op de voorgestelde link niet lukt, kun je ook hier terecht.

http://www.bomenwijzer.be/
maandag 29 juli 2013 - 22:16
hildavw

Hildavw

Ik zal beide links al doorgeven aan het comit
dinsdag 30 juli 2013 - 17:40
Plantadvies
dinsdag 30 juli 2013 - 19:36
iecee

Iecee

een goeie straatboom hoort een beetje zuilvormig te zijn,
een trage groeier, niet te groot worden en redelijk klein blad te hebben en geen bladluizen aan te trekken
en geen al te groot wortelgestel dat je riolering kapot maakt, geen vruchten en ze moeten ooud kunnen worden , en er moet weinig snoeiwerk aan zijn .

dit sluit al veel bomen uit, je laat het beter niet aan de gemeente over , zoek zelf enkele bomen uit waartussen ze kunnen kiezen en hou het zelf een beetje in de hand.
sommige gemeenten hebben goeie tuinarchtecten in dienst maar in veel gevallen weten ze er geen bal van. of ze pakken ongeshikte "modebomen", kijk maar naar je lindenbomen , daar is duidelijk niet over nagedacht!!!!!


bv zorg dat het geen platanen worden want het blad vergaat niet, en ze hebben veel ruimte nodig


en kijk eens rond in andere straten want er worden de laatste tijd mooie redelijk "nieuwe" aangeplant
bv bij ons staan magnolia's in boomvorm erg mooi.
woensdag 31 juli 2013 - 09:32
WiPe

WiPe

Er bestaat niet zoiets ls 'de straatboom'. Er bestaat zelfs geen algemeen eisenpakket waar elke straatboom moet aan voldoen; daarvoor zijn de omstandigheden waarin de bomen moeten groeien vaak te verschillend.
Wat Magnolia betreft wil ik toch de vraag stellen of die op termijn wel geschikt is voor aanplant in de verharding.
woensdag 31 juli 2013 - 11:28
Tuinprins

Tuinprins

Alleen Magnolia kobus kan redelijk tegen verharding, meeste andere Magnolia's niet.

Grote/middelgrote/kleine bomen: is geheel afhankelijk van de beschikbare ruimte.

Straatbomen moeten tegen verharding kunnen, strooizout verdragen, weinig vatbaar voor ziektes en tegen droogte en grote hitte kunnen. In een straat met overwegend bebouwing en verharding kan het in de zomer extreem heet worden.

Natuurlijk is het aanbevelenswaardig bewoners inspraak te geven in wat voor soort bomen er in een straat komen te staan. Helaas snappen veel mensen niet dat het sortiment straatbomen vanwege de eisen die aan ze gesteld worden, tamelijk beperkt is. Bovendien willen veel mensen helemaal geen bomen in hun straat vanwege bladval en mogelijke zaadjes. Als er dan toch pers
woensdag 31 juli 2013 - 13:28
jdcoster

Jdcoster

Moesten de gemeentebesturen die die linden tientallen jaren geleden lieten aanplanten dan voorzien dat in deze tijd iedereen met een auto zou rijden en dat men die auto ook op straat zou zetten?
Zouden zij nu al moeten kunnen voorzien dat binnen twee generaties verder de opwarming van de aarde zo ver gevorderd zal zijn dat de oudere mensen in die straat dan heimwee zullen hebben naar de linden uit hun jeugdjaren die schaduw gaven en een heerlijke parfum dat op zomeravonden via het openstaande raam, hun slaapkamer vulde?
Maar ja, de wetenschap zit niet stil. Misschien heeft men tegen dan al auto's uitgevonden waarvan de uitlaat pure zuurstof uit stoot en hebben we die speelgoedboompjes die men in het begin van de eeuw aanplantte niet meer nodig zelfs.
donderdag 1 augustus 2013 - 18:31
Bombycilla

Bombycilla

Wijze woorden
donderdag 1 augustus 2013 - 21:19
Bombycilla

Bombycilla

20 jaar geleden moest iedereen na 20 kilometer auto rijden de ruiten wassen vanwege al die rot kamikaze insecten ,daar zijn we gelukkig al vanaf
donderdag 1 augustus 2013 - 21:23
furor

Furor

En als we alle lindes verwijderen, zijn we direct ook van de bijenproblematiek verlost!

Maar on-topic: Acer campestre (Spaanse aak) of Carpinus betulus "fastigiata" (haagbeuk)
vrijdag 2 augustus 2013 - 15:45
BomenOnline

BomenOnline

straatbomen Kunt u ook als laanbomen zien
hier staan wat laanbomen

http://vanijmeren.nl/webshop/laanbomen-online-kopen/
vrijdag 2 augustus 2013 - 16:19
iecee

Iecee

welke bijen problematiek???

carpinus lijkt me een goeie maar dan een zuilvormige soort
vrijdag 2 augustus 2013 - 16:33
jdcoster

Jdcoster

welke bijen problematiek???
Men is even bang van bijen als van linden geworden. Verzuurd als we zijn, zien we alleen nog de nadelen van alles wat ons omringt, nooit meer de voordelen.

Na een m.i. totaal onnodige snoeiactie op een een mooie lindenlaan op mijn gemeente stuurde ik volgende mail naar de verantwoordelijke:

Langs deze weg, zij het dan wel laat, wil ik als bezorgde burger en imker nog eens mijn ongenoegen uiten over het knotten van de vele prachtige linden die staan langs de Heidelbergstraat in Zedelgem.
Als er nog ergens wegen zijn waar bomen nog eens volledig mogen uitgroeien, dan is het toch wel daar. Het nut van deze snoeiactie ontgaat mij volkomen. Het wortelgestel werd er door wegenwerken nooit aangetast, er is weinig bewoning en geen hinder voor het verkeer.
Door de zeer ondeskundige aanpak kunnen dit nooit nog mooie bomen worden. De gevolgen zijn nu al te zien: Te grote snoeiwonden, takbreuk bij felle wind, sterk bebladerde stammen en nog meer wortelopslag die over het fietspad hangt dan anders.
Als imker:
Mijn bijen, samen met die van een collega-imker, overleven o.a. dank zij dergelijke lindenaanplantingen omdat de omringende landbouwgebieden met overwegend raaigras- en ma
vrijdag 2 augustus 2013 - 17:52
iecee

Iecee

maar misschien hebben ze wel gelijk om ze te vervangen
in de hoop natuurlijk dat ze een goeie soort linden terugplanten die niet gesnoeid moeten worden, tenslotte groeit een linde razendsnel en komen er mooie bomen voor terug, heb je al gevraagd of ze er ilinden in de plaats zetten want er zijn ook soorten waar die bladluis niet opzit en er dus niemand last van heeft
die luislinden zijn ook niet goed voor de bijen heb ik begrepen.
vrijdag 2 augustus 2013 - 18:32
Tuinprins

Tuinprins

@ iecee: Zoals ik het zie hadden die bomen daar rustig kunnen groeien. Nu zijn ze verminkt. Kandelaberen (zo heet deze snoeiwijze met een deftig woord) wordt bij lindes vaker gedaan maar het betreft dan meestal bomen in stadsstraten.

Een linde die geen last heeft van luizen is Tilia henryana. Deze kan echter slecht tegen verharding, moet in open grond worden geplant. Bovendien is deze linde in een fatsoenlijke maat een stuk duurder dan de lindesoorten die normaal als straatboom worden geplant.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 2 augustus 2013 - 19:48
furor

Furor

Joel,

op gemeentes is er zeer weinig kennis aanwezig. Milieuambtenaren bedoelen het meestal goed, maar ze hebben input nodig. Dankzij burgers als u of (lokale) natuurverenigingen kunnen ze geadviseerd en bijgestuurd worden.

@iecee: wat ik bedoelde is dat als alle linden verwijderd zouden worden de bijen crashen en er geen problematiek meer is om ongerust over te zijn
(of was je sarcastisch?)

Joel, raad jij enkel soortechte linden aan, of ook hybriden? Ik heb gehoord dat bij bepaalde hybriden (Krimlinden, ...) de hommels niet aan de nectar geraken en zich letterlijk doodvliegen wanneer ze van bloem tot bloem vliegen.
vrijdag 2 augustus 2013 - 19:50
iecee
vrijdag 2 augustus 2013 - 20:39
pplakke

Pplakke


als ik hier nieuwe straatboopjes zie worden die hard gesnoeid.
dan denk als die boom toch niet mag groeien zet er dan geen.
al dat gesnoei levert enkel een misvormde boom op.


vrijdag 2 augustus 2013 - 22:45
jdcoster

Jdcoster

Ik heb gehoord dat bij bepaalde hybriden (Krimlinden, ...) de hommels niet aan de nectar geraken en zich letterlijk doodvliegen wanneer ze van bloem tot bloem vliegen.

Honingbijen schijnen de verhouding 'inspanning-opbrengst' beter te kunnen inschatten dan hommels. Soms putten hommels zich zo erg uit bij dat foerageren en is de concurrentie zo groot (bijen, zweefvliegen ... ) dat ze zich dood vliegen.
Giftig zou de nectar niet zijn. Mijn bijen hebben nu ongeveer hun oogst binnen en dat is voor meer dan de helft lindenhoning.
Dit jaar liggen er ook opmerkelijk minder dode hommels onder de linden. Ik denk omdat dit jaar de bloei van veel planten twee tot vier weken later is. Ze zijn dus minder aangewezen op alleen maar lindennectar. Ik zie ze ook massaal Verbascum, Agastache', Veronicasttrum, Latris e.d. bezoeken.

Nog over knotten of kandelaren:
Een linde leent zich daar wel goed toe, maar dit dient met korte tijdsintervallen (5
vrijdag 2 augustus 2013 - 22:50
jdcoster

Jdcoster

De perfecte bomen zoals de mensen ze wel zouden willen bestaan niet.
Ze lekken en ze plekken. Ze verliezen bloemen en blaren en weigeren ze vlakaf weer zelf te vergaren ... . Maar ze maken zuurstof en geven schaduw op het heetst van de dag.
't Is hoogmoedig te willen dat dit niet meer mag ... .

Maar dat wist Willem Vermandere veel jaren geleden al zoveel mooier te verwoorden :

Willem Vermandere - De bomen

Der liggen dertig bomen geveld
langs de weg die leidt naar veurne
'k h
woensdag 7 augustus 2013 - 13:27
iecee

Iecee

Helaas zijn wijze mensen als vermandere zeldzaam en is het lied helemaal actueel .
woensdag 7 augustus 2013 - 13:44
iecee

Iecee

Helaas zijn wijze mensen als vermandere zeldzaam en is het lied helemaal actueel .
woensdag 7 augustus 2013 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon