menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moeilijke vlinderstruiken

Ga naar meest recente reactie

YV

YV

Vlinderstruiken horen normaal makkelijke planten te zijn, maar niet bij ons. Het is nu al elk jaar dat als de bloemknoppen zich beginnen te vormen, ze uitdrogen en zwart worden. De bladeren er rond krullen dan op. Gevolg: geen bloemen op die tak tenzij kleinere op de zijtakken ,maar vaak zijn die ook aangetast. Ondertussen is er een van de twee dood. Ik heb dan in de lente een nieuwe gezet en daar is nu identiek het zelfde gebeurd. Ik heb afgelopen jaren al verschillende dingen geprobeerd: iets tegen insecten, iets tegen schimmels,... maar niets helpt. Iemand een idee?

Struiken & Bomen

zaterdag 27 juli 2013 - 16:35
WiPe

WiPe

Te natte standplaats?
zaterdag 27 juli 2013 - 20:36
YV

YV

Misschien, maar de nieuwe staat op een drogere plaats. In de winter is wel heel onze tuin vrij nat.
zaterdag 27 juli 2013 - 20:46
WiPe

WiPe

In een natte tuin zijn vlinderstruiken geen goed idee. Buddleja kan heel slecht tegen natte voeten.
zaterdag 27 juli 2013 - 21:10
YV

YV

Jammer, niet veel aan te doen dan.
zaterdag 27 juli 2013 - 22:52
Tuinprins

Tuinprins

Dit doet mij eerder aan een virus denken. Meeste virussen veroorzaken bladvlekachtige verschijnselen maar er zijn er ook die bladdeformatie tot gevolg hebben. Waarschijnlijk heb je ooit een plant gehad die hiermee besmet was en heeft het zich zo in jouw tuin gevestigd. Ik vermoed dat als je een nieuwe vlinderstruik koopt en die in een POT zet dat je dan niet van die vervormde bladeren krijgt.

Ik zal eens kijken of ik hier meer over kan vinden want jij bent niet de enige die dit heeft.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juli 2013 - 06:38
YV

YV

Super! Bedankt. Het zou best kunnen wat je zegt want sommige andere struiken hebben soms ook kuren: mijn esdoorns hebben momenteel ook vervormde bladeren en mijn cornus heeft bladeren die gevlekt zijn en precies al naar herstkleuren gaan. Als je nog fotos nodig hebt, zeg je het maar.
zondag 28 juli 2013 - 10:28
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb wat nagespeurd op internet en bij deze en gene informatie ingewonnen.

In een trialverslag over vlinderstruiken van de Royal Horticultural Society (zie noot 1) wordt als aantasting bij Buddleja "leaf and bud eelworm" genoemd. Dit is te vertalen als blad- en knopaaltjes/nematoden. Wetenschappelijke naam van deze aaltjessoort is Aphelenchoides ritzemabosi. Het schijnt veel voor te komen bij chrysanten en aardbeien maar dus ook bij vlinderstruiken. Meestal veroorzaken deze bladaaltjes/nematoden virusachtige verkleuringen van het blad maar niet altijd bij vlinderstruiken. "Some plants like Buddleja may not show obvious leaf colour variations, but the flower spikes may be small and contain many aborted flowers. " (zie noot 2). Dit laatste heb jij ook duidelijk genoemd. Voor wat het afsterven van de knoppen betreft lijkt het mij dat dit specifieke aaltje hiervoor verantwoordelijk is.

In hoeverre de vervormde groei van het blad ook veroorzaakt wordt door dit specifieke aaltje is mij nog niet geheel duidelijk. Opvallend is in ieder geval dat de aanwezigheid van bladaaltjes bij phloxen ook leidt tot vervorming van het blad. Een kennis opperde echter dat het vervormde blad ook veroorzaakt kan zijn door een of ander zuigend insect.

Is er iets aan dit specifieke blad/knopaaltje te doen? Het schijnt niet te genezen zijn maar er kunnen een aantal maatregelen worden getroffen om de schade beperkt te houden:
1. in de herfst al het afgevallen blad goed opruimen. Blad dat in de winter aan de struik blijft zitten eraf halen. Blad niet op de composthoop gooien.
2. in het voorjaar bij het terugsnoeien het snoeisel vernietigen of verwijderen.
3. een Engelse tuinier die verstand heeft van vlinderstruiken en die ik om advies heb gevraagd raadt aan om neemolie (wordt gewonnen uit de boom Azadirachta indica) op te lossen in water en de struik hier in het late voorjaar/voorzomer mee te besproeien. Neemolie zou er voor zorgen dat de aaltjes zich minder gemakkelijk in de plant kunnen verspreiden. Ook raadt hij aan om de plant te mulchen. Dit verbetert het bodemleven en hiermee indirect de weerbaarheid van de plant.

Tot slot nog dit: er zijn zeer veel soorten aaltjes. Bij de biologische bestrijding van de larven van de taxuskever worden bijvoorbeeld ook aaltjes ingezet. Dit is echter een totaal andere soort dan waar hier sprake van is.


Noot 1: http://apps.rhs.org.uk/planttrials/TrialReports/Buddleja%202010.pdf

Noot 2: http://www.donsgarden.co.uk/pests/274


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juli 2013 - 21:18
YV

YV

Bedankt voor het uitgebreide opzoekwerk!
Wat bedoel je met de plant mulchen. Gras mulchen ken ik wel, maar bij een struik niet. Jammer dat er niet echt veel aan te doen is. De tips zal ik alvast zo goed mogelijk volgen.
zondag 28 juli 2013 - 21:40
Tuinprins

Tuinprins

Mulchen bij planten betekent een laag(je) compost rondom de struik aan brengen daar waar de wortels zich bevinden.

Gegroet, de tuinprins
maandag 29 juli 2013 - 19:17
YV

YV

Ah ok. Nu ben ik weer mee. Bedankt voor alle info.
maandag 29 juli 2013 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon