menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beuk diverse vragen

Ga naar meest recente reactie

Jan1980

Jan1980

Dag tuinliefhebbers,

Graag jullie antwoord op enkele vragen over mijn beukenbomen.
Ik heb deze vragen al even gegoogled, maar dat brengt geen duidelijk uitsluitsel. Hopelijk zitten er enkele experten op dit forum...


1) Aan een van mijn beukenbomen is aan de noordzijde een 'vreemd' type blad verschenen. Zie foto. Is dit 'bloesem'?

2) In mijn tuin vind ik heel wat beuken-zaailingen. Nochtans heb ik nog nooit enig beukennootje gezien. Dus ik veronderstel dat de zaailingen niet afkomstig zijn van nootjes, maar van ander zaad?

3) Een beetje een combinatie van de vorige twee vragen: mag ik nu zaad of nootjes verwachten aan mijn boom?


Bedankt!

Struiken & Bomen

donderdag 18 juli 2013 - 22:44
Tuinman65

Tuinman65

Dit is geen beuk (Fagus) maar haagbeuk (Carpinus).
Leo
donderdag 18 juli 2013 - 23:25
Jan1980

Jan1980

Aha.... dat zou verklaren waarom de prentjes op internet niet lijken te kloppen....

De vorige eigenaar zweerde nochtans dat het beuken waren i.p.v. haagbeuken.

Maar je hebt gelijk....

Dankjewel!

En geniet nog van de zwoele zomeravond.
donderdag 18 juli 2013 - 23:32
pplakke

Pplakke

wat ik altijd vreemd vind.
is dat je beuk,haagbeuk en beukhaag hebt.
beuk is de boom en beukhaag heeft hetzelde glanzende blad maar blijft veel kleiner.
dan heb je nog haagbeuk zonder glanzend blad.
donderdag 18 juli 2013 - 23:48
Jan1980

Jan1980

Ik wist niet dat er drie soorten waren?!

Beuk (Fagus) heb je zowel als boom en als haag.

En blijkbaar heb je de haagbeuk (Carpinus) ook niet alleen als haag, maar ook als flinke boom.


vrijdag 19 juli 2013 - 00:07
sugar

Sugar

er zijn geen drie soorten. Er zijn er twee : Carpinus betulus (haagbeuk) en Fagus sylvatica (beuk).

En 't worden allebei flinke bomen (haagbeuk wordt wel niet zo groot als een beuk)
vrijdag 19 juli 2013 - 06:43
Tuinprins

Tuinprins

Beuk en haagbeuk: het leidt bijna altijd weer tot verwarring. Gelukkig hebben we nog de Latijnse namen.
vrijdag 19 juli 2013 - 13:35
iecee

Iecee

en je krijgt zaad aan je boom

en waarschijnlijk veel zaailingen.
zaterdag 20 juli 2013 - 15:27
vloeiende

Vloeiende

Bomen online, ik vind uw antwoord zeer verwarrend voor mensen die het verschil niet kennen tussen beide. Er is een beuk en een haagbeuk en zoals jij dit op je intro zin weergeeft lijkt dit niet zo te zijn.
De beuk of Fagus sylvatica (behoort tot de familie van de beuken).
De haagbeuk of Carpinus betulus (behoort tot de familie van de berken).
Met beide planten kan je hagen maken waaruit de naamsverwarring is ontstaan
zaterdag 3 augustus 2013 - 11:09
sugar

Sugar

Inderdaad. Maar Bomen-online heeft zich trouwens geen 24 uur geleden aangemeld en in meerdere topics gewoon enkele links naar zijn webshop geplaatst. Het antwoord is niet om te helpen maar om te verkopen...
zaterdag 3 augustus 2013 - 13:43
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Is de boom op de foto wel een haagbeuk? Lijkt verdacht veel op een schijnbeuk , dit is dan de Ostria carpinifolia .
zaterdag 3 augustus 2013 - 19:06
WiPe

WiPe

Dit is wel degelijk een haagbeuk, de zaden zitten onder een schutblad. Bij de hopbeuk vormt het schutblad een gesloten zakje, waardoor het zaadje niet zichtbaar is. Op de eerste foto is duidelijk een zaadje zichtbaar.
woensdag 7 augustus 2013 - 21:28
De Betoverende Tuin

De Betoverende Tuin

Het schutblad van een 'Haag Beuk' (een soort T) is verschillend van een 'Hopbeuk' / 'Ostrya carpinifolia' (een sort I). De hopbeuk kreeg zijn naam omwille van de 'hop'-achtige 'vruchten'. Ik vind dat de Franse naam 'Charme' perfect de charme van de boom weergeeft.

Op 'http://www.bomenbieb.nl/boomsoort/hopbeuk-ostrya-carpinifolia/' vindt je een goede beschrijving.

En ja, je krijgt zeer veel zaailingen!

Een mooie hopbeuk kun je tot en met zondag 24 sep. 2017 bezichtigen in 'De-Betoverende-Tuin.info' (Art Sanctuary, Le Jardin Enchanté, Rue du Tilleul 22, Jodoigne, op 5 km van de Vlaamse Toontuinen in Hoegaarden).
woensdag 13 september 2017 - 18:39
WiPe

WiPe

Dat T-vormige schutblad is inderdaad typisch voor Carpinus betulus, maar niet voor andere Carpinus-soorten. Zie ook de foto van Carpinus japonicus.

Struiken & Bomen

woensdag 13 september 2017 - 20:06
dries944

Dries944

Vanaf welke leeftijd beginnen beuken te bloeien om daarna nootjes voor te brengen?
Aan een haag zal dit wellicht niet gebeuren omwille van de snoei.
zaterdag 21 november 2020 - 22:39
Plantadvies

Plantadvies

Daar is geen peil op te trekken Dries944

Door warme dagen in de zomer en de herfst zegt men dat er meer kans is op aanmaak van bloemen en de nootjes.
zondag 22 november 2020 - 09:24
Henk-Willem

Henk-Willem

Het is een oud bericht, maar de post van BomenOnline met de links naar commerciële website toch nog maar even verwijderd.
zondag 22 november 2020 - 11:55
Carib

Tekst aangepast

Carib

Volgens internet beginnen beuken pas na 30 of 40 jaar te bloeien. In onze tuin begon een gewone groene beuk toen hij een jaar of 30 was echt veel vrucht te dragen. Dat wil niet zeggen dat hij niet eerder vruchten had, maar toen begon het pas op te vallen.
Een zwarte beuk (Fagus s. 'Riversii') bloeide hier al vrij jong, vanaf een jaar of 10 en ook de Fagus s. 'Rohanii' bloeit al vanaf jonge leeftijd.
De beukenhagen krijgen nooit bloemen of vruchten.
zondag 22 november 2020 - 12:47
Walbertis

Walbertis

Ik heb een rode beuk in mijn tuin staan van meer dan 100 jaar oud deze geeft al jaren geen beukennootjes hoe komt dit
zondag 2 oktober 2022 - 16:00
dries944

Dries944

Ik weet dat de beuk beurtjaren heeft maar hoelang is het al geleden dat die geen nootjes heeft? De droogte van de laatste jaren kan hierin een rol spelen...
Heb juist ergens gelezen dat de jonge blaadjes ook eetbaar zijn en smaakt naar de nootjes... Klopt dit?
zondag 2 oktober 2022 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon