menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Juglans Regia Broadview

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Juglans regia Broadview

Onze achtertuin is van aan de achtergevel van ons huis tot aan de haag achteraan 20 m lang.
De breedte van de tuin is 19m.

Zou in deze tuin deze notenboom passen?
Zoja, op hoeveel meter zou je hem dan minstens van de afscheiding van buren planten? 5 meter, 8 meter?

Hoe hoog en breed wordt een volwassen broadview?
We denken eraan om hem in ons gras te planten? Is dat wel OK? Of liever niet?

Hij komt waarschijnlijk wat later in het blad? En wanneer verliest hij zijn bladeren in de herfst?

Is de boom nu eigenlijk zelf bestuivend? Ik lees daar wat tegenstrijdige berichten rond.
Niet dat het superbelangrijk is voor ons hoor
maandag 10 juni 2013 - 11:26
CindyV

CindyV

Hallo,

In zo een relatief kleine tuin zou ik geen notenboom zetten. Vooreerst moet je eerst de noten oprapen omdat ze anders door het mes van de grasmaaier gaan. Een broadview wordt ongeveer 10m en even breed en dat zijn behoorlijk veel bladeren om op te rapen.
Als je op een warme zomeravond onder een notenboom zit dan valt er te pas en te onpas een oorworm op tafel en in je glas.
Bovendien krijgen 90% van de okkernotenbomen bacterievuur waardoor je heel het jaar afvallende bladeren hebt.
Fruitbomen zou ik helemaal niet zetten omwille van de wespen op de gevallen vruchten.
Als je wat meer pit wil dan zou ik eerder iets niet groen zetten of misschien iets van max2m.

Groetjes,
Cindy
maandag 10 juni 2013 - 23:14
maarten_09

Maarten_09

In bijlage vind je een foto van de tuin vanuit onze velux getrokken.
De terras aan het huiszelf staat er nog niet op, maar het heeft wel een beeld van de tuin.

We hadden gedacht om de broadview te planten op ongeveer dezelfde plaats waar de basketgoal nu staat, maar dan in het gras (dus een 2 tal meter voor de terras en misschien iets meer naar rechts).

Kunnen jullie op die manier inschatten of een broadview eerder een aanwinst dan wel een vloek zal zijn voor onze tuin?

Bedankt

(ohja, de tuin is zuidoost gericht)

Struiken & Bomen

woensdag 12 juni 2013 - 14:43
sugar

Sugar

Dat is perfect mogelijk. Hou er wel rekening mee dat onder de boomspiegel niet zoveel gaat groeien.
En ja , je gaat noten moeten rapen maar ik vermoed dat je daarvoor de notenboom plant?
woensdag 12 juni 2013 - 23:18
kriske10

Kriske10

is inderdaad perfect mogelijk en een juglans regia broadview word ongeveer 8a9 meter hoog en je gaat inderdaad noten moeten rapen maar het voordeel van een notenboom is wel dat je veel minder last hebt van insecten als je terras bij de boom ligt ik heb thuis 3 notenbomen staan en mijn tuinset staat in de zomer onder de boom en ik heb helemaal geen last van insecten en oorwormen die uit de boom vallen op tafel of in je glas? nog nooit meegemaakt in de 5 jaar dat we er wonen (en het zijn drie volwassen bomen dus) en last van afvallende bladeren? dat heb je nu eenmaal bij elke boom bacterievuur of niet
alles heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen maar volgens mij zijn er meer voordelen dan nadelen
koel in de zomer geen insecten noten in het najaar vogeltjes in de bomen,...

kriske10
donderdag 13 juni 2013 - 08:26
WiPe

WiPe

Juglans regia 'Broadview' wordt minder groot dan een gewone okkernoot, maar toch nog 15 meter. Dat duurt natuurlijk wel vrij lang. Okkernoten maken een vrij ronde kruin die even breed is als hoog. En de takken gaan op termijn nogal flink doorhangen. Je kan dus best de boom al van in het beging voldoende opkronen.

Nadeel van deze vari
donderdag 13 juni 2013 - 09:20
maarten_09

Maarten_09

Dat las ik ook op internet, maar die hoogtes en breedtes zijn voor mij nogal moeilijk in te schatten in verhouding met onze tuin, vandaar dat ik wat advies vraag hier op het forum.

Hoever zou je de boom zeker van de terras achteraan planten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

WiPe, denk jij dat de boom te groot wordt voor onze tuin?

donderdag 13 juni 2013 - 09:42
WiPe

WiPe

Ik denk niet dat de boom te groot wordt voor jullie tuin. Je kan best je tuin op schaal eens uittekenen en dan een cirkel van 15 meter op dezelfde schaal op dat plan zetten. Dan heb je direct een idee wat dat op termijn betekent. Hou er wel rekening mee dat die boom een aantal decennia nodig heeft om die grootte te bereiken.
Ik zou de boom een drietal meter van het terras vandaan planten. De wortels gaan verder groeien dan drie meter, maar de kans dat de wortels op termijn het terras zullen opduwen is erg klein op die afstand.
donderdag 13 juni 2013 - 11:45
maarten_09

Maarten_09

Bedankt...
Kennen jullie goede boomkwekers in West Vlaanderen. Wij wonen in Emelgem (Izegem).

Wat zouden we best onder een notenboom planten (in plaats van gras?) Wat groeit daar goed onder?
Welke omtrek (hoeveel m?) verwijderen we best het gras rond de stam
vrijdag 14 juni 2013 - 12:21
sugar

Sugar

Een uitzonderlijk goede ken ik er zelf.
Ook al woon ik in Tienen, mijn bomen kocht ik hier : http://www.boomkwekerijdelinde.be/
vrijdag 14 juni 2013 - 19:32
peter2

Peter2

Wat dichter is ook boomkwekerij http://www.damiendevos.be te anzegem en http://www.pavia.be te deerlijk
vrijdag 14 juni 2013 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon