menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag HELP

Ga naar meest recente reactie

bamps

Bamps

Ik heb 3 jaar geleden huis gekocht met een prachtige, 3m hoge beukenhaag.

Het 1ste jaar dat wij hier woonde merkte ik op't einde van de zomer op dat ik beukenbladluis had. Ik heb toen 2 maal met okapi gespoten maar dit had weinig tot geen effect. Het leek alsog de haag weinig last had van de bladluis, want de bladeren krulde niet en de haag hield de ganse winter zijn blad.

Het 2de jaar heb ik onze haag beter in't oog gehouden, en zag ik de bladluis al begin mei. Toen heb ik 1ste maal met okapi gespoten. Maar enkele weken later zat onze haag volledig onder de bladluis. Na wat opzoekwerk op't internet heb ik gelezen dat ik beter een syntethisch product gebruikt. Ik heb toen eind mei en eind juni gespoten met Multisec. Maar ook dit had weinig effect. De bladeren waren gekruld en rond september begonnen de bladeren te verkleuren. In november begon de haag zijn bladeren al te verliezen.

Dit jaar was ik ervan overtuigd om er vroeg bij te zijn. Ik heb in februari de haag bespoten met Sunspray. Toen de beuk zijn bladeren begon te krijgen leek eerst of de bladluis weg was. Maar begin mei zag ik terug de eerste bladluis. Ik heb toen onmiddellijk gespoten met multisec en okapi. Maar de bladluis neemt precies alleen maar toe. Op sommige plaatsen zijn de blaren al gekruld, ik heb vorig week voor de 2x gespoten met synthetisch product maar deze keer met provado ultra ipv multisec.

Is er iets wat ik fout doe? Spuit ik te laat? Of met de verkeerde produkten?
Wat kan ik nog doen om van deze bladluis af te geraken.
Hoe kan ik voorkomen dat ik dit jaar, of toch in ieder geval volgend jaar opnieuw een ganse winter met een kale haag zit.

Kan er mij iemand helpen aub
zondag 2 juni 2013 - 20:09
Pieter2

Pieter2

Wat gebeurd er als je niet spuit? Een oude beukenhaag die kapot gaat van bladluizen lijkt mij toch straf hoor. En anders heeft die beuk een probleem met zijn standplaats.

Beuk heeft vaker last van wolluizen, maar dat is enkel een esthetisch probleem.

zondag 2 juni 2013 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

DDT schijnt wel te helpen ....

Mijn beukenhagen (bij elkaar meer dan 100 meter) hebben ieder jaar wel last van beukenbladluis. Ik doe er niks aan. Eind juni is het probleem meestal vanzelf opgelost.

Weet je zeker dat het hier gaat om beukenbladluis? Er is ook een schimmelziekte die het beukenblad doet omkrullen. Aan deze schimmelziekte is weinig te doen.

Verder: Hoe wil je als particulier een beukenhaag van drie meter hoog goed behandelen met een chemisch middel? Lijkt mij onmogelijk.


Gegroet, de tuinprins
zondag 2 juni 2013 - 20:55
Bombycilla

Bombycilla


Is er iets wat ik fout doe? Spuit ik te laat? Of met de verkeerde produkten?

zondag 2 juni 2013 - 21:04
Marei

Marei

Waar maak je je druk over, het middel lijkt hier erger dan de kwaal!
Wij hebben ook vele tientallen meters beukenhaag op diverse plaatsen in de tuin.
Het ene jaar hebben we er meer beukenbladluizen in dan het andere, maar "last" hebben we er nog nooit van gehad. Na het snoeien in de zomer lost het "probleem"vanzelf op. Aleen tijdens het snoeien is het soms vies, zowel voor mijzelf als voor m'n heggenschaar!
zondag 2 juni 2013 - 21:04
bamps

Bamps

Ons huis licht op een bocht van 90
zondag 2 juni 2013 - 21:26
Marei

Marei

Ik vind het heel vreemd dat een beukenhaag zijn blad verliest door bladluizen.
Weet je wel heel zeker dat het om beukenhaag gaat? Zou het niet HAAGBEUK kunnen zijn, HAAGBEUK verliest nl. w
zondag 2 juni 2013 - 22:14
Pieter2

Pieter2

Inderdaad. Check voor de duidelijkheid eens of je te maken hebt met: Carpinus betulus of Fagus sylvatica.

zondag 2 juni 2013 - 22:32
bamps

Bamps

Het is wel degelijk beukenhaag. Fagus sylvatica Purpurea, rode beukenhaag dus.
Het 1ste jaar dat ik hier woonde, bijna 3 jaar geleden dus, verloor de haag zijn blad ook niet. Maar vorig jaar wel, toen stond de haag vanaf eind november zo goed als helemaal kaal.

Wat kunnen volgens jullie de oorzaken zijn dat een beukenhaag zijn blad vroegtijdig verliest? Want ja, ik ben altijd van de veronderstelling uit gegaan dat de reden van het bladverlies de bladluizen zijn.
Maar het bladverlies kan misschien ook gewoon een andere oorzaak hebben.
zondag 2 juni 2013 - 23:11
Tuinman65

Tuinman65

Ik stel toch wel vragen bij het verhaal van Bamps.
Begin mei had nog geen enkele beukenhaag blad en dus ook geen luis.
Een luis is niet de oorzaak van bladval, zal eerder spint zijn en da's een veel groter probleem.

Leo
zondag 2 juni 2013 - 23:25
Marei

Marei

Wij vinden het ook vreemd dat je een haag gaat spuiten in februari als er nog geen blad, laat staan luis, te bekennen is.
En, Leo heeft gelijk, ook begin mei was de beukenhaag nog niet uitgelopen.
maandag 3 juni 2013 - 07:23
Bombycilla

Bombycilla

Maar vorig jaar wel, toen stond de haag vanaf eind november zo goed als helemaal kaal.





Spuiten tegen de herfst
maandag 3 juni 2013 - 07:49
bamps

Bamps

Tja onze haag had had in ieder geval val al blad begin mei.
en in februari heb gespoten met sunspray.
Dat is een soort van biologische olie. Die zou zich op de eieren van de bladluis zetten, en er dus voor zorgen dat wanneer de eerst blaren op de haag komen de meeste bladluis al afgestorven is.
Sunspray is een winter behandeling.

Maar als jullie zich vragen stellen met mijn probleem dan zal ik ergens anders moeten zoeken voor een oplossing.

Toch bedankt iedereen
maandag 3 juni 2013 - 08:36
bamps

Bamps

Hier een citaat van een website ivm sunspray

Beukenbladluizen zijn reeds aanwezig wanneer nog geen bladeren aan de haag staan!
De eitjes overwinteren immers in de omgeving van de bladknoppen. De luizen ontluiken in de eerste helft van april en hoeven zich op die wijze niet ver te verplaatsen, wanneer de bladeren zich ontvouwen.


Indien het probleem zich jaarlijks in ernstige mate voordoet, verdient het aanbeveling tijdens de winter de naakte takken en twijgen een grondige winterbehandeling te geven met een paraffineolie Sun spray 7 E (62 ml/10l water).
Deze olie vormt een ondoordringbare film op de naakte takken en knoppen en verstikt de wintereieren.
maandag 3 juni 2013 - 08:39
Bombycilla

Bombycilla

Het is je niet duidelijk geworden dat je helemaal geen probleem hebt?
Dat beuken in november hun bladeren verliezen is normaal dat er beestjes op ONZE planten komen is ook normaal,dat noemen ze natuur.
maandag 3 juni 2013 - 20:48
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat vragenstelster bedoelt dat het afgestorven blad in de winter aan de takken blijft zitten. Bij beukenhagen is dit meestal het geval maar hoe ouder de haag (en dus misschien ook hoe hoger hij is) des te minder blad een beuk vasthoudt. Een beuk is van nature een boom en een al wat oudere/grotere beukenboom houdt in de winter geen blad vast.

Gegroet, de tuinprins
maandag 3 juni 2013 - 21:27
Bombycilla

Bombycilla

helemaal mee eens
maandag 3 juni 2013 - 22:59
bamps

Bamps



Ik denk dat vragenstelster bedoelt dat het afgestorven blad in de winter aan de takken blijft zitten. Bij beukenhagen is dit meestal het geval maar hoe ouder de haag (en dus misschien ook hoe hoger hij is) des te minder blad een beuk vasthoudt. Een beuk is van nature een boom en een al wat oudere/grotere beukenboom houdt in de winter geen blad vast.


Dat bedoel ik inderdaad. Ik wist niet dat een oudere beuk in de winter geen blad meer vast houdt. Dit is in ieder geval fijn om te weten. Merci voor dit antwoord
maandag 3 juni 2013 - 23:22
Tuinman65

Tuinman65

Wij spuiten in februari gewoonlijk ook met sunspray, maar we hebben dit jaar geen enkele dag gevonden wanneer de omstandigheden ideaal waren.
En dat is toch wel belangrijk.
Jouw bespuiting in februari heeft dus niks geholpen.

Leo
maandag 3 juni 2013 - 23:58
bamps

Bamps

Ja tot die conclusie was ook al gekomen dat mijn bespuiting niets geholpen had.
Wat zijn volgens u dan de juiste omstandigheden?
dinsdag 4 juni 2013 - 12:51
Bombycilla

Bombycilla

je hoeft helemaal niet te spuiten
dinsdag 4 juni 2013 - 13:12
Tuinman65

Tuinman65

Soms toch wel.

Leo
dinsdag 4 juni 2013 - 23:18
Bombycilla
dinsdag 4 juni 2013 - 23:23
WiPe

WiPe

Soms toch wel, maar dan vooral als je de haag een te sterke bemesting gegeven hebt. Als je de haag te hard gaat aanjagen door ze te bemesten, wordt ze veel gevoeliger voor allerhande aantastingen.

Op die manier ben je zelf oorzaak van de noodzaak om te sproeien.
woensdag 5 juni 2013 - 08:50
Polplastron

Polplastron

Soms toch wel.

Leo


Nee ... echt niet! Met de uitleg van WiPe hierboven ben ik eerder akkoord.
Spuiten zal ik wel doen als ik ooit diabetes krijg.

Groeten,

Pol
vrijdag 7 juni 2013 - 08:52
WiPe

WiPe

Pol,

met akkoord of niet akkoord heeft dat niks te maken. Ik kan die stelling perfect onderbouwen. Het gaat in dezen niet om een mening, maar om een feit.
vrijdag 7 juni 2013 - 10:21
Tuinman65

Tuinman65

Hier heeft Wim wel een punt.
Sinds we Buxus niet meer bemesten herstellen ze zich op vele plaatsen van de taksterfte en blijken ze sinds vorig jaar weerbaarder te zijn.
Al is het hout vasthouden want tot nog toe waren de weersomstandigheden niet echt ideaal voor de ziekte.
Al bij al blijf ik er bij dat bij nieuwe aanplant van beuken die luizen best bestreden worden. En ja, dan moet je spuiten.
En dat die luizen voer zijn voor jonge vogeltjes zoals iemand hier ooit schreef geloof ik ook niet echt.
Dat plakkerige gedoe gaan ze echt niet aan hun jongen voeren.

En... of een beukenhaag zijn bladeren verliest in het najaar of niet heeft niks met de hoogte van die haag te maken. Wel met de verwaarlozing.
Een goed onderhouden haag van 3 meter hoog houdt prima haar bruine bladeren.

Bamps, spuit eens met een mengeling van Okapi en Confidor, gegarandeerd succes.

Leo
vrijdag 7 juni 2013 - 23:51
bamps

Bamps

Bedankt Leo dat zal ik volgende keer eens proberen.
Ik ga nu nog even afwachten want ik heb onlanges pas gespoten met provada ultra ik heb precies de indruk dat het enorm aantal bladluizen aan het afnemen.

U zegt dat bladverlies te maken heeft met verwaarlozing. Zou het slecht snoeien van een haag dan een oorzaak kunnen zijn?
Ik doe mijn uiterste best om de haag altijd zo goed mogelijk te snoeien, maar ik moet toegeven dat de haag niet altijd overal even recht is. Maar dit kan toch geen oorzaak zijn van bladverlies he? Ofwel?
zaterdag 8 juni 2013 - 12:42
jdcoster

Jdcoster

Confidor
Zeer giftig voor bijen; niet toepassen tijdens de bloei, met inbegrip van die der onkruiden. Voor de behandeling dienen de bloeiende onkruiden gemaaid te worden, zodat ze verwelkt zijn bij de behandeling en niet meer bezocht worden door de bijen.
De toepassing in de voorbloei van appel mag uitgevoerd worden tot uiterlijk in het stadium "groene kluster".
Zeer giftig voor vogels.

Wat niet-imkers niet weten is dat bijen de zoete substantie die de bladluizen afscheiden gaan ophalen en omzetten in 'bladhoning'. Ook wanneer er weinig geschikte drinkplaatsen in de onmiddellijk buurt van de kasten zijn, zuigen bijen druppels dauw op.
Insectenetende vogels voeden wel degelijk de pas uitgekomen jongen met bladluizen. Zo heb ik een pimpelmees in mijn tuin een grote Fuchsiaplant volledig weten kuisen van bladluis.
Jullie beseffen echt niet waar jullie mee bezig zijn h
zaterdag 8 juni 2013 - 14:38
Bombycilla

Bombycilla

heb op een ander forum eens een topic gemaakt over bladluis

http://planten.forummaken.nl/viewtopic.php?f=10&t=878
zaterdag 8 juni 2013 - 15:48
Bombycilla

Bombycilla

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Ei afzetting zweefvlieg (Bandzwever)
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
Larve zweefvlieg
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]


Hier kun je zien wat je mist met dat gespuit,deze volledig onder de bladluizen zittende Moerasspirea en Thalictrum waren nog geen 2 weken later weer schoon,deze natuurlijke vijanden spuiten jullie dood waardoor de kwaal alleen erger kan worden
zaterdag 8 juni 2013 - 16:03
Tuinman65

Tuinman65

Om te beginnen, het gaat hier over een beukenhaag waar een forumlid om raad vraagt.
Wanneer ik die raad kan geven dan doe ik dat of fervente tegenstanders van spuiten het nu graag lezen of niet, al ben ik zelf niet iemand die gaat spuiten tegen alles wat maar enigszins kan misgaan in onze tuin.
In extreme gevallen doe ik dat wel zoals bv. tegen de taksterfte bij Buxus.

Vooral bij een pasgeplante beukenhaag kan de luis echt wel schade veroorzaken en dan raad ik iedereen aan om in te grijpen of je haag krijgt een groeistilstand en het is echt geen zicht.

Voor J.Coster : ik heb nog nooit bijen in een beukenhaag gezien en nog nooit vogels die daar hun voedsel gaan zoeken voor hun jongen. Die zijn blijkbaar slimmer dan de imker

Ik zal nog verder gaan :
Jullie kopen zeker en vast toch nooit hetvolgende :
- snijbloemen
- kamerplanten
- groenten
- fruit
- een mooie gave Hortensia enz...

Die gunnnen jullie toch geen eurocent? Of toch wel?
Die kwekers hebben in
zaterdag 8 juni 2013 - 23:08
Tuinman65

Tuinman65

Bamps, met verwaarlozing bedoel in een haag die in jaren niet gesnoeid is en dat is in jouw geval niet van toepassing.
En Dirk, je maakt met jouw onnozele foto's het topic moeilijk leesbaar.
Leo
zaterdag 8 juni 2013 - 23:15
jdcoster

Jdcoster

Zoals je zelf al een zei Tuinman:"Je kunt altijd bijleren".
Best toch eens lezen en kijken

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bladhoning
zaterdag 8 juni 2013 - 23:49
sugar

Sugar

[quote]
De beweringen van die tegenstanders neem ik toch met een korreltje zout.
Je weet maar nooit wat ze in hun gifkast hebben staan.

Leo [/quote]

Nogmaals provoceren als een onvervalste trol.

Ik ben er vrij zeker van dat Bombycilla en jdcoster GEEN gif in hun kast hebben staan. Ik zie echt niet in waarom je moet spuiten tegen bladluizen, ook niet tegen de beukenbladluis (ik heb hier heel wat jonge beukenhaag staan die vorig jaar last had van luis maar er gewoon doorheen groeit, zonder te sproeien). Op 160 groene beuken haagplanten die ik dit en vorig heb aangeplant ben ik er exact 2 kwijtgespeeld, allebei door woelmuizen. Ondanks een beetje beukenbladluis.

Niet minder dan 22000 mensen hebben vorig week-end een ecologische tuin bezocht tijdens de eco-tuindagen van Velt. Vaak met beukenhagen. Zonder spuiten. Straf heh...



zondag 9 juni 2013 - 00:02
bamps

Bamps

Ik heb nog maar 3 jaar mijn eigen tuin dus veel ken ik er niet van.
Vorig jaar verloor mijn haag zijn blaren vroegtijdig. Dit jaar zou ik dit willen voorkomen, en als dit niet lukt dan wil ik weten wat ik volgend jaar moet doen om dit te voorkomen.
Hoe of wat ik moet doen maakt mij niet uit. Als dit kan door te spuiten, dan zal ik spuiten. Als dit kan zonder te spuiten zoveel te beter.

Terwijl Leo de enige is die mij iets geeft om te proberen (waarvoor dank) zitten jullie op Leo zijn kap omdat het over spuiten gaat. Maar ik heb nog steeds geen echte oplossing van jullie "anti-spuiters" gehoord.
Wat raden jullie dan aan?
Vogels zitten hier met massa's. Alle soorten. Eksters, mussen, roodborsjes, koolmezen, bosduiven,... Als vogels de bladluis zouden opeten dan had ik geen probleem hoor.
En bijen zijn ook in overvloed aanwezig, maar ik heb nog nooit 1 bij in de haag gezien.

Dus zolang jullie niet met een alternatief komen zie ik niet in waarom ik mijn haag niet zou spuiten met confidor.




zondag 9 juni 2013 - 02:45
sugar

Sugar

Omdat het weggegooid geld is; je doodt samen met de bladluizen hun natuurlijke vijanden, zodat de luizen er even later opnieuw zitten. Terwijl even geduld hebben voldoende is om ervoor te zorgen dat de natuurlijke vijanden het overwicht nemen.

Wij zitten NIET op de kap van Leo, wij geven een alternatief.
zondag 9 juni 2013 - 07:43
vloeiende

Vloeiende

Ik ben ook van oordeel dat deze luizenaantasting niet je blad vlugger doet vallen, maar geef als alternatief voor confidor "movento" aan dat tot een andere groep van insecticiden hoort en ook sysytemisch werkt , LEES ALTIJD EERST AANDACHTIG ETIKET VOOR HET GEBRUIK VAN HET PRODUCT EN PAS ENKEL TOE IN IDEALE OMSTANDIHEDEN
zondag 9 juni 2013 - 09:21
jdcoster

Jdcoster

De mensen moeten vroeger een triestig leven gehad hebben als al die troep nog niet bestond.
Anderszijds waren er toen ook geen Seveso en Bopalrampen geweest van zo'n fabrieken die af en toe eens ontploffen (moet maar eens Googelen).

Als je dan absoluut wil en moet spuiten, hoewel dat niet nodig is volgens mij, dan zijn er inderdaad WEL milieuvriendelijkere alternatieven. Pyrethrine is er zo
zondag 9 juni 2013 - 10:59
Bombycilla

Bombycilla

Leo in een ander topic heb ik met Pol afgesproken rekening te houden met jou korte lontje maar zoals je nu zit te trollen (Zal het voor je vertalen trollen is stoken op een forum ) zou ik niet weten waarom ik jou en je platgespoten goudvelt nog zou sparen.
zondag 9 juni 2013 - 11:01
Bombycilla

Bombycilla

Zijn je manier van reageren misschien hier aan te wijten?
https://4just1.com/project/303
zondag 9 juni 2013 - 11:16
bamps

Bamps

Pyrethrine, hier had ik nog nooit van gehoord. Fijn om een biologisch alternatief te hebben. Bedankt.

Ik weet ook niet 100procent zeker dat het bladverlies te maken heeft met de bladluizen. Ik stel gewoon vast dat ik vorig jaar heel veel bladluizen had. Dat vele blaren gekruld waren en dat de haag nog voor de winter de meeste van zijn blaren verloren had.
Het jaar voordien had ik veel minder bladluizen en toen verloor de haag zijn blaren niet.
Mij lijkt dus de meest logische verklaring dat het ene met het andere te maken heeft.

Ook nu al zijn op verschillende plaatsen de blaren al aan het krullen.

Hier enkele foto's die ik gisteren heb genomen

Struiken & Bomen

zondag 9 juni 2013 - 11:42
Bombycilla

Bombycilla

Pyrethrine is dan wel minder schadelijk maar doodt evengoed alle natuurlijke vijanden van de luizen,ik snap niet waar je je druk om maakt .
Iedere plant struik of boom krijgt te maken met aantastingen waarom denken zoveel mensen dat je dan maar moet ingrijpen?
Als een ervaren bomenkenner zoals Wipe jou vertelt dat spuiten niet nodig is,dan gelooft een onervaren tuinier het gewoon niet en een troll geloof je wel?
zondag 9 juni 2013 - 12:01
bamps

Bamps

Oke niet spuiten dus.
Maar wat moet ik doen om te voorkomen dat de haag zijn blaren verliest?
Op sommige plaatsen zijn de blaren al fel aan het omkrullen (zie foto 2 posten hoger) als dit niet komt door bladluizen wat is dan wel de oorzaak?
en wat kan ik doen om dit te voorkomen?
zondag 9 juni 2013 - 13:26
bamps
zondag 9 juni 2013 - 13:36
Tuinman65

Tuinman65

Ik stook helemaal niet Dirk maar wanneer je flagrant
tegen spuiten bent dan koop je ook niks dat gegarandeerd meermalen gespoten is met VERGIF.
En op die vraag krijg ik geen antwoord.
En niemand hoeft me hier te sparen, ik heb helemaal geen kort lontje.
Ik ben oud en ervaren genoeg om me te verdedigen en dat hoeft Pol niet in mijn plaats te doen. Kan ik zelf wel. Al was dat goed bedoeld.

En... Dirk, tot nog toe heb ik geen scheldwoorden gebruikt. Ben het ook niet van plan maar ik wil geen TROL genoemd worden.
Laat dat heel duidelijk zijn!!!
Als je zo verder doet dan ga ik toch een klapke met Kurt doen.


Leo
zondag 9 juni 2013 - 23:44
Bombycilla

Bombycilla

Leo je doet je best maar,ik heb het helemaal gehad met je
maandag 10 juni 2013 - 08:08
Marei

Marei

Zonder mij in deze discussie te willen mengen merk ik op dat het hier nauwelijks meer gaat over de gestelde vraag en de toon
maandag 10 juni 2013 - 08:58
Bombycilla

Bombycilla


Ik heb de indruk dat de opvattingen van Tuinman65 niet geduld worden door sommige forumleden


als je geduld veranderd in gedeeld heb je gelijk
maandag 10 juni 2013 - 16:49
WiPe

WiPe

Laat ik nou altijd hebben gedacht dat een forum een plaats is waar men discussieert en elkaars mening respecteert!


Het is belangrijk om mekaars mening te respecteren. Maar je mag nooit vergeten dat een mening de realiteit niet verandert.

Als ik bijvoorbeeld de mening verdedig dat waterlelies op droge grond kunnen groeien, verandert dat niks aan de realiteit dat waterlelies onder water groeien. Ik moet op dat moment niet verbaasd zijn als mijn mening aan de realiteit afgetoetst wordt.
maandag 10 juni 2013 - 16:59
Marei

Marei

als je geduld veranderd in gedeeld heb je gelijk



Elkaars mening niet delen is wel heel iets anders dan elkaars mening niet respecteren.

En, WiPe, wat een onzinnig voorbeeld!
maandag 10 juni 2013 - 17:37
WiPe

WiPe

Onzinnig zeker, maar wel duidelijk.

Primeert een mening op de realiteit omdat we die mening moeten respecteren?
In dat geval wil ik beweren dat de aarde plat is, dat de wereld ontstaan is in zeven dagen en dat waterlelies op droge grond groeien.
maandag 10 juni 2013 - 18:16
sugar

Sugar

Onzinnig zeker, maar wel duidelijk.

Primeert een mening op de realiteit omdat we die mening moeten respecteren?
In dat geval wil ik beweren dat de aarde plat is, dat de wereld ontstaan is in zeven dagen en dat waterlelies op droge grond groeien.


Onzin. De wereld is ontstaan in 6 dagen , daarna was er een dag rust

En wat betreft mekaars mening respecteren, dat begint al met anderen niet te beschuldigen schijnheilig te zijn (cfr citaat dat hogerop heb aangeduid)
maandag 10 juni 2013 - 18:54
Wannus

Wannus

Hallo
t'is wel geen antwoord op dit topic ,
maar ik vraag gewoon een beetje begrip voor zelfstandigen ,
en voor in opdracht te werken zoals ik , bij bejaarden en voor
mensen die geen tijd hebben hun tuin te onderhouden .
Ik moet af en toe spuiten tegen onkruid , op opritten en elders.
Dat ze er voor een tijdje van verlost zijn , zo niet vragen ze gewoon
een ander , en heb ik gedaan . Als ik ziekten zie ( bladluizen , blaadjes die
opkrullen in hagen spuit ik )
T'is mijn bestaan en mijn inkomen .
Indien je maar enkel julie eigen tuin moet onderhouden ,
is het zeer gemakkelijk uitleg te geven .
Indien ik dat zou kunnen enkel mijn eigentuin , zou ik ook
proberen met biologische middelen . dit is voor later .
Maar ik vraag toch een klein beetje begrip hiervoor.
maandag 10 juni 2013 - 21:50
bamps

Bamps

Amaai,.... ik stel hier een vraag over mijn beukenhaag. Er wordt enorm op gereageerd maar helaas zijn er maar weinig suggesties over mijn probleem.

In plaats daarvan gaat het hier enkel en alleen over het feit of ge een beukenhaag moogt spuiten of niet.
Ik weet dat ik nog maar een beginneling ben, en het kan heel goed zijn dat ik teveel en nutteloos mijn haag gespoten heb. Maar spijt heb ik daar nie van. Ik ben tenslotte een beginneling en die maken fouten. Ik zal in de loop der jaren met vallen en opstaan wel leren op welke manier ik het beste mijn haag aanpak, want veel nuttige informatie zal ik hier precies nie krijgen.

Spuiten of niet spuiten, mij maakt het niet uit hoor. Zolang mijn haag er maar goed uitziet en geen vroegtijdig bladverlies heeft. en als ik dit enkel kan bereiken dmv chemische produkten, dan zal ik die zonder probleem gebruiken. Ook al denken jullie daar totaal anders over.

Ik rij tenslotte ook alle dagen naar mijn werk met een Diesel. Terwijl een elektrische auto veel beter zou zijn. Maar ik neem aan dat jullie waarschijnlijk ofwel geen auto ofwel een elektrische auto hebben. Maar ja ik niet dus, ik heb een diesel omdat ik dit gemakkelijker vind.




maandag 10 juni 2013 - 22:08
bamps

Bamps

Als ik ziekten zie ( bladluizen , blaadjes die
opkrullen in hagen spuit ik )


Wat is de oorzaak van blaadjes die opkrullen in hagen? en wat spuit je ertegen?
maandag 10 juni 2013 - 22:15
vloeiende

Vloeiende

Beste bamps,
Het is niet gemakkelijk om sommige kwalen te determineren ter plaatse, laat staan op een foto. Als je zekerheid van de kwaal wil hebben stel ik voor contact op te nemen met ILVO en hen stalen op te sturen. Voor een bestrijding is het zeer belangrijk te weten waarmee je te maken hebt om de juiste middelen te kunnen toepassen.
Ik hoop je hiermee verder te helpen.
Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) | Burgemeester Van Gansberghelaan 96 bus 1, 9820 Merelbeke 09 272 25 00
maandag 10 juni 2013 - 22:33
Polplastron

Polplastron

De mening van Tuinman wordt absoluut geduld en gerespecteerd.
Hij is van mening dat sommige problemen niet kunnen worden opgelost zonder het gebruik van chemicali
maandag 10 juni 2013 - 22:43
Tuinman65

Tuinman65

Je bent niet helemaal mee Pol.
Dirk misbruikt al 2 keren de naam van onze zaak alsof wij alleen maar spuiten.
Hier moet hij toch mee opletten want wanneer ik dit aan mijn zoon laat lezen dan vrees ik dat hij op zoek moet gaan naar een goeie advocaat.
Daar kennen we in Nederland de juiste mensen voor.
En voor mij mag hier het slotje op.
Voor mij is het genoeg geweest.
Leo
maandag 10 juni 2013 - 23:38
Bombycilla

Bombycilla

Leo.jij mag dus mensen schijnheilig en onozel noemen en als je dan de sneer terug krijgt ga je dreigen?
Ik heb de naam van je bedrijf niet bekend gemaakt dat heb je net zelf gedaan.
Je doet dus maar,ik zal niet meer reageren op reacties van jouw in welk topic dan ook,omdat de zinloosheid hiervan nu zelfs tot mij doorgedrongen is
dinsdag 11 juni 2013 - 08:09
Polplastron

Polplastron

Ik ben wel helemaal mee en ... ook ik ... geef het op ...
dinsdag 11 juni 2013 - 09:28
Heike

Heike

De laatste opmerking van Bamps... het maakt hem niks uit of hij vergif moet gebruiken of niet als z'n haag maar mooi is... daar zakt mijn broek van af.

Vreselijk zo'n mensen, niet voor rede vatbaar, domheid ten top!

Ben hier al langer lid, maar om de
zondag 16 juni 2013 - 16:50
sylviadelo11

Tekst aangepast

Sylviadelo11

Ik heb gelezen dat je tegen luizen 30 ml spiritus en 30 ml vloeibare groene zeep op 1 liter water kunt mixen dat schijnt een soort van oma recept te zijn
Schijnt ook nog biologies te zijn
donderdag 31 mei 2018 - 22:45
Polplastron

Polplastron

Daar is niet veel biologisch aan hoor!
donderdag 31 mei 2018 - 23:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon