menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor Acer campestre Carnival

Ga naar meest recente reactie

Zwendel

Zwendel

Hallo allemaal, ik heb nog eens jullie hulp nodig.

Ik zoek voor een heel moeilijk lokatie een struik/heester en daarbij doe ik zelf ook nog eens moeilijk.

Ik had de perfecte plant gevonden, de Acer Campestre Carnival, alleen, ik kan ze nergens te koop vinden. Ik heb ze ergens besteld, maar daar vertellen ze me dat hij bij de teler al op "backorder" staat.

Dus nu zoek ik een mogelijk alternatief.
De plaats is moeilijk want: dikke klei, vaak vochtig, in de schaduw en vaak blootgesteld aan een stevige wind met een flinke dosis zout. Liefst ook iets wat goed winterhard is met die koude winters van tegenwoordig!

Ik doe moeilijk want: De plant komt voor een donker groene wand (van de buren). Dus ik zoek iets zoals die carnival met een bond blad, of bij gebrek aan zo'n blad, een fel groen of geel blad. Max hoogte zou ik zeggen een meter of 3,4 en liefst iets wat de buren hun fundering niet gaat omhoog duwen (maw, geen boom van meters hoog)

Iets wat de acer niet was is wintergroen, en dat zou ik ook nog wel als een bonus beschouwen (om ook 's winters die saaie groene wand te breken).

En als jullie toch aan het zoeken zijn, voor diezelfde border zoek ik nog een wintergroene plant (vast, struik, heester...). Met een min hoogt van 80cm en max 2m. Deze komt rechts achter het carnival alternatief en er voor staat een strook met elfenbloemen. Deze plant moet een ruimte van plus minus 80cm op 1m gaan opvullen.

Alle idee
maandag 27 mei 2013 - 13:38
sugar

Sugar

Neem eens contact op met boomkwekerij Damien Devos, die heeft hem in zijn catalogus opgenomen.

Alternatieven? Is die schaduw
maandag 27 mei 2013 - 21:04
pplakke
maandag 27 mei 2013 - 22:23
Zwendel

Zwendel

@Sugar: Ja, volle schaduw, op een enkel, letterlijk, vlekje zonlicht na 's morgens en 's avonds.

Ik zal die boomkwekerij Damien Devos eens opzoeken.

Een bonte hulst, daar ben ik niet zo'n fan van en die hebben we al ergens staan (doet het daar wel niet goed, waarschijnlijk te bloodgesteld aan wind/weer en zon. Maar
die Cornus alba 'Elegantissima'. vind ik h
dinsdag 28 mei 2013 - 08:28
Zwendel

Zwendel

Verdorie, een snelle zoektocht levert me be beide voorgestelde soorten (de cornus en de acer) het advies op dat ze in de zon / halfschaduw moeten staan en het komt toch echt wel in de volle, natte schaduw te staan.

Kloppen die adviezen?
Of heeft er nog iemand andere idee
dinsdag 28 mei 2013 - 08:36
satomi

Satomi

Je hebt het de hele tijd over het feit dat de boom in de schaduw zou komen te staan. Waar komt de schaduw vandaan?
dinsdag 28 mei 2013 - 10:41
Zwendel

Zwendel

struik, of kleine boom h
dinsdag 28 mei 2013 - 11:16
WiPe

WiPe

De Acer verdraagt absoluut geen natte zware kleigrond. Het feit dat er veel schaduw is, is echt niet het grootste probleem. Zelfde probleem voor de bonte hulst: die is niet geschikt voor natte grond, en al zeker niet op klei.

Op natte klei ben je over het algemeen nogal beperkt, en als je dan ook nog een bontbladige plant wil, wordt het helemaal lastig. Voor groenblijvend heb je trouwens ook niet veel keuze. Dan wordt het Baccharis halmifolia of niks. Ik ken persoonlijk geen andere groenblijvende soorten die in ons klimaat voldoende winterhard zijn op natte gronden.
Een alternatief zou bijvoorbeeld Alnus glutinosa 'Pendula' of Corlylus avellana 'Pendula' kunnen zijn.
dinsdag 28 mei 2013 - 16:41
Zwendel

Zwendel

Ach zo, dan ben ik verkeerd geinformeerd!
Maar wat zou daar dan wel kunnen?
dinsdag 28 mei 2013 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon