menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen in Spaanse aak

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hoi iedereen

In onze haag (Spaanse aak) zit een groen rupsje, vermoedelijk het rupsje van de wintervlinder.
En vermits het eigenlijk niet eentje is maar een hoop, zit onze haag vol gaten want die kleine groene schatten vreten de blaadjes op.

Sproeien is in deze tuin uit den boze. Wat wij graag willen weten is of er soms geen ander middel is om deze groene vriendjes wat in te tomen.

De haag zal het overleven want ze zitten er elk jaar maar het lijkt er nu op dat ze wel met h
zondag 19 mei 2013 - 20:45
RdB

RdB

Extra pimpelmezen kastje ophangen. Die zijn er dol op.

Ruud
maandag 20 mei 2013 - 12:00
kollebloem

Kollebloem

Tja, de pimpels komen hier de ganse winter hun buikje vullen aan de pindablokken maar ze hebben deze lente beslist hun kroost in een andere tuin groot te brengen want de kasten zijn leeg.
We snappen het niet goed want het jaar ervoor zaten er wel meesjes in, maar goed, je kan ze tenslotte niet dwingen.

Bedankt voor de tip.
Martine


dinsdag 21 mei 2013 - 08:30
jack1

Jack1

hier ook met die meesjes .nestkasjes gnoeg maar broeden
best zou ik als het mogelijk is eens goed schudden met die haag .ze moeten er dna van af vallen
donderdag 23 mei 2013 - 09:22
kollebloem

Kollebloem

Schudden?
We zullen het eens proberen, wie weet.....


Greetz
M
donderdag 23 mei 2013 - 14:19
jack1

Jack1

jup schudden .ik doe dat altijd als er bv te veel bladluis ergens op zit of om te kijken of er geen rupsen in me kersen boompjes zitten

schud maar eens wie weet ..
donderdag 23 mei 2013 - 16:24
kollebloem

Kollebloem

Ik zal schudden en ik laat je weten wat er allemaal uit die haag is gekomen en hopelijk staat er niemand klaar met een fototoestel.

Maar schudden voor bladluizen lijkt me toch iets raar want die kleven behoorlijk.....
Ik heb rozen die overvol zitten en ik wrijf die er af. Maar ik heb ook lieveheersbeestjes en die helpen mij.
Ik zal eens vragen of zij willen schudden.




donderdag 23 mei 2013 - 18:45
sugar

Sugar

Wintervlinder kan je preventief behandelen door boomkleefband rond de stammen aan te brengen in de winter. Het wijfje kan namelijk niet vliegen... Indien je een steunpaal hebt staan bij die planten moet ook die uitgerust worden met zo'n kleefband.
donderdag 23 mei 2013 - 19:42
kollebloem

Kollebloem

In een haag is dat echt niet te doen. Ik ken het systeem van de kleefband maar dat is iets dat met meestal gebruikt bij bomen.
Ik zie het nog niet te doen om rond al die kleine stammetjes van een haag kleefband te kleven.
Het is een haag die 20 jaar oud is, mooi dik gegroeid. Het is echt niet mogelijk.

Groetjes
donderdag 23 mei 2013 - 20:10
sugar

Sugar

OK . Een haag dus. Je kan eventueel BT gebruiken (een bacteriepreparaat waardoor alle rupsen sterven (en alleen rupsen, geen andere insecten). Mag toegepast worden in biologische teelt, je spuit dus geen gif ...
donderdag 23 mei 2013 - 21:22
kollebloem

Kollebloem

BT nog nooit over gehoord. Dat zoek ik eens op want inderdaad, gif komt hier niet binnen.

Bedankt voor de tip!




Martine
donderdag 23 mei 2013 - 21:45
Bombycilla

Bombycilla

bacteriepreparaat , doodt dus alle vlinders ook de zeldzame
zondag 26 mei 2013 - 10:50
sugar

Sugar

Als die vlinders op dat moment hun eieren op die Spaanse aak hebben gelegd. 't Spul is enkele dagen werkzaam. 't Is in ieder geval een betere optie dan 't gebruik van spuitzwavel
zondag 26 mei 2013 - 11:02
kollebloem

Kollebloem

We gebruiken de methode van het schudden

Alle rupsen zitten nu onpasselijk in de haag

En we hebben hulp gekregen van de vogeltjes. Er zijn geen gaten bijgekomen dus ik veronderstel dat er goed in "gemaaid" is.


De haag groeit nog goed en het idee van doodspuiten ligt mij niet echt. Langs de ene kant laat ik brandnetels staan voor de vlinders en langs de andere kant zou ik rupsen gaan doden. Ik weet het niet, het klopt gewoon niet.
Binnenkort zal de haag wat worden gesnoeid en dan gaat het afval eerst bij de kippen en dan op de composthoop. Dan zullen er ook al van die beestjes uit zijn.
Nog wat afwachten dus.



Martine
zondag 26 mei 2013 - 11:18
iecee

Iecee

rupsen zijn volgens mij binnen een week weg want dan gaan ze zich verpoppen en aan de haag komen wel nieuwe blaadjes

je gaat het eten van de vogels toch niet vergiftigen
woensdag 29 mei 2013 - 11:30
kollebloem

Kollebloem

Natuurlijk niet want anders had ik deze oproep ook niet geplaatst.
Dan had ik gewoon de spuit genomen en waren alle rupsen al dood.
En het is ook zo dat er geen gaten bijgekomen zijn en dat de haag al in de nieuwe blaadjes komt.

Hier, in deze tuin komt geen gif binnen.




Martine
woensdag 29 mei 2013 - 12:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon