menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxus toppen in mei

JohanDC

JohanDC

De aandacht is de voorbije weken naar andere werkjes in de tuin gegaan. Dus staat de taxus ondertussen al een drietal weken met knoppen die uitschieten.

Sommige van de planten hebben sinds het vorige groeiseizoen al de gewenste hoogte bereikt.

Vraag: Mag ik deze boompjes nu nog toppen op onze gewenste hoogte van 1m90?

De planten werden 3 jaar geleden gekocht als planten van 1m40 (gelukkig een koopje toen) en waren toen al vrij breed onderaan.

Nu ziet mijn vrouw graag een smalle strakke haag. Kan ik die nog verder reduceren. Ik was al tot een 45 cm gegaan.
donderdag 16 mei 2013 - 15:13
Marei

Marei

Taxus kan ongestraft ingekort worden, loopt altijd weer uit. Dit in tegenstelling tot coniferen.
Marei.
donderdag 16 mei 2013 - 15:21
JohanDC

JohanDC

Bedankt Marei!

donderdag 16 mei 2013 - 15:42
Marei

Marei

Om je te laten zien hoe goed Taxus gesnoeid kan worden heb ik even een foto gemaakt van een haagje bij ons terras.
Omdat het helemaal vol zat met dopluizen en de uitwerpselen hiervan voor roetdauw zorgden waardoor de haag helemaal zwart zag, heb ik twee jaar geleden ze niet alleen in hoogte rigoreus ingekort, maar ook alle zijtakken van de stammetjes weggenomen. Ik heb alleen de kale stammetjes laten staan en ging ervan uit dat ze vanzelf weer zouden gaan uitlopen. Dat deden ze direct en dit voorjaar zit de hergroei er echt weer goed aan te komen.

Struiken & Bomen

donderdag 16 mei 2013 - 16:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon