menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met Japanse kerselaar

Ga naar meest recente reactie

stoffelmans

Stoffelmans

Hallo,

Sinds een jaar of 3 produceert onze Japanse kerselaar nog maar weinig blaadjes. Hij blijft mooi bloeien in de lente, met veel bloesems, maar er komen veel minder blaadjes op dan vroeger. Op de foto's hebben jullie een impressie. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

[afbeelding verwijderd niet-https]



Groetjes,
Stoffelmans

Struiken & Bomen

vrijdag 10 mei 2013 - 22:16
sugar

Sugar

Verklein het formaat van die foto aub.
Als ik die foto zie, heb ik de indruk dat het wat op vorstschade lijkt: allemaal jonge uitlopers die dood zijn gegaan?
zaterdag 11 mei 2013 - 07:49
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk heeft de plant last van monilia. Komt de laatste jaren veelvuldig voor bij Japanse sierkersen. Is een schimmelziekte die tot taksterfte leidt. Is weinig tegen te doen. Je kunt de aangetaste delen wegsnoeien maar daarmee verdwijnt de schimmelziekte niet.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 mei 2013 - 08:44
WiPe

WiPe

Tegen Monillia kun je spuiten met een schimmeldodend middel tijdens de bloei, nu dus. Monillia komt de plant binnen langs de (uitgebloeide) bloemen.
zaterdag 11 mei 2013 - 10:10
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt voor de reacties. Het zijn niet alleen de jonge uitlopers die er last van hebben, de boom heeft in het algemeen gewoon minder blad, en dat al sinds een jaar of drie.

Iemand een idee welk middel ik specifiek tegen Monilla kan inzetten?
zaterdag 11 mei 2013 - 13:08
WiPe

WiPe

Traditioneel wordt bordeause pap gebruikt (kopersulfaat). Maar misschien zijn er wel meer en betere middelen op de markt. Ik ben niet zo goed thuis in al die producten.

Hoe zit het met de standplaats van die boom? Is daar iets veranderd de laatste jaren?
zaterdag 11 mei 2013 - 13:54
stoffelmans

Stoffelmans

Het enige wat er gebeurd is, is de aanleg van een nieuwe gazon, een jaar of 2 geleden (daarna zijn de problemen wel begonnen). Er zijn toen een tweetal oppervlakkige wortels gesneuveld omdat die vlak onder de oude grasmat liepen (een cm of 3 doormeter) maar ik ging er altijd van uit dat dat er toch niets mee te maken kon hebben. Verder geen veranderingen, ook geen problemen met de planten in de buurt.
zaterdag 11 mei 2013 - 14:07
WiPe

WiPe

Wortelschade door grondbewerking.
Wortelconcurrentie door een gesloten grasmat.
Schade door het dood spuiten van de oude grasmat.
Schade door onkruidbestrijding in een bestaand gazon.
Schade door stikstofbemesting bij de aanleg van een nieuw gazon en onderhoudsbemesting in een bestaand gazon.

Dat is een korte opsomming van de problemen waarmee bomen geconfronteerd worden in een dergelijke situatie. Je geeft zelf aan dat de problemen begonnen zijn met de aanleg van het nieuwe gazon. Of zoals deze week op een studiedag over bomen verteld werd: groene vingers zijn geen garantie voor een goed boombeheer.
zaterdag 11 mei 2013 - 14:50
stoffelmans

Stoffelmans

Zoals gezegd: 2 stukjes wortel van 3 cm dik zijn gesneuveld (voor zo'n boom lijkt me dat niet direct een probleem). Al mijn bomen staan in de nieuwe gazon zonder problemen, oude grasmat is niet doodgespoten, wel 'opgerold' met een graszodensnijder en afgevoerd, uiteraard geen enkel chemisch onkruidbestrijdend product gebruikt en de aanbevolen hoeveelheid stikstofbemesting voor de aanleg van een nieuw gazon gevolgd.

Wat bedoel je met 'groene vingers zijn geen garantie voor een goed boombeheer'?
zondag 12 mei 2013 - 10:06
WiPe

WiPe

Een stikstofbemesting die aanbevolen wordt voor de aanleg van een nieuw gazon is yte veel van het goed voor een boom. De ervaring leert dat de meeste tuinaannmers wel kennis hebben van gazon en groenaanleg, maar dat de kennis van de behoeften van een boom vaak meer dan te kort schiet.

Hoe is de grond bewerkt nadat het gazon is opgerold? Als de grond gefreesd is, zijn daarbij een groot aantal oppervlakkige wortels mee gefreesd. De fijnen wortels net onder de oppervlakte zijn essentieel voor de opname van zuurstof, mineralen en water.
zondag 12 mei 2013 - 19:04
stoffelmans

Stoffelmans

Ik heb de grond idd gefreesd. Heeft de Japanse kerselaar dan vooral oppervlakkige wortels? Er liepen er een paar vlak onder het gras - twee heb ik kunnen sparen, twee zijn zoals ik al zei eraan gegaan. Maar ik dacht dat het gros van de wortels van een boom dieper in de grond zaten.
zondag 12 mei 2013 - 20:19
WiPe

WiPe

Onderstaand stukje is een vertaling uit "Trees their natural History" van Graham Thomas.
[i] Fijne wortels

De grote houtige wortels van de wortelplaat en het buitenste wortelsysteem bepalen grootte en vorm van het wortelsysteem, maar het is de overvloed aan alsmaar meer fijne wortels die voorzien in het effectieve contact met de bodem. Deze fijne wortels, worden soms
zondag 12 mei 2013 - 22:37
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt voor de tekst! Er van uitgaande dat het beschadigen van enkele wortels een jaar of 2,5 geleden de oorzaak is van het probleem: kan of moet ik hier iets aan doen? Of gaat dit op termijn uit zichzelf opgelost geraken door nieuwe wortelvorming?
maandag 13 mei 2013 - 09:25
WiPe

WiPe

Dat zal zich op termijn zelf moeten herstellen. Wat kan helpen is het gras onder de boom te verwijderen en te vervangen door een laag kompost. Je kan dan onder de boom gerust schaduwplanten en bolgewassen planten. Onder de boom kun je dan ieder jaar het afgevallen blad laten liggen.
Het eerder vernoemde boek gaat als volgt verder:
Het feit dat de fijne wortels dicht bij de oppervlakte groeien heeft verschillende implicaties als je voor bomen moet zorgen. Als je bomen gaat bemesten is het niet nodig om putten te maken of gaten te boren; onderzoek heeft uitgewezen dat er geen verschil is in reactie van de boom tussen bemesting die in gaten is ingebracht tegenover bemesting die oppervlakkig is toegediend. De wortels van de boom en het gras strijden in dezelfde ruimte voor dezelfde zaken, wat verklaart waarom gras- en onkruidbestrijding rondom bomen zo belangrijk is. (Een grasvrije cirkel van 2 meter doorsnede kan de wortelontwikkeling bij zaailingen indrukwekkend verbeteren.) Op dezelfde manier kunnen we boomwortels doodmaken bij het gebruik van onkruidbestrijdingsmiddelen in onze gazons of op paden en opritten (waar ze door barsten en spleten de grond insijpelen). Dit lijkt misschien niet zo erg, maar stel je een boom voor die naast een straat staat. De meerderheid van de fijne wortels zal zich in het gazon in de voortuin bevinden omdat daar het meeste water en mineralen gevonden kan worden. Herbiciden in dat gazon kunnen vernietigend zijn voor de boom. Hoeveel tuiniers zouden zich zorgen maken over een eik 15 meter verderop? En wortels kunnen, zoals we gezien hebben, meer dan 30 meter ver groeien. Graafwerken in de tuin zijn voor dezelfde reden een oorzaak van het afsterven van boomwortels. Je kan jezelf nu afvragen hoe bomen overleven die op een eilandje in een geploegde akker groeien. Het antwoord is dat bij herhaalde verstoring de wortels zich gaan vertakken vlak onder het bereik van ploeg of spade. Het probleem stelt zich vooral wanneer een terrein voor het eerst omgespit of geploegd wordt, waarbij een groot aantal wortels wordt beschadigd.
maandag 13 mei 2013 - 10:09
stoffelmans

Stoffelmans

In orde, bedankt voor de info!
maandag 13 mei 2013 - 11:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon