menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop hedera groeit bijna niet

Ga naar meest recente reactie

Sanne70

Sanne70

In onze nieuwe tuin hebben wij 2 jaar geleden klimop (hedera gekocht bij tuincentrum) geplant aan het hek. Ook onze buren hebben dit gedaan; zij hebben bestaande klimop van vrienden gestekt en geplant. Helaas groet de klimop nauwelijks. Deze staat nu circa 30 tot 60cm hoog, blad is ook geelbruin op sommige plekken. De buurvrouw gaf vorig jaar elke dag water zodat deze zouden groeien maar helaas.
De klimop aan de zijkant van het huis (in de schaduw) groeit goed, wij geven deze nooit water.
Onze tuin ligt op het zuiden, wellicht dat dit uitmaakt. En ik vraag me af of het watergeven wel/niet goed is. En misschien moeten we wel snoeien, zeker de oude stekjes?

Ik hoor graag. Al uw tips m ons hekwerk zo sne mogelijk te laten begroeien.
Dankuwel.

Struiken & Bomen

zondag 21 april 2013 - 21:02
Plantadvies

Plantadvies

Plant de hedera helix, deze dient als haag. Bij klei en leemgrond voeg je best wat compost toe. Let er ook op dat de planten niet constant in het water blijven staan. Klimop moet je niet teveel bemesten. Enkele weken nadat je klimop aangeplant hebt, mag je wat geven.

Plantadvies
zondag 21 april 2013 - 21:11
marcote

Marcote

Aangeplante planten alleen in het begin water geven daarna alleen bij hele extreme droogte anders krijg je luie planten zijn wortels moeten zelf op zoek naar water en idd hedera helix is een goede keuze voor haag
maandag 22 april 2013 - 08:06
Bombycilla

Bombycilla

Hedera groeit normaal onder en in bomen,aanplanten in de volle zon en wind geeft vaak deze problemen,veel compost en veel water helpt om de planten te doen aanslaan
maandag 22 april 2013 - 08:43
Sanne70

Sanne70

Dankjewel voor jullie berichtjes. De aangeplante klimop is hedera helix. Graag zou ik weten of deze nu wel/niet water hoort te krijgen.
De klimop slaat wel aan maar heel erg langzaam en is gelig van kleur.

Weer dankjewel
maandag 22 april 2013 - 20:54
marcote

Marcote

Als jullie hem twee jaar lang hebben bewatert zal ik er als ik jullie was maar eens mee stoppen het zijn geen kamerplantjes !!! Ik zelf heb hier verschillende klimop geplant ook in de volle zon kregen alleen een plons water bij de aanplant daarna niks meer en ze groeien als een tierelier als je ze constant water geeft blijven de wortels op de oppervlakte.
dinsdag 23 april 2013 - 09:33
satomi

Satomi

Door iedere dag water te geven spoelt veel van de voeding die in de bodem aanwezig is, er weer uit. Doordat de bodem bijna constant nat gehouden wordt, bevat die bodem dan ook minder -voor wortels opneembare- zuurstof. De wortels hoeven ook niet verder de grond in om water te zoeken.

De wortels blijven dus aan de oppervlakte en daarmee zijn ze dan ook nog extra gevoelig voor lange periodes van droogte. Al met al geen ideale situatie.

Persoonlijk zou ik een laag compost aanbrengen (mulchlaag) en mesten met koemestkorrels als je ziet dat er weer nieuwe bladknoppen verschijnen. En natuurlijk goed in de gaten houden dat de bodem niet uitdroogt maar ook niet te nat houden.
dinsdag 23 april 2013 - 14:33
Tuinman65

Tuinman65

Nogmaals mijn vraag zoals al bij zo veel andere topics :
Welke gronbewerking heb je gedaan?

Leo
woensdag 24 april 2013 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon