menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferen ziek

Ga naar meest recente reactie

TinusBos

TinusBos

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum hier en hoop hier - als beginnende tuinier - veel te kunnen leren en hopelijk ook iets bij te brengen.

Vorig jaar heb ik 122 coniferen naast elkaar aangeplant van de straat tot aan een grote eik die in de tuin staat. Het betreft de "Thuja Plicata Martin"
Nu merkte ik onlangs op dat de laatste 3 coniferen sinds kort zijn aan het verkleuren naar bruin-rood-achtig. de overige 119 coniferen die er links van staan zijn nog in goede gezondheid.

Ik vertel er ook graag bij dat ze onder een 100 jarige eik staan die vorig jaar meeldauw had. Of hij dat dit jaar nog heeft, weet ik niet aangezien er nog geen blaadjes aanhangen.

Mijn vragen zijn;
- Zijn deze coniferen ziek?
- Heeft de meeldauw er iets mee te maken?
- Gaan die andere coniferen ook ziek worden als ik niet ingrijp?
- Wat kan ik doen? Verwijderen of te lijf gaan met producten?

Ik hoor heel graag jullie input.
Alvast hartelijk dank!

Struiken & Bomen

zondag 21 april 2013 - 19:29
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Net onder die eik zullen ze toch wel heel erg droog staan, bovendien staat ie in de drup na regen(bui) en daar hebben veel planten een hekel aan. En zou het looizuur in de bodem ook nog invloed hebben ?
zondag 21 april 2013 - 19:36
WiPe

WiPe

Als je onder die grote eik een haag wil aanplanten, dan is Thuya plicata niet de beste keuze. Je kan beter de laatste meter van die haag vervangen door bv Ilex aquifolium (hulst). Hulst is meer geschikt om in die omstandigheden een haag te vormen.

Je zal ook moeten opletten met de wortels van die boom als je de grond daar gaat bewerken. Eigenlijk kun je de bodem onder die eik helemaal niet bewerken.
zondag 21 april 2013 - 19:40
TinusBos

TinusBos

Hoi,
Bedankt voor je reactie. De eik is echt groot en droog staan ze niet. Bovendien staan de 15 tot 20 coniferen daarnaast ook onder de eik. Dat van de drup klopt denk ik daarom ook niet anders waren er meer coniferen aangetast. Kunt u me even duiden wat u bedoelt met looizuur en waarom dat daar zou zitten? Bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 21 april 2013 - 19:42
TinusBos

TinusBos

Hallo WiPe,
Bedankt! De laatste meter vervangen is zeker een mogelijkheid.
Dus mag ik afleiden dat de coniferen daar niet gedijen wegens de grond en niet zozeer omdat ze ziek zijn? Ze zullen de andere coniferen dus niet aantasten af ben ik te voorbarig in mijn besluitvorming?
zondag 21 april 2013 - 19:45
pfvandenboogaa11

Pfvandenboogaa11

Tinusbos, looizuur zit in de bladeren van de eik , dit komt in de grond en is schadelijk voor andere planten. Uit je tekst maakte ik op dat de andere coniferen niet onder de eik stonden .
zondag 21 april 2013 - 20:25
TinusBos

TinusBos

Bedankt, maar ik had me inderdaad een beetje verkeerd uitgedrukt. Er staan een 15 tal coniferen onder de eik, niet enkel de eerste 3. Bedankt!
zondag 21 april 2013 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon