menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog maar eens wilgjes

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Toe wij vorig jaar onze wilgjes (salix flamingo) kochten in het tuincenter werd er ons verteld deze te snoeien vanaf maart.
Nu is mijn vraag of ik dit nu mag doen, ook al zijn er al nieuwe blaadjes en katjes?

Indien ik ze nog mag snoeien, moet ik ze dan snoeien tot op 2cm van de stam zoals ik gelezen heb? Ik heb nl. een beetje schrik dat ik kale boompjes zal hebben deze zomer.

Is het ook mogelijk om enkel de takken in te korten zodanig dat er op termijn een mooie bolvorm ontstaat?
donderdag 8 maart 2007 - 02:26
WiPe

WiPe

Salix flamingo????????? Ik vermoed dat je Salix integra 'Hakuro Nishiki' bedoeld? Die mag je nu gerust kort snoeien, 2 cm van de stam is inderdaad aangewezen.
donderdag 8 maart 2007 - 16:55
Tim

Tim

Inderdaad de Salix Flamingo. Het is een mutant van de integra 'Hakuro Nishiki' en is sinds 2002 in omloop. http://www.tuinkrant.com/plantengids/bomen/37809.htm

Als ik ze zo kort snoei, wanneer hebben ze dan terug twijgjes met blaadjes?
donderdag 8 maart 2007 - 18:31
Jules

Jules

Zijn jullie zo zeker dat deze salix nu in maart dient gesnoeid? Ons werd steeds geleerd deze pas te snoeien na de bloei. We hebben het altijd zo gedaan, zonder problemen.
donderdag 8 maart 2007 - 20:12
Tim

Tim

hmmm nu weet ik het ook niet meer
donderdag 8 maart 2007 - 23:18
WiPe

WiPe

Het snoeien van een boompje tot op twee cm boven de stam is in principe een vorm van knotten. Knotten gebeurt voor het uitlopen van het blad. Op die manier wordt de plant minimaal belast.
vrijdag 9 maart 2007 - 08:50
Rodger

Rodger

Oké wipe, maar ik zou ook snoeien nadat de katjes uitgebloeid zijn .
Het zijn de katjes die de sierlijkheid van de boom zijn en dan zou het jammer zijn deze af te snijden voor ze tot bloei komen. En wees gerust je wilg zal zeker niet afsterven als je hem na de bloei nog insnoeit.
rodger
vrijdag 9 maart 2007 - 19:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon