menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Juglans NIgra Zwarte Walnoot zelf zaaien

Ga naar meest recente reactie

AnnetteSimone

AnnetteSimone

Inmiddels heb ik al weer twee maanden vier zaden van de zwarte walnoot liggen. Ik begrijp dat ik ze 3 maanden moet stratifiseren, maar of ik ze nu vooraf of achteraf in het water moet leggen en de 'zwarte schil' er dus vooraf af dien te halen dat is me toch niet helemaal duidelijk.

Wie kan me daarmee helpen? Ik dacht er twee zsm te gaan stratificeren. Maar waar leg ik ze in voor ze de koelkast in gaan? Percoliet? Mos? Gewoon in nat papier en dan in een plastic zak?

De overige twee - bewaar ik dan zo lang in de koelkast? - denk ik dan in september/oktober in de tuin ergens in te graven.
Uiteraard heb ik geen plek voor 4 zulke grote bomen in mn tuin, dus ik ben van plan er 2 in potten te houden, zodat ik ze bij verhuizing kan meenemen.

Wanneer ze na ong. 5 jaar walnoten gaan geven, ben ik van plan die als kruid te gaan gebruiken.
zondag 7 april 2013 - 10:19
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij moeten alle walnootsoorten vers worden gezaaid/gestratificeerd. Hoe heb je die zaden tot heden bewaard?
zondag 7 april 2013 - 19:03
AnnetteSimone

AnnetteSimone

Ik heb ze onder de 10C gehad, waaronder in de koelkast. Daar liggen ze nu ook.
Heb de zaden van een geronnommeerd bedrijf gekocht, in febr.
zondag 7 april 2013 - 19:28
Tuinprins

Tuinprins

Gerenommeerd zegt in dit geval niet zoveel want het zaadbedrijf koopt deze zaden weer van andere bedrijven. Probleem is dat je aan zaad niet kunt zien hoe oud het is.

Ik zou de noten nu zaaien waarbij je er voor zorg moet dragen dat er voldoende scherp zand in de zaaigrond zit zodat de kans dat de noten gaan rotten wordt verkleind. Ik vind het een beetje raar dat de schil er nog om zit. De schil zou ik zo veel mogelijk verwijderen met een mesje o.i.d. maar de noten NIET weken in water (weken vergroot namelijk de kans dat de noot zelf gaat rotten). Weken is ook niet nodig om ontkieming te krijgen. Bij mij kiemt nu de Rode Donaunoot en die zijn ook niet geweekt.

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 april 2013 - 23:14
AnnetteSimone

AnnetteSimone

Hallo tuinprins,

Op internet staat veel info over eerst in een emmer water doen, wegggooien die drijven, ...ook waar ik ze gekocht heb, zeggen eerst weken dan de zwarte bast erafhalen dan in Percoliet doen en in een plastic zak de koelkast in. Kun je eens voor me googelen op Black Walnut?, en met me meedenken?

Groeten, 'tuinprinses'

maandag 8 april 2013 - 10:16
Tuinprins

Tuinprins

Ik hou ook van tegendenken!

Het rare vind ik dat de bast er nog om zit. Als een noot rijpt gaat de bast langzaam scheuren en open. Zo is het tenminste bij de de walnoot/okkernoot (Juglans regia). Als je noten hebt waar de bast nog omzit zijn ze meestal nog niet rijp (bij okkernoten/walnoten).

Ik heb al diverse keren walnoten gezaaid met goed resultaat. Wel vers gezaaid (september/oktober) en de hele winter in scherp zand buiten laten staan. Ik heb die noten nooit geweekt in water.

Zaden worden soms in het water gelegd om te kijken of het zaad goed is. Zaden die naar de bodem zinken zijn meestal goed, de drijvers zullen meestal niet ontkiemen.

Wat nu te doen? Ik zou die bast er met een mesje van afhalen. Wel handschoenen aandoen anders krijg je bruine vlekken op je handen. Ik zou zie niet gaan weken in water want dit leidt gemakkelijk tot het rotten van de zaadkern. De zaden in een zak met met perliet of scherp zand doen en dan drie maanden in de koelkast leggen. Na deze periode de zaden warmte geven en hopelijk zal er dan een of meerdere ontkiemen.

Hier een foto van mijn laatste succes met de walnoot (Rode Donau noot):

Struiken & Bomen

dinsdag 9 april 2013 - 19:35
AnnetteSimone

AnnetteSimone

Hallo Prins,

Wat een mooie foto...ik hoop dat ik volgend jaar of zo ook zoiets kan tonen. Heb je hem toen in de aarde gezet?

Weet je de 'bast' van mijn zaden lijkt een beetje op een limoenschil zeg maar...kwa grootte eigenlijk ook wel. Die schil is bij de zaden van groen zwart geworden en waarschijnlijk wat uitgedroogd, want hij lijkt wat op een oude limoen zeg maar.

Goed ik zal over een paar dagen de sprong maar eens gaan wagen en er 2 in water leggen om te zien of ze zinken. Verder op zoek naar zand of percoliet.

Komt gerust met nog meer tips.

gr., Annette

P.S. Hoe heb je die foto opgeladen. Gewoon browsen naar eigen pc?

dinsdag 9 april 2013 - 19:43
Tuinprins

Tuinprins

Onder het antwoordvak kun je een foto uploaden bij je antwoord. Let wel: foto mag niet groter zijn dan 1 MB.

Percoliet bestaat niet maar perliet wel. Zou dit spul niet speciaal gaan kopen maar scherp zand gebruiken.

Ik heb die zaailing in een pot gezet. Heb de plant binnen gehouden i.v.m. het koude weer. Hij is een beetje krom gegroeid omdat hij voor het raam stond (noordkant van het huis) maar dat trekt gemakkelijk bij. Morgen gaat ie naar buiten om af te harden.

Struiken & Bomen

woensdag 10 april 2013 - 19:36
trietje

Trietje

Leuk gegevens dat je Zwarte Walnoot wil kweken in je tuin.

Wellicht weet je het wel, maar zwarte walnoot (tinctuur) is een middel dat van oudsher gebruikt wordt om parasieten bij de mens te bestrijden. Je dient het in te nemen samen met alsem en kruidnagel.
Werkt perfect 'breedspectrum' tegen allerhande parasieten in je lichaam.

Ben ook al een hele tijd op zoek hoe ik aan zo een plant of noot kan komen om zelf een boom in de tuin te houden. Maar tot op heden zonder resultaat. Benieuwd naar de uitkomst van jouw noten
zaterdag 18 mei 2013 - 16:26
AnnetteSimone

AnnetteSimone

Ha Trietje,

Ja precies, ik ga de boom kweken om tegen parasieten te gebruiken...op termijn dan.

Momenteel leg ik de laatste lootjes aan al mn andere (ong. 20) soorten kruiden, waaronder Ginkgo Biloba. Eindelijk staan die nu in een mengsel van zand en aarde en hopenlijk ontkiemen ze de komende week/weken.
Vrijwel alle kruiden staan nu buiten in potten op mn terras; een paar vandaag in de tuin gezet, want het is over de 25C ineens.
Een stuk of 8 staan nog binnen te kiemen, na eerst maanden gestratificeerd te zijn.
En dan ja als allerlaatste - en rijkelijk laat - ga ik dan eindelijk verder met de Black Walnut. Eigenlijk lijkt het best veel op de weg van Ginkgo biloba.

Ik heb mijn Walnootzaden uit Zweden geimporteerd, want in NL vond ik ze niet. Zie URL GEBLOKKEERD . Volgens mij hebben ze ook een Engelstalige link.
Hoop dat ik je over een maand of 4, 5 meer over het resultaat kan vertellen. Vooralsnog liggen ze nog in een zakje in de koelkast....is dat hetzelfde als stratificatie?
zaterdag 18 mei 2013 - 16:57
trietje

Trietje

Geen idee wat stratificatie betekent. Ik heb tot op heden zelf nog niet gewerkt met zaailingen van bomen. Wil er wel mee gaan experimenteren en over leren in de nabije toekomst. Onze tuin is nu in de fase van schuur afbreken, grond ophogen en fruitbomen die zijn aangeplant.
Hopelijk kan ik volgend jaar meer tijd stoppen in het onderhouden van de gewassen

Ik vond nog een interessante link over zaaien van black walnut ..

URL GEBLOKKEERD /2007/10/how-to-grow-black-walnut-tree-from-seed.html
zaterdag 18 mei 2013 - 17:08
AnnetteSimone

AnnetteSimone

Ik ben ook hele tijd bezig met tuin uitbreiden. Dit jaar stond de aanleg van een grote medicinale kruidentuin op de planning, maar de laatste week is opeens de helft van de tuin aan het doodgaan (door eerdere vorst en droogte). Wateren nu helpt niet. Dus gaan de kruiden nu eerst de gaten opvullen.

Stratificeren is een koude periode van 0-4C geven. Dat is goed te doen in de koelkast, of door zoals jij deed aan het eind van de herfst de bodem in doen, zodat de wintervorst er overheen gaat.

Hier bij mij in Z-Noorwegen bloeit nu mijn abrikozenboom uitbundig. Naast alle plantsterfte is dat heeeeeeeel fijn. De kersenboom groeit ook en de andere 3 fruitbomen ook.

Succes met al je tuinwerk!
zaterdag 18 mei 2013 - 17:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon