menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nordmann kerstboom met kluit behouden na kerst

Ga naar meest recente reactie

Morpheus

Morpheus

Beste mensen,

Zoals velen hebben wij bij ons thuis ook een gezellige kerstboom gezet. Wij hebben deze keer geopteerd voor een Nordmann kerstboom met kluit.

Het is een hele mooie en vandaar dat ik na de kerst deze wil planten en behouden voor volgend jaar. Maar wat dien ik allemaal daarvoor te doen om de boom in de beste conditie te houden.

Hoeveel water heeft de boom nodig elke week/dag?
Wanneer is na de kerst de beste periode om deze buiten te zetten? Moet deze eerst in de garage gezet worden en daarna in de tuin?
Moet deze in volle grond geplant worden of moet deze in een pot in de volle grond zitten?
Best op een schaduwrijke plaats of eerder een zonnige plaats?

Zoals jullie zien zijn we van goede wil, maar is de kennis er niet echt om deze boom te houden. Vandaar mijn vraag aan jullie.

En alvast zeer prettige eindejaarsdagen voor iedereen!
donderdag 13 december 2012 - 22:16
Tuinprins

Tuinprins

De meeste kans heb je als je de boom 24 december binnen zet en 27 december weer naar buiten

De meeste kerstbomen worden niet gekweekt met een goede kluit. Dit is veel te arbeidsintensief en de groothandel betaald al jaren zeer lage prijzen voor de kerstbomen. De tussenhandel verdient veel meer aan een kerstboom dan een kweker.

Bovendien worden de meeste kerstbomen "met kluit" veel te klein uit gestoken. De kweker wil immers niet te veel grond kwijt en de kluit moet in een niet al te grote pot passen.

Bedenk verder dat de luchtvochtigheid in de gemiddelde huiskamer veel te laag is voor een kerstboom. Dit los je niet op door de plant water te geven.

Bovenstaande factoren leiden ertoe dat de hergroei van kerstbomen die binnenshuis hebben gestaan zeer slecht is. Heel soms lukt het maar meestal loopt het op een fiasco uit. Hoe kleiner de boom en hoe korter hij binnen heeft gestaan, des te groter de kans van slagen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 14 december 2012 - 10:11
Lino

Lino

Bij ons lukt het soms 2 jaar na elkaar.
Wij doen het zo:
Binnenzetten rond 20 december
in een grote metselkuip
vullen met potgrond
Elke dag water geven en zorgen dat de grond zeker niet uitdroogt.
Begin januari terug naar buiten in volle grond en goed water gieten.

En dan hopen dat hij volgend jaar opnieuw bruikbaar is.

Nog een tip: maak op voorhand al een kuil wanneer het niet vriest, want als het vriest de eerste week van januari heb je een probleem
zo hebben wij onze boom eens een week langer binnen moeten houden omdat we daar niet aan gedacht hadden. Die boom heeft het toen niet gehaald.
vrijdag 14 december 2012 - 14:26
Morpheus

Morpheus

Beste

Alvast bedankt voor uw eerdere tips. Voorlopig staat de boom nog steeds mooi groen en maak ik me klaar om deze buiten te planten. Maar nog een vraagje:

Staat de boom beter in een schaduwrijke of zonrijke plaats? En zijn er bij het planten zelf nog dingen waarop moet gelet worden?

Bedankt op voorhand voor de hulp.
maandag 7 januari 2013 - 11:49
WiPe

WiPe

Lichte schaduw mag, maar liever niet te veel.
Let e rop dat de boom niet te nat staat. En plant hem vooral niet te diep; de bovenste wortels mogen maar net met grond bedekt zijn.
maandag 7 januari 2013 - 17:38
iecee

Iecee

Een denneboom heeft v
dinsdag 8 januari 2013 - 11:53
WiPe

WiPe

Abies nordmanianna is geen dennenboom...
Maar hij heeft, net als een dennenboom, voldoende plaats nodig, niet alleen in de breedte, maar ook, en vooral, in de hoogte.
dinsdag 8 januari 2013 - 16:44
iecee

Iecee

nee , klopt slechte informatie , het is een spar.
dinsdag 8 januari 2013 - 18:04
WiPe

WiPe

Picea is spar.
Abies is zilverspar. (Sorry. Kon het weer eens niet laten...)
woensdag 9 januari 2013 - 13:24
Morpheus

Morpheus

Beste,

Morgen zou ik deze planten, maar ze voorspellen vriesweer, heeft dit invloed of is dit juist goed voor de boom?
vrijdag 11 januari 2013 - 08:54
WiPe

WiPe

Een klein beetje vorst zoals nu voorspeld wordt is, naar mijn ervaring, geen probleem.
vrijdag 11 januari 2013 - 12:15
deHaan

DeHaan

Geen probleem, gewoon planten.
vrijdag 11 januari 2013 - 18:00
buksbunnie

Buksbunnie

ik heb met mijn collega's, afgelopen week aan de kerstboom opruiming meegewerkt,
zoals ieder jaar, enkele van mijn collega's nemen een aantal bomen mee naar huis
(nordman, serviche spar, blauwspar of gewone kerstboom), en meestal ,zo zeggen zij,
komen er van de twintig boompjes er wel 10 of 12 weeer aan de groei.
dus gewoon proberen.
zaterdag 12 januari 2013 - 22:26
Hilde1741

Hilde1741

Ik heb mij laten vertellen dat een Nordman met kluit eigenlijk niet echt bestaat. Hun wortelgestel zou vrij dik zijn en zoals al in een eerdere reactie vermeld, willen ze geen te grote pot natuurlijk, dus eigenlijk blijft van dat wortelgestel niet veel over.
dinsdag 15 januari 2013 - 11:43
buksbunnie

Buksbunnie

bij de kerstboom inzameling kwamen we nordmannen tegen die in pot gekweekt waren,
dit was te zien doordat er wortels door de gaten van de pot groeiden, dus die hebben een grote kans.
dinsdag 15 januari 2013 - 20:56
Gespeel

Gespeel

98% van de Nordmanniabomen zijn niet gekweekt in een pot. Ook al zegt de verkoper van wel, meestal zijn die gewoon uitgestekt en in een pot gestoken.

De Nordmannia heeft een lange (hoofd)wortel zoals een peen en die is meestal afgestekt bij het potten. Die boom heeft dan ook geen kans op slagen meer als je hem buiten plant.

Met de klassieke 'kerstboom', de Abies, is de kans op slagen veel groter als de kluit groot genoeg is. Bij de Abies heb je trouwens meer bomen die wel in pot zijn gekweekt.
donderdag 17 januari 2013 - 14:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon