menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboompje in de winter

Ga naar meest recente reactie

Cherifo

Cherifo

Hoi?

Graag had ik jullie advies gevraagd over mijn inmiddels verpotte olijfboom.

Nu de koudegolf stilletjesaan het land binnenwaait, wou ik jullie toch effe vragen of ik miss het beste mijn olijfboom binnen zet( in de gang) of kan ik deze met een bepaalde plastic beschermen?

Bijlage foto van mijn boompje.


Bedankt[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 december 2012 - 22:46
Rowie

Rowie

Zeker binnenhalen in een koele ruimte(10*C) of minimaal geheel afschermen met een winterhoes. Geen plastic, dan verstikt het boompje. Zodra de vorst weer wegtrekt, mag de olijf naar buiten. Bij de volgende keer verpotten evt. isolatie langs de potrand (noppenfolie) . Een oudere olijfboom kan in de volle grond buiten overwinteren, in een pot nooit. Let binnen in de winter op spint. Verder 'n olijf alleen in het voorjaar snoeien waarbij lange twijgen worden ingekort. Dit snoeimodel oogt wat onnatuurlijk, zou ik komend jaar niet snoeien. Succes !
donderdag 6 december 2012 - 06:26
Cherifo

Cherifo

Hoi Rowie,

Bedankt voor je reactie, ivm snoeien...kheb hem zo gekocht hoor.
Dus int voorjaar niet snoeien h
donderdag 6 december 2012 - 23:12
Rowie

Rowie

Noppenfolie langere tijd om de gehele plant is verstikkend en raad ik af; de pot en kluit kunnen w
zondag 9 december 2012 - 03:17
Cherifo

Cherifo

Hoi Rowie,

Bedankt...kdenk dat ik hem ga berchermen en ga laten staan. Want binnen in de gang is het meer dan 10 graden..of kan dit geen kwaad?

Waar vind ik vliesdoek en noppenplastiek? kan ik dit in een klein hoeveelheid kopen?

Bedankt ( woonachtig in Belgi
zondag 9 december 2012 - 14:00
Eliaske

Eliaske

Gamma, brico .... alle tuincentra.
woensdag 12 december 2012 - 13:13
Patat

Patat

Uiteraard pak ik elk jaar mijn olijfboom in pot in met vliesdoek. Vorige winter was echter geen strenge winter en ik heb de vliesdoek toen te lang laten zitten. Ik vroeg me af, met de voorspellingen voor deze week van -2
zaterdag 29 november 2014 - 11:39
jdcoster

Jdcoster

Bladhoudende boompjes hebben in de winter nog het meest te lijden van een bevroren potkluit.
Hoe kleiner de potkluit, hoe vlugger doorvroren. Ik zou die plant al in een grotere pot zetten en de pot ook tegen een wand, beschut tegen de koudste oosten- en noordenwinden.
Bij gebrek aan noppenfolie of ander isolatiemateriaal kun je ook om het even welk soort plastiek of gaas rond de pot aanbrengen en de ruimte ertussen opvullen met bladeren of stro.
Een vliesdoek zou ik er zeker rond de hele plant spannen.
maandag 8 december 2014 - 21:48
Roeli

Roeli

Meubelzaken pakken meubels etc. vaak in met noppenfolie. Dat wordt , na gebruik, weggegooid.
Heb ik al vaak stukken, gratis , gekregen, ze moeten het toch kwijt.
dinsdag 9 december 2014 - 20:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon