menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beste vogelstruiken

Ga naar meest recente reactie

tommy123

Tommy123

Hallo, ik probeer de laatste tijd mijn tuin nog een heel stuk vogelvriendelijker/insectvriendelijker te maken en ben van plan om binnenkort nog wat struiken aan te planten. Nu vraag ik me echter af welke ik het best kan kiezen? Ik weet dat wilde kardinaalsmuts, meidoorn, sleedoorn, rode kornoelje, gewone vlier, sporkehout, krentenboompje en hondsroos de beste vogelstruiken zijn maar aangezien ik niet zeker weet of er genoeg plaats is om alle soorten aan te planten ben ik op zoek naar de beste uit dit lijstje. Op het internet kan ik ook niet echt vinden welke nu eigenlijk de beste zijn dus vandaar dat ik de vraag hier stel...? Misschien zijn er ook mensen die uit ondervinding kunnen spreken? Alvast bedankt!
donderdag 11 oktober 2012 - 19:12
minouke

Minouke

Ik heb een haag van Cotoneaster horizontalis en daar zitten altijd veel mussen in van zodra er rode bessen aan komen.
In de lente tijdens de bloei zit het vol bijtjes.

Ook de Klimop wordt druk bezocht.
donderdag 11 oktober 2012 - 19:27
WiPe

WiPe

Keuze wordt voor een groot stuk bepaald door de bodem in je tuin.
Struiken met doorns of een dichte takkenstructuur en bessen geven behalve voedsel ook een schuil- en nestplaats aan de vogels.
donderdag 11 oktober 2012 - 20:00
Pieter2

Pieter2

Minouke, met Cotoneaster horizontalis doe je de natuur meer schade dan je ze goed doet. Niet aan te raden wegens invasieve exoot!

Inheemse soorten:
- Prunus avium
- Prunus spinosa
- Sorbus aucuparia
- Euonymus europaeus
- Crataegus monogyna
- Rhamnus frangula
- Cornus sanguinea
- Ilex aquifolium
- Corylus avellana
- Viburnum opulus
- Lonicera periclymenum
- Alnus glutinosa

En dan zijn er nog tal van uitheemse soorten...
donderdag 11 oktober 2012 - 20:21
Tuinprins

Tuinprins

Om Cotoneaster horizontalis als een invasieve exoot te bestempelen lijkt me sterk overdreven. Je komt wel eens een zaailing tegen maar om dat nou als invasief te bestempelen? Onze natuur wordt echt niet bedreigt door deze plant. Cornus sanguinea verspreidt zich veel agressiever maar omdat deze plant inheems is wordt het woord invasief niet gebruikt.

Sommige planten kunnen daadwerkelijk als gevaarlijke exoten worden bestempeld. Hier in Brabant (NL) hebben waterschappen veel te stellen met waternavel. In sommige jaren groeien beken en riviertjes helemaal dicht met deze waterplant. De waternavel is echter een uitzondering. Ik moet het eerste natuurgebied nog tegenkomen dat helemaal overwoekert is door de vlinderstruik.

De "anti-exoten manie" zoals die momenteel in de VS heerst moet volgens mij dringend kritisch tegen het licht worden gehouden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 oktober 2012 - 09:14
minouke

Minouke

de Cotoneaster horizontalis is hier toch ook geen probleem en zoals Tuinprins zegt soms komt je een zaailing tegen.

Maar hier in de tuin is dat wel DE vogeltjesbar tussen de struiken.
vrijdag 12 oktober 2012 - 09:20
pplakke

Pplakke

ik heb hier een strak geschoren haag (5maal geschoren).
en ik heb gisteren de gele mosterd omgespit .
en daar zitten dus veel vogels in zo een dichte haag.
ook al is die maar 1meter50 hoog en 60 cm breed.
was via de gemeente aangekocht als bloesem bessenhaag.

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
vrijdag 12 oktober 2012 - 11:47
tommy123

Tommy123

Ik heb een geschoren haag van taxus maar het valt me op dat de vogels hier weinig gebruik van maken. Heeft iemand een idee hoe dit komt? Ze heeft nochtans een heel dichte structuur en is wintergroen... Wat de nieuwe struiken betreft zou ik zeker 2 meidoorns en 2 sleedoorns willen aanplanten aangezien deze een ideale broedplaats zijn en inclusief voor voedsel zorgen. Wat de sleedoorn betreft zit ik wel met enkele twijfels aangezien deze zou woekeren. In welke mate is dit? Ook zou ik de struiken mooi willen laten uitgroeien dus wat neem ik dan best als plantafstand? De sleedoorn bijvoorbeeld kan 4 meter breed worden, moet ik dit dan ook als plantafstand nemen?
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:00
iecee

Iecee

ik denk dat er veel nood is aan bijenvriendelijke struiken
en daar komen vanzelf vogels op af
twee vliegen in een klap
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:05
sugar

Sugar

Cotoneaster horizontalis is een invasieve exoot : http://ias.biodiversity.be/species/show/49

Ze verdringt andere, inheemse cotoneaster-soorten. Plant staat gecatalogeerd als A2, met een belangrijke impact maar slechts beperkte verspreiding.
De vergelijking met vlinderstruik gaat dus niet op, omdat deze een zeer beperkte impact heeft op het milieu (B3). En wat mij betreft mogen ze nog wat strenger worden, de VS achterna. Kijk maar naar de onherstelbare schade door de invoering van het aziatisch lieveheersbeestje, muskusrat, de reuzenberenklauw, Japanese Heermoes, Amerikaanse vogelbes, Japanse Duizendknoop,...)

Cornus sanguina is een inheemse soort, en vormt dus geen probleem.
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:14
Tuinprins

Tuinprins

Die site die jij noemt over invasieve exoten in België neem ik met een flinke korrel zout. Vaak zijn deze sites ideologisch gemotiveerd of bedoeld om onderzoeksgeld te rechtvaardigen c.q. binnen te halen. Op genoemde website wordt niet duidelijk aangegeven waar PRECIES (plaatsnamen, graag met foto's van de situatie ter plaatse a.u.b.)Cotoneaster horizontalis een probleem vormt voor de inheemse flora. Er wordt veel te veel in algemeenheden gesproken. Is het nu zo erg dat er een Cotoneaster horizontalis op een spoorwegemplacement staat, een plek die nu niet bepaald bekend staat om zijn ecologische diversiteit?

Raar dat omdat Cornus sanguinea inheems is deze nooit een probleem kan zijn. Zo lust ik erg nog wel een paar.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:36
minouke

Minouke

Veel mensen hebben ze staan.
Je zou moest het zo een invasieve plant zijn,
veel verwaarloosde tuinen zien overwoekerd door die struiken.
En dit heb ik nog niet gezien.
vrijdag 12 oktober 2012 - 19:04
Pieter2

Pieter2

Sugar, danku dat hoef ik al niet meer uit te leggen .

Tuinprins, Cotoneaster horizontalis is vooral invasief op kalkrijke gronden. Voedselarme kalkgraslanden bezitten zeldzame inheemse flora, die hun beurt in relatie staan met (zeldzame) inheemse diersoorten. Deze kalkgraslanden worden door Cotoneaster horizontalis verdrongen. Als daar niet ingegrepen wordt kan Cotoneaster het volledige grasland verdringen. Kijk naar de Spirea velden waar bijna niets anders tussen groeit. Eens je dat in het echt gezien hebt begrijp je de problematiek. Het wilt niet zeggen, als je geen zaailingen van Cotoneaster tegenkomt bij je thuis, dat dit op grote schaal geen probleem vormt. Vogels verspreiden de zaden op die 'afstand' wel.

Cornus sanguinea is absoluut niet invasief. Laat het een woekeraar zijn, dit vormt echter geen enkel economisch, ecologisch of maatschappelijk probleem. Dat kan je van Cotoneaster horizontalis niet zeggen.
vrijdag 12 oktober 2012 - 19:15
sugar

Sugar

Tuinprins, de referenties staan onderaan. Lees deze maar eens : http://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/16142/1/belgian-journal-2008.pdf

Cotoneaster is één van de soorten die op een wachtlijst opgenomen staan. Of vogels die nu lekker vinden of niet, maakt me niets uit. Ik zet zoiets niet in mijn tuin en heb het recht om op een forum te wijzen over de risico's van die plant. Je gaat voor dezelfde reden ook geen A. lamarcki in mijn tuin vinden. http://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/16142/1/belgian-journal-2008.pdf
vrijdag 12 oktober 2012 - 20:28
minouke

Minouke

ok, je leest dat wel allemaal maar hebben jullie dit al ergens tegengekomen en waar?
Je zou ze toch in het wild moeten tegenkomen en niet 1plantje maar veel.
Tenslotte staan ze toch al jaren in alle tuinen, zover ik al weet meer dan 30jaar.

zaterdag 13 oktober 2012 - 08:19
Pieter2

Pieter2

Als een uitheemse plant ingevoerd wordt, is hij meestal niet direct van de eerste dag invasief. Vaak gaat het over een tientallen jaren eer de plant invasief gedrag gaat tonen. Het is zeker interessant om eens naar een infomoment te gaan over invasieve exoten en er bij stil te staan wat voor schade een simpele plant kan aanbrengen aan onze ecosystemen, onze economie en soms aan onze eigen gezondheid... Zoals ik al zei vind je Cotoneaster vooral terug op kalkgraslanden. Als je woont in een streek met zure grond, zal je dus niet snel een zaailing tegen komen van Cotoneaster, maar dat zaad wordt wel verspreid tot op die kalkgraslanden door de vogels.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ook op rotsen doet hij het blijkbaar zeer goed.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 13 oktober 2012 - 12:40
minouke

Minouke

heb wel altijd op zure grond gewoond misschien wel daarmee.
Wel spijtig infeite want de bijtjes en de vogels hebben er veel aan
zaterdag 13 oktober 2012 - 13:31
Tuinman65

Tuinman65

Ik zie in de natuur toch liever een Cotoneaster verschijnen dan een Cornus sanguineum.

Leo
maandag 15 oktober 2012 - 23:50
Boerke

Boerke

Tommy, ik heb een 40 tal meter taxus staan en daar zitten veel vogels in. Mezen,heggenmus,winterkoninkje,enz.
Een voordeel van deze haag is dat je je snoeisel weg mag doen naar het containerpark voor "Kom op tegen Kanker".
Bessenhagen helpen zeker.Neem nog maar een hulst.Komen veel vogels in overnachten .Voelen ze zich hier in veilig door de doornen.
Je moet eens een kerstboom planten. Heeft een aantrekkingskracht voor het goudhaantje. Een heel klein vogeltje met een scherp geluid.
Ik denk dat het beste is van een variatie te zetten. Zowel bladhoudende al bladverliezende. De bladhoudende zijn een goeie schuilplaats voor in de winter. De bladverliezende geeft een laag op de grond.Deze laat ik zo veel mogelijk liggen want daar zoeken de vogels graag in.
Op de foto zie je een deel van onze tuin. rechts taxus en links een variatie van struiken. Met in het midden een notelaar naast een kerselaar. Daarachter staan nog verschillende soorten struiken in een ronde met in het midden een 15 tal rozenstruiken en daarachter de moestuin.

Struiken & Bomen

dinsdag 16 oktober 2012 - 11:18
Boerke

Boerke

Hier enkele foto's van de rozentuin met enkele struiken er om heen.

Struiken & Bomen

dinsdag 16 oktober 2012 - 11:54
Chef

Chef

Nergens vind je zoveel vogels als in een dichte haag van wilde rozen.
Nadeel: heel veel stekels dus snoeien is een vervelend klusje.
vrijdag 19 oktober 2012 - 16:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon