menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dakplataan verplaatsen

Ga naar meest recente reactie

real

Real

ik wil een dakplataan van de voor naar de achtertuin verplaatsen wanneer is de beste tijd hiervoor.moet de boom helemaal zonder blad zijn.
de stamdikte is ca 12cm de hoogte 2,40 mtr.

Bedankt voor alle reacties daar heb ik wat aan, ga de boom alvast rondom lossteken, wachten tot al het blad eraf is en dan verplaatsen.

Daarbij heb ik een volgende vraag wanneer kan ik de boom snoeien direct na verplaatsen of moet dit er ook nog voor? Bij vorst niet verplaatsen neem ik aan, heeft het zin de grond rondom de boom af te dekken tegen vorst.
dinsdag 9 oktober 2012 - 17:54
Pieter2

Pieter2

Tijdens de wintermaanden.
dinsdag 9 oktober 2012 - 19:33
vloeiende

Vloeiende

Direkt na bladval, zo kan boom vluggerl beginnen wortelen dan als je hem na de winter zou verplanten.
Het geeft een wezenlijk verschil voor volgend jaar.
dinsdag 9 oktober 2012 - 19:44
kurt

Kurt

Als het enigszins kan inderdaad nog even wachten tot na de bladval.
Na het planten de boom best van een boompaal met boomband voorzien zodat de boom niet te vaak kan scheef waaien. Telkens als de boom scheef zou waaien dan worden de pas gevormde wortels los gerukt en moet hij zich telkens opnieuw herwortelen vooraleer hij zich goed kan verankeren.

Veel succes,

Mvg,
Kurt
dinsdag 9 oktober 2012 - 22:09
iecee

Iecee

je kan nu al de wortels rondom lossteken dan gaat hij al nieuwe maken
woensdag 10 oktober 2012 - 09:41
satomi

Satomi

[Na het planten de boom best van een boompaal met boomband voorzien]

Dat raad ik beslist af. Beter is om eerst de boompaal (in het plantgat) te plaatsen omdat anders de wortels beschadigd kunnen worden daar je ze niet meer ziet wanneer het plantgat weer dicht is.
woensdag 10 oktober 2012 - 12:04
kurt

Kurt

Satomi,

Dat klopt helemaal. Blijkbaar iets te snel geschreven. Die na moet dus tijdens worden. Wel goed opgemerkt, want ik had er zelf over gelezen.

Het advies van het afsteken is ook een goede tip. In de boomkwekerijen steken ze ook jaarlijks alle bomen rondom de wortels af zodat ze een mooi vertakt wortelgestel vormen en makkelijker rooien.

Mvg,
Kurt
donderdag 11 oktober 2012 - 10:28
lam

Lam

Nu rondsteken is het allerbeste om daar mee te beginnen .

Het plaatsen van een boompaal (en) is niet zo eenvoudig, houdt rekening met de wind (meestal west ) of hoe de wind tussen de huizen doortrekt.
Om dit op te vangen kan men ook 3 boompalen gebruiken , met boomband. Dan hoeft men ook niet te zoeken naar een goede plaats tussen de wortels voor de boompaal of met de boom te draaien.

Succes .
donderdag 11 oktober 2012 - 10:38
WiPe

WiPe

Daar wil ik nog aan toevoegen dat de boom niet hoger dan een meter moet vastgemaakt worden. Boompaal is bedoeld om te vermijden dat de wortels los komen, niet om de kruin te steunen.
donderdag 11 oktober 2012 - 11:16
Tuinman65

Tuinman65

Het gaat hier over een boom met stammaat 30/40. Dus een redelijk groot exemplaar.
Ik vraag me af hoe je die met mankracht gaat verplaatsen.
Het doorsteken van de wortels zou ik toch nu doen en volgend jaar pas verplanten.
Al is de plataan een redelijk gemakkelijk verplantbare boom.

Leo
donderdag 11 oktober 2012 - 23:46
pplakke

Pplakke

je kan eens zien of je de blaadjes er al af krijgt .
word ook wel eens gedaan dan kan het iets sneller.
en moet de boom toch geen kracht meer verspillen eraan.
vrijdag 12 oktober 2012 - 11:54
Bombycilla

Bombycilla

je kan eens zien of je de blaadjes er al af krijgt .
word ook wel eens gedaan dan kan het iets sneller.
en moet de boom toch geen kracht meer verspillen eraan.


Hoe kom je er op! dan kan de boom de in het blad aanwezige stoffen toch niet terug opnemen.
Dat is toch de reden dat blad herfstkleuren krijgt?
vrijdag 12 oktober 2012 - 12:07
WiPe

WiPe

Om het blad te kunnen afstoten moet de boom een kurklaagje vormen om de wonde die ontstat wanneer het blad afval, af te sluiten. Als je het blad er af trekt moet de boom die kurklaag ook vormen. Dat vraagt dus evenveel energie van de boom. Als je kan kun je dus best het blad vanzelf laten afvallen.
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:00
pplakke

Pplakke

ik had eens een pereboom gekocht.
en die kweker zij dat toen .
die zal het dan zelf verzonen hebben.
zaterdag 13 oktober 2012 - 11:48
iecee

Iecee

bij fruitbomenkwekerijen worden de bomen bespoten om hun blad eerder te laten vallen om zo de verkoop te vervroegen
dus er is wel iets van waar
zaterdag 13 oktober 2012 - 12:01
Tuinman65

Tuinman65

Hier vindt je meer over dat chemisch ontbladeren :

http://www.edepot.wur.nl/1123 blz.27 par. 4.4

Daar lees je nog veel andere interessante zaken over verplanten van bomen.

Leo
zaterdag 13 oktober 2012 - 18:25
lam

Lam

We vliegen weer eens de bocht uit.
Komt hier vaker voor.
Jammer
zondag 14 oktober 2012 - 18:39
Tuinman65

Tuinman65

Ging het topic niet over het verplanten van een boom?
Ik begrijp niet waarom je daar zo op reageert.
Jammer!
Ook jammer dat de topicstarter niks meer van zich laat horen.

Leo
zondag 14 oktober 2012 - 23:54
Snuitje

Snuitje

Voor het verplaatsen bestaan firma's die dat met machines doen.
Er wordt dan met een soort schuin mes onder de boom onderdoor gegaan zodat je een mooie kluit hebt. Deze wordt dan gewoon weer geplaats in de kuil waar de boom moet komen.

Niet alleen knap op te zien maar je boom wordt ook minimaal beschadigd.

Als je de boom met mankracht er uit moet krijgen wordt er al snel eens geschud of gehangen aan de boom waardoor je eigenlijk de kluit losschud en de wortels gaat beschadigen.

Ik weet niet wat het kost om dit machinaal te doen maar het is misschien wel het overwegen waart...
maandag 15 oktober 2012 - 07:50
real

Real

Bedankt voor al jullie wijze raad daar heb ik wat aan Groet Robert
maandag 15 oktober 2012 - 09:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon