menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veldesdoorn Acer Campestre Spaanse Aak

WDH

WDH

Dag iedereen,

Even geleden poste ik hier de vraag over welke boom ik in m'n tuin zou kunnen aanplanten.

Het ging toen tussen een Vlier of een Gele Kornoelje,

Nogmaals mijn hartelijke dank voor al jullie raad en advies.

Het gaat echter geen van beide worden.

Ik heb na nog verder zoeken en informeren m'n zinnen gezet op een Knotveldesdoorn.

Om zoveel mogelijk plezier te hebben aan heel het concept zoek ik vanaf het welbekende "helikopterke" te starten.

Het laagstapelen , zaaien, leiden en uiteindelijk knotten.

Want laat ons eerlijk zijn, wat is er plezanter?

Ik zal om dit alles tot een goei eind te brengen nog dikwijls beroep op jullie ervaring moeten doen vermoed ik.

Maar een groot probleem waar ik nu tegenaan kijk is het volgende:

Ik heb geen veldesdoorn zaad, en weet er absoluut geen in het wild staan.

Ik zou liefst vertrekken van zaad van een in het wild groeiende boom.

Weet er iemand waar er ergens in de omgeving van Lint/Hove/Boechout veldesdoorns in het wilg groeien?

Bedankt alvast,

Groeten

Wouter
maandag 8 oktober 2012 - 20:29
furor

Furor

Om op je vraag te antwoorden: nee


Waarom precies veldesdoorn?
Hoeveel jaar ga je nodig hebben om dat te bereiken?

maandag 8 oktober 2012 - 23:57
Tuinprins

Tuinprins

Het is dit jaar een slecht zaadjaar wat de Spaanse aak betreft. Tijdens de bloeiperiode was het nat en koud en dan heb je meestal een zeer slechte zaadzetting. Vorig jaar was een zeer goed jaar.

Volgens mij kun je beter wat jonge planten kopen, ze kosten weinig. Zaad van Acer campestre heeft een koude periode nodig en kiemt vaak pas in het tweede jaar na zaaien.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 oktober 2012 - 08:43
iecee

Iecee

Ik denk dat er niet veel veldesdoorn bomen staan omdat ze meestal gebruikt worden als haag.
Ik weet er "nergens" staan. ja bij mij in de tuin maar het is de enige die bijna niet groeit.
je mag van mij best een veldesdoorn kweken maar het duurt 25 jaar voor je daar een boom van hebt, want het is zo ongeveer de aller traaggroeiendste boom die ik ken. en blijkbaar heb je er zelf ook nog geen gezien.

dan kan je beter een turkse hazelaar zaaien want die heeft ook van die mooie kurklijsten en groeit veel sneller
woensdag 10 oktober 2012 - 09:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon