menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rododendron azalea piries skimmia

Ga naar meest recente reactie

alain1952

Alain1952

hallo ,
ik ben een nieuw lid , maar de problemen niet.

rododendron ; bladeren vergelen en vallen na verloop van tijd af
skimmia ; idem
piries : lelijk zwart gevlekte bladeren die na verloop van tijd afvallen.

toevallig heb ik algemeen bemest met buxusmeststof , kan dit de oorzaak zijn ?

ook mijn gazon ziet er minder mooi uit dan verleden jaar .

ben ik verkeerd bezig ? goede tips zijn welkom.

groetjes
Alain
zaterdag 6 oktober 2012 - 22:13
Tuinprins

Tuinprins

Rhododendron: vermoedelijk phytophtora. Dit is een schimmelziekte waar rhododendron last van krijgt als de plant te nat staat. Tussen het moment van aantasting en de eerste verschijnselen kan een flinke periode zitten. Aan deze ziekte is niets te doen. Phytophtora blijft een aantal jaren in de grond zitten dus niet opnieuw een rhododendron op die plaats zetten.

Skimmia: kan verwelkingsziekte (verticillium) zijn. Skimmia is hier tamelijk gevoelig voor. Aan deze ziekte is eveneens weinig te doen. Kan ook zijn dat de plant te veel in de zon staat. Het blad wordt dan geel maar blijft meestal wel aan de plant hangen. Zet Skimmia op een plaats waar ze in de middag schaduw heeft. Verder is Skimmia een hongerige plant. Het beste bemest je met een organische meststof.

Pieris: aantasting door Japanse vlieg. Is de laatste jaren een veel voorkomend probleem bij Pieris. Chemische bestrijding van Japanse vlieg is mogelijk maar dan zorg dat ook de onderkant van het blad wordt geraakt omdat daar de boosdoener zit. Alternatief: geen Pieris aanplanten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 oktober 2012 - 08:03
annis

Annis

Zelf denk ik dat het bemesten van planten die zuurminnend zijn niet met een buxusmest te doen. Buxus is een kalk liefhebber en in de buxus mest zal daardoor meer kalium zitten.
De Japanse vlieg komt ook wel veel voor bij Rhododendrons en vooral als ze teveel zon krijgen. Zet deze planten zoveel mogelijk in een beschaduwd gedeelte.
Ik heb zelf een Rhododendron staan die teveel zon kreeg en een aantasting van de Japanse vlieg had nu hij op een beschaduwde plek staat heeft de plant er geen last meer van.
Maar zoals Tuinprins al aangeeft nattigheid is vaak een boosdoenders bij dit soort planten.

Annis
zondag 7 oktober 2012 - 13:25
vloeiende

Vloeiende

Indien u phytophthora aantasting hebt is het raadzaam deze planten op te ruimen en af te voeren, zeker NIET composteren of hakselen en tussen de planten strooien. Ook de wortel verwijderen. Stanplaats van de planten algemeen verbeteren. Scheikundige bestrijding kan je eventueel laten uitvoeren door tuinaannemer met ervaring hierin(is belangrijk) Let wel deze schimmel kan zeer sterk uitbreiden en lang aanwezig blijven.
maandag 8 oktober 2012 - 22:50
iecee

Iecee

heb je eigenlijk wel zure grond?
woensdag 10 oktober 2012 - 09:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon