menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snelgroeiende bomen

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

We gaan verschillende bomen (+/-50) planten deze herfst maar liefst bomen die al wat boom zullen zijn binnen de 5jaar en al echt boom binnen de 10jaar.

Berken en wilgen zijn al snelgroeiers maar ik zou nog wat anders willen dan alleen maar berken en wilgen.

Zijn er nog anderen?? buiten populieren dan?
en fruitbomen... groeien die vlug?

groetjes
Chantal
zondag 23 september 2012 - 16:32
minouke

Minouke

Ja dat ziet er al goed uit vooral de eerste vind ik een mooie

gr
Chantal
zondag 23 september 2012 - 19:39
kurt

Kurt

Beste Chantal,

Platanen en kastanjes vind ik ook wel snel groeien.

Wel voorzichtig zijn met berken. Het wortelgestel van berken is zeer oppervlakkig waardoor de bovengrond snel te droog is om er nog andere planten op te laten gedijen. Daarnaast heb je van de berkenzaadjes bijna het hele jaar door veel vuil dat je binnen krijgt via elk klein kiertje of spleetje. Als laatste zijn er ook veel mensen allergisch voor de stuifmeelpollen van berken. Vandaar dat ik afraad om berken te planten dichter dan 100 meter bij een woonhuis want vroeg of laat beklaag je je anders over die mooie berken.

Mvg,
Kurt
zondag 23 september 2012 - 19:57
minouke

Minouke

Hallo Kurt,

dat is ook waar van die berken, had er nog niet aan gedacht.
Zal er dan ook niet veel zetten (3tal)en ver genoeg want ze zijn toch mooi met hun witte stammetjes.
Platanen heb ik al veel en kastanje wist ik niet dat ze ook vlug groeien.

't is niet dat ik geen geduld heb maar ben ook geen 20 meer en zou er toch nog iets van willen zien.

groetjes
Chantal
zondag 23 september 2012 - 20:27
furor

Furor

Es (momenteel afgeraden wegens essenziekte)
Zomerlinde
Hollandse linde
Grauwe abeel (mooie populierensoort)
Gladde iep
Zwarte els
Zoete kers
zondag 23 september 2012 - 21:53
sophora

Sophora

Annis
Een boom die heel hoog wordt is de Acer saccharum.De suikeresdoorn.
Zeer mooie boom.
De Quercus palustris groeit niet zo snel.
Prachtige boom is de Pterocarya Rhoifolia.Ook de Pterocarya stenoptera fernleaf is een flinke groeier en heeft een prachtig blad.
Tilia miqueliana en henryana zijn ook goede groeiers.
De Ailanthus of hemelboom groeit wel een meter per jaar en de Paulonia is ook een snelgroeier.

sophora

zondag 23 september 2012 - 23:17
joopsmit

Joopsmit

Boom te hoog geworden . Zaag hem af op 3 meter hoogte dek de wond af en hij zal in de breete gaan groeien .Zo krijg je een mooie brede parasol en kun je hem de vorm snoeien die je mooi vind
maandag 24 september 2012 - 00:18
WiPe

WiPe

Als je van een boom de kop afzaagt, dan zal de boom een nieuwe kop proberen te maken. Alleen door intensief snoeien kun je van een opgaande boom een breed uitgroeiende parasol maken.
Afdekken van snoeiwonden is al jaren compleet achterhaald wegens meer nadelen dan voordelen.
maandag 24 september 2012 - 10:55
minouke

Minouke

Sophora, die Pterocarya Rhoifolia ziet er wel een mooie uit.

ik ga nu mijn lijstje eens opmaken van wat jullie hier allemaal opgesomd hebben waarvoor erg bedankt


gr
Chantal
maandag 24 september 2012 - 15:51
sophora

Sophora

Tuinman
Ik wil je niet tegenspreken. Ik spreek maar uit eigen ervaring. Hier groeit de Quercus palustris niet snel.
Tilia henryana is hier heel winterhard. Heeft de koude winters zonder problemen overleefd.
Ik heb 12 jaar geleden de Pterocarya fraxinifolia dubbel zoveel betaald dan de rhoifolia.
Alles hangt af van de kwekerij..
En de prijs????Een vrouw betaald zeker dubbel zoveel voor een nieuw kleed dan voor een boom. Het kleed is voor hoogstens twee jaar, de boom voor je leven!!!!
sophora
maandag 24 september 2012 - 19:57
hildavw

Hildavw

Een liquidamber is een prachtig verkleurende boom voor de herfst.
Hoe rap hij groeit weet ik niet, maar in onze straat staat er een in een voortuin en die huizen zijn maar een 15tal jaar oud en vorig jaar hebben ze hem wat ingekort.

groetjes

Hilda
maandag 24 september 2012 - 21:34
sugar

Sugar

Pruimenbomen groeien ook vrij snel (zeker in vergelijking met de andere fruitbomen).
maandag 24 september 2012 - 23:52
minouke

Minouke

Sophora, daar zit waarheid in... moet ik onthouden als ik ga moeten kiezen.

Sugar, ik heb er al 2 geplant verleden jaar en misschien kwestie van goesting maar zou het kunnen dat appelbomen de mooiste bomen worden?

We komen er bijna uit:

es, els, esdoorn, meidoorn,eik, kornoelje, kastanje, noot, robinia,krulwilg, lijsterbes. Ook catalpa(niet de geënte bolboom), linde, ginkgo,hemelboom,wilde appel, berk maar zoals Kurt al zei niet te dicht bij de woning.

Fruitbomen staan er al sterappel, peren,pruimen en kersen.

Dus wel geen dure bomen, Guy wilt meer inheemse soorten. en ik kijk meer naar de bloei in de lente en herfstkleuren maar dan toch bomen die geen jaaaaaren nodig hebben om boom te worden zoals een eik bv.
Die staat er ook, 1 grote volwassen en een kleintje 4 jaar geleden geplant waar niet veel groei in zit.

Dikke merciekes voor de hulp, nu zie ik de bomen tussen het bos tenminste


groetjes
Chantal
dinsdag 25 september 2012 - 07:54
furor

Furor

ik zie dat je wat onderetage hebt (meidoorn, kornoelje). Gelderse roos geeft ook mooie herfstverkleuring (bordeaux-achtig met helderrode bessen die lang in de winter blijven hangen)
dinsdag 25 september 2012 - 08:38
sophora

Sophora

tuinman

Ik moet je weer tegenspreken. Ik draag nooit een kleed!!!

minouke,
Ik ken dus blijkbaar niets van bomen maar Els vind ik niet zo een goede keuze.
Het zijn geen langlevende bomen.
sophora
dinsdag 25 september 2012 - 09:17
WiPe

WiPe

Troost je Sophora,

ik ken ook niks van bomen. Maar als ik het goed heb kan els toch behoorlijk lang leven en zelfs erg hoog worden. Vooral zwarte els dan. Probleem is dat die bomen meestal als hakhout behandeld worden en afgezaagd worden voor ze de kans krijgen om uit te groeien tot een mooie volwaardige boom.

Maar zoek de soort eens op in de inventaris lijst van de dendrologische vereniging en je zal zien dat er daar serieuze exemplaren van bestaan.
dinsdag 25 september 2012 - 09:32
minouke

Minouke

Wipe, niks van bomen kennen je bent hier de boomexpert!
Ik ga ook eens gaan kijken naar de lijst dendrologische vereniging


Furor, Gelderse roos is ook een goed idee voor de zijkanten
dinsdag 25 september 2012 - 09:42
sophora

Sophora

wipe

Valse bescheidenheid. Je kent heel veel van bomen.

Er zijn inderdaad heel oude Alnussen. Heb ik dan weer even pech gehad.
Van mijn vijf Alnussen leeft er nog ene en dat is de Alnus glutinosa imperialis.
sophora
dinsdag 25 september 2012 - 10:01
WiPe

WiPe

Geen valse bescheidenheid, maar als jij niks van bomen kent, ik dan ook niet.
dinsdag 25 september 2012 - 10:27
furor

Furor

Zwarte els is zeker een interessante keuze! Goed voor Sijsjes, maar vereist wel een vrij vochtige tot natte grond.

http://www.bomenwijzer.be/boom/3
dinsdag 25 september 2012 - 12:20
sugar

Sugar

Leo, je zou misschien beter even langer nadenken voor steeds weer opnieuw andere mensen te schofferen.

De meeste fruitbomen zijn mooi, Minouke.

Zelf zou ik er ook ergens een Liriodendron tulipifera aan toevoegen. Ik weet het, geen inheemse boom, maar wel een prachtige parkboom die op termijn héél hoog wordt.

En als je toch zoveel plaats hebt, plant dan naast okkernoten ook een hartnoot. Dan heb je iets speciaals
dinsdag 25 september 2012 - 21:16
minouke

Minouke

Sugar, amai ni ,vooral Liriodendron tulipifera is gewoon prachtig.
Die moet je in feite apart zetten in volle zicht.

De Hartnoot kende ik zelfs niet, zal wel niet gemakkelijk te vinden zijn denk ik.
dinsdag 25 september 2012 - 21:27
sophora

Sophora

Minouke

Een prachtige boom voor zijn herfstkleuren is de Nyssa sylvatica. Wel geen snelgroeier .
Liefst een vochtige plaats. Komt wel uit Noord Amerika.Wordt vlammend rood.

En de Toona sinensis (vroeger Cedrella) Heeft mooi geveerd blad.
Is niet gevoelig voor ziekten. Hetgeen tegenwoordig al een voordeel is.

Als je niet genoeg plaats hebt voor al die bomen koop je nog maar een hectare grond bij.
sophora
dinsdag 25 september 2012 - 21:54
sugar

Sugar

Niet zo moeilijk hoor...Kwekerij Westhof biedt ze aan http://walnoten.nl/
dinsdag 25 september 2012 - 21:54
minouke

Minouke

Zeg jullie doen me echt kwijlen hé met al die mooie bomen waar ik dan nog niet van gehoord had.

Maar nog grond bijkopen zal niet gaan Sophora, die fruitboeren staan op elk cm grond zulle, ze zouden zelfs bij jou in de tuin zitten om maar grond bij te winnen.

Toch erg bedankt voor het helpen, en mijn lijstje ziet er al behoorlijk lang uit

groetjes
Chantal
woensdag 26 september 2012 - 12:26
WiPe

WiPe

wat Cedrela sinensis betreft: dat is echt wel een heel snel groeiende boom. Nadeel is evenwel dat die nogal wat opslag geeft.
Een leuke bijkomstigheid van Cedrela sinensis is dat het blad in China als groente gebruikt wordt. De jonge blaadjes en de jonge scheuten kunnen zelfs rauw gegeten worden.
woensdag 26 september 2012 - 13:21
sophora

Sophora

Dat is waar Wipe, hij geeft veel wortelopslag. Er zijn wel een groot aantal heesters en bomen die wortelopslag geven en ik ben er niet gelukkig mee.

Van pterocarya rhoifolia heb ik een heel deel zaailingen en een zaailing van de Pterocarya fraxinifolia is al een halve meter hoog op een maand of drie tijd.
Het is het eerste jaar dat ik zaailingen heb omdat ik geen tijd gehad heb om alles goed te onderhouden. (de ouderdom)
De Cedrella staat in de wei met de schapen en die eten de wortelopslag wel op. Al hebben de bladeren naar het schijnt een heel slechte smaak.
sophora
woensdag 26 september 2012 - 13:31
WiPe

WiPe

Naar het schijnt moet je dat eerst proeven voor je weet hoe die smaken. Naar mijn idee hebben ze eerder de smaak van gebakken uien. Weet natuurlijk niet of je dat lekker zou vinden, maar je moet wel jonge bladeren pakken. De oudere bladeren zijn nogal taai.
woensdag 26 september 2012 - 13:35
sophora

Sophora

Wipe
Ben effekes gaan proeven. Béééékes. Inderdaad gebakken ajuin maar dan veel straffer. Geraak de smaak niet kwijt.
sophora
woensdag 26 september 2012 - 15:43
WiPe

WiPe

Des gout et des couleurs se discutent pas.
Maar nu kun je met recht en reden zeggen dat je het niet lekker vindt.
woensdag 26 september 2012 - 16:18
minouke
woensdag 26 september 2012 - 19:56
sophora

Sophora

minouke
Dat is niet mooi hoor, mij uitlachen als ik me opoffer voor de wetenschap.
sophora
woensdag 26 september 2012 - 20:03
minouke

Minouke

waarvoor dank kan het me voorstellen hoe je gezicht vertrok en het daarna uitspuwde

De Cedrela sinensis dus zal die onthouden
woensdag 26 september 2012 - 20:08
iecee

Iecee

ik heb nog een link naar inheemse bomen http://www.plantvanhier.be/
donderdag 27 september 2012 - 23:09
minouke

Minouke

Iecee, ben ik eens gaan kijken, wel interessante link
vrijdag 28 september 2012 - 08:13
Tuinprins

Tuinprins

Zilveresdoorn (Acer saccharinum) groeit erg snel. Moet alleen niet vol op de wind worden geplaatst want is gevoelig voor takbreuk. Mooie gele herfstkleur.

Carya soorten zijn ook snelgroeiend. Deze moet je wel als kleine plant neerzetten want ze houden niet van verplanten. Herfstkleur is meestal geel.


Waarom Tillia henryana door van den Berk als matig winterhard wordt omschreven is mij een raadsel. De exemplaren die ik weet te staan hebben de afgelopen twee winters overleefd. Ze mogen m.i. het predikaat 'winterhard' dan terecht dragen.


Gegroet, de tuinprins

zondag 30 september 2012 - 12:49
minouke

Minouke

bedankt Tuinprins.

Maar goed dat je het erbij vermeld dat de Acer saccharium gevoelig is voor wind, het is hier tamelijk open en winderig.
Daarom ook dat we bomen gaan planten in de hoop dat dit wat zal breken.

gr
Chantal
zondag 30 september 2012 - 13:05
sophora

Sophora

tuinprins
Die gevoeligheid voor wind van de Acer saccharium valt wel mee. Hier heb ik heel veel wind uit het westen en heb nog geen problemen gehad.
Maar de Liquidambar die er kort bij staat heeft bij storm wel regelmatig takkenbreuk.

De Acer Saccharum groeit wel een stukje vlugger en is als windvanger wel ideaal.
Verleden jaar heb ik met pijn in mijn hart een 14 jarig exemplaar van Acer saccharum moeten omzagen omdat hij al het licht wegnam van de heesters.
Daarom een goede raad. Geef je bomen voldoende ruimte. Het is verleidelijk als je kleine boompjes koopt ze dicht bij mekaar te zetten, maar het is ongelooflijk hoe vlug bomen groot zijn.
sophora
zondag 30 september 2012 - 13:38
Tuinprins

Tuinprins

Je hebt Acer saccharinum (zilveresdoorn) en Acer saccharum (suikeresdoorn). Die laatste heeft volgens mij weinig last van de wind

Vorig jaar hadden wij eind juni hier in Midden Brabant (NL) zeer zware onweersbuien met valwinden. Veel zilveresdoorns hebben toen schade opgelopen. Nu is zulk weer uitzonderlijk maar om de paar jaar heb je wel een paar heftige onweersbuien die schade aan zilveresdoorns veroorzaken. Als je de boom beschut kunt neerzetten lijkt mij de aanplant van de zilveresdoorn niet zo'n probleem. Kun je dit niet dan zou ik toch voor iets anders kiezen.

Met je constatering dat je bomen de ruimte moet geven ben ik het volledig eens. Mensen vinden een ruim geplante boom vaak zo kaal staan en planten dan veel te dicht bij elkaar. Een boom moet de ruimte hebben om mooi te kunnen uitgroeien.


Gegroet, de tuinprins

zondag 30 september 2012 - 13:54
sophora

Sophora

Tuinman

Wat kan je blijven doordrammen.
Je schrijft "Als ik iets niet weet gaat je het opzoeken"
Daar ben ik al lang van thuisgekomen.
Niet dat ik niets opzoek maar hoe meer ik opzoek hoe meer ik ondervind dat er veel naast geschoten wordt.
Ik ben dus nu gaan opzoeken over Tilia Henryana.
De hoogte wordt aangegeven , bij sommigen 5 meter bij andere 15 meter op tien jaar.
Wel een beetje verschil. Ook dat hij niet winterhard is is helemaal fout.

Als ik iets schrijf dan is het altijd uit eigen ondervinding en geen boekenwijsheid. Zo heb ik me vergist als ik zei dat Elsen niet lang leven omdat ze hier allemaal afsterven.

Elf jaar geleden heb ik verschillende Linden geplant: Insularis,Henryana,Kiushiana,Petiolaris , Spectabilis en Chenmoui.De laatste is niet echt winterhard en is gesneuveld twee winters geleden. Alleen de Kiushiana is en kleinere boom.
Al de andere bomen hebben nu een hoogte van 10 a 12 meter. Ook de Henryana.
Misschien heb ik wel een goede grond voor Linden.
Tuinman, ik hoop dat ik niet over je l.l gereden heb.
sophora
woensdag 3 oktober 2012 - 10:05
hildavw

Hildavw

Chantal,

Dit is de tulpenboom die in onze straat geplant werd ter gelegenheid van het nieuwe millenium, dus in 2000 of 2001.
Het was toen een kleine boom.
Zo staat hij er vandaag bij, gezien van aan onze voordeur.

Prachtig toch!

Struiken & Bomen

dinsdag 16 oktober 2012 - 20:31
Marjenes

Marjenes

Hallo forum.
Onze wilg is vannacht omgewaaid. Hij stond midden in de tuin .
Nu willen we een andere boom plaatsen. Een die snel groeit en schaduw kan geven in de zomer. Welke boom is geschikt voor de droge zandgrond in brabant.?
woensdag 26 augustus 2020 - 08:37
minouke

Minouke

Marjenes, best is dat je een nieuwe topic start met je vraag. Je zal vlugger een antwoord krijgen omdat deze topic al 8 jaar oud is.
woensdag 26 augustus 2020 - 09:15
dries944

Tekst aangepast

Dries944

...
maandag 14 september 2020 - 22:04
WiPe

WiPe

Beter een andere topic starten.
dinsdag 15 september 2020 - 11:31
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Snelgroeiend, droogtetolerant en niet te groot:

Acer freemanii (hoogstam of meerstam)
Acer campestre
Celtis
Fraxinus pennsylvanica
Prunus subhirtella (hoogstam of meerstam)
Pyrus communis*
Pyrus calleryana*

* smalle kroon, best in groep.
Voor schaduw is een ronde of brede kroon beter geschikt als solitair.

Ipv snelgroeiend kun je 2-3 matig groeiende bijeen zetten. Die werpen samen ook schaduw.

zondag 25 oktober 2020 - 17:41
dries944

Dries944

Heb hier een Pyrus calleryana 'Chanticleer' staan die ik in december geplant heb.
Praktisch niet gegroeid en gebloeid omdat dit met blote wortel was. Nog altijd in groen blad.
Deze zou tot 6 m breed worden,niet echt smal te noemen en tot 12 m hoog.
Aanrader!
zondag 25 oktober 2020 - 18:12
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

6 op 12m is smal.

12 op 12m is breed.

Ik zou er niet op rekenen dat die 6m breed wordt. 3-4m is wat je vaak ziet. Tenzij je ze speciaal snoeit, aanbindt etc. Maar dan heb je geen natuurlijk groeiende boom.

Het eerste jaar zal de boom natuurlijk niet sterk groeien. Die moet eerst wortelen.

maandag 26 oktober 2020 - 00:04
dries944

Dries944

M'n acacia is intussen al over de 2 meter,was een zaailing die spontaan opkwam in m'n tuin met geel blad. Lijkt wel sterk op de 'frisia' cultivar. Ook met doornen.
Nog geen bloemen gezien want de boom is nog te jong waarschijnlijk.
Wanneer zou die dan beginnen bloeien of bestaat de kans ook dat hij niet bloeit??
Wel oppassen met wortelopschot want vorig jaar stond hij op een andere plek en daar staat nu ook een klein plantje van 20-30 cm hoog.
Waarom is dit een tere plant jackwalker?

Struiken & Bomen

donderdag 29 juli 2021 - 20:35
marleengry16

Marleengry16

mijn acer vorige herfst geplant
is nu al 1 m.5 hoog en 75 cm breedt ... langzaam fragiel maar dapper boompje !!!!
zaterdag 31 juli 2021 - 08:48
dries944

Dries944

Hey Minouke
Om terug te keren naar het onderwerp, hoe gaat het intussen met al je snelgroeiende bomen/bos?
Zijn er al die gesneuveld zijn en hoe groot zijn ze intussen na die 10 jaar?
Hoe gaan ze om met de lange droogtes van tegenwoordig?
Heb je ook foto's? Zou wel tof zijn
dinsdag 2 augustus 2022 - 12:26
Ann3d

Ann3d

Hallo allemaal, hierbij een vraag. Ik ben van plan om in de loop van de tijd een paar bramenstruiken te planten (mijn moeder bracht het, nu moet ik het planten). En ik heb niet veel ruimte, alleen achter het huis, waar de zon alleen in de ochtend is. Zou deze plek bij haar passen? of op zoek naar de zonnige kant?
dinsdag 25 oktober 2022 - 15:01
minouke

Minouke

Dries, sorry nu zie ik pas je vraag.

wel na 10 jaar is het al een mooi bosje geworden De bomen doen het allemaal erg goed.

Struiken & Bomen

dinsdag 25 oktober 2022 - 16:19
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Een paar keer per jaar maaien we de paadjes om er te kunnen wandelen

nog meer foto's en uitleg https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/136237/minouke/3378/bos/#!foto163892

Struiken & Bomen

dinsdag 25 oktober 2022 - 16:21
dries944

Dries944

Beter laat dan nooit minouke , Ziet er wel prachtig uit op de foto's.
Velen zullen hier wel jaloers van worden.
Waarschijnlijk lekker fris op warme dagen in de zomer.
Hoever staan de bomen van elkaar in het bosgedeelte?
dinsdag 25 oktober 2022 - 21:04
minouke

Minouke

Ze zijn willekeurig geplant dus niet op een rij, afstand onderling varieert ook tussen de bomen. Ze staan wel tenminste op 150cm van elkaar.
woensdag 26 oktober 2022 - 08:27
FrankHouweling

FrankHouweling

Wat fruitbomen betreft zou ik nog amandelboom aanbevelen. Deze kunnen behoorlijk groeien!
zondag 15 oktober 2023 - 17:33
mmgull

Mmgull

Fraxinus angustifolia mooi, groeit snel en kan tegen droogte.

Idem Zelkova en haagbeuk.
maandag 16 oktober 2023 - 10:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon