menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxus in pot voor toepassen vormsnoei

Ga naar meest recente reactie

ERWIN52

ERWIN52

Besten,
Ik zou graag taxus aanplanten in een ruime pot. Deze zou moeten dienen om vormsnoei op toe te passen. Ik heb dit 4 jaar geleden geprobeerd en het jaar daarop nog twee maar ik heb ze deze winter alle drie verloren door vermoedelijk "de vrieskou". Is dit toch mogelijk en zo ja ... onder welke voorwaarden ?
Groeten, Erwin
zondag 2 september 2012 - 12:23
Ginkgo

Ginkgo

Is normaal perfect mogelijk, een collega van mij heeft er zo een paar staan.
Wanneer heb je ze verplant dan in pot ? Normaal gezien zijn ze niet gevoelig voor vrieskou hoor, als ze op het juiste moment verplant worden. Ook genoeg kalk geven en zien dat ze zeker niet te nat staan !

Grtz,
Karel
donderdag 6 september 2012 - 08:58
ERWIN52

ERWIN52

Beste Karel,
Dank voor uw antwoord, ik had géén antwoord meer verwacht.
Ik heb er eentje gehad die 4 jaar reeds in pot staat. Eentje van 3 jaar en eentje van verleden jaar in pot geplant. Deze laatste had ik gekocht "in kluit".
Ze stonden wel op enkele dalstenen om er een beter zicht op te hebben. Zoals reeds eerder gezegd hebben ze na de winter "er het loodje bij neergelegd" en dus afgestorven. Zou het niet beter zijn om ze jaarlijks in te graven in de tuin tot gelijk met de bovenrand van de pot.
Ik heb ze ook géén kalk gegeven doch wel voeding dit zowel chemisch als organisch.
Mvg, Erwin.
donderdag 6 september 2012 - 09:16
Ginkgo

Ginkgo

Dag erwin,

Tjah, ik vind het een beetje raar dat ze getroffen zijn door de vrieskou...
Als de vrieskou de oorzaak is gaat de pot ingraven inderdaad wel zeker een oplossing zijn. Maar dit is natuurlijk wel een heel karwei natuurlijk.

Wat een ook grote fout is wat mensen veel doen bij taxus is deze te diep planten.
Eigenlijk als je taxus plant mogen de bovenste worteljes net boven de grond nog steken. Zodat je zelf nog een deel van het netje ziet bovenzitten. Zeker geen schrik voor hebben. Taxus beter veel te ondiep planten dan te diep !

Meststoffen is eigenlijk ook niet nodig omdat taxus goed gedijt op armere grond.
Elk najaar eens goed kalken is beter.

Ook geen gewone potgrond gebruiken, beste is eigenlijk een mengeling van potgrond met gewone grond en zien dat ze zeker niet te nat staan.

Als ze alleen in potgrond staan kan dit ook wel de oorzaak zijn omdat potgrond zeer goed water kan vasthouden waardoor je bij het watergeven eigenlijk de dosis altijd een klein beetje gaat verhogen, wat natuurlijk dodelijk is voor een taxus.

graag gedaan !
Karel

donderdag 6 september 2012 - 10:21
Tuinman65

Tuinman65

Karel, hier heb ik toch mijn bedenkingen bij.
Taxus doet het sowieso in potten minder goed als Buxus.
Kalken in een pot, daar moet je goed mee oppassen want je geeft al gauw te veel.
Waarom geen potgrond? Wanneer de afvoer onderaan de pot in orde is gaat dit zeker geen problemen geven. Integendeel.
En geen bemesting geven aan een Taxus in pot? Das al helemaal verkeerd.

Ik denk dat de Taxussen van Erwin eerder uitgedroogd zijn i.p.v. bevroren.

Leo
donderdag 6 september 2012 - 23:06
ERWIN52

ERWIN52

Besten,
Nog even verder verduidelijken :
1. de kluiten kunnen niet uitgedroogd zijn omdat de potten op plaatsen stonden waar het hemelwater degelijk zijn werk heeft gedaan. Op drogere tijden werd er bijgewaterd. De grond waarin ze opgepot stonden was een mengeling van 2/3 magere zandgrond uit mijn tuin en 1/3 eigen gemaakte compost. De plant die het langst heeft geleefd stond in 50 % zandgrond en 50 % goede potgrond voor geraniums en aanverwanten.
2. Vind ik het bijzonder vreemd dat de drie vormsnoei-planten juist dit voorjaar dood zijn gegaan.
3. De planten waren max 1,2 m groot en stonden in potten van 20 liter inhoud.
4. Graag geef ik wel wat voeding bij om een zo explosief mogelijke groei te krijgen. Ik overdrijf echter niet. Ik was ook van plan om de oudste van nieuwe grond te voorzien maar ... te laat !!
Graag verdere raadgevingen.
Mvg, Erwin
vrijdag 7 september 2012 - 09:09
Bombycilla

Bombycilla

De planten waren max 1,2 m groot en stonden in potten van 20 liter inhoud.
pot is veeeeeel te klein droogt is dus wel de reden,volledig doorgevroren potgrond geeft geen water af en neemt ook geen water op.
wintergroene planten blijven wel verdampen vandaar dat de struik uitdroogt
vrijdag 7 september 2012 - 12:44
Tuinman65

Tuinman65

Voor mensen die ik hier mee zou kunnen helpen, voor planten in pot is de beste potgrond amper goed genoeg.
Begin niet te mengen met tuingrond, compost of wat dan ook.
Erwin wil gewoon een discussie uitlokken, maar hij weet heel goed dat wat hij schrijft fictief is
Dat denk ik toch.

Leo
vrijdag 7 september 2012 - 23:46
ERWIN52

ERWIN52

Leo,
Onthoud één ding zéééér goed :
1. den Erwin wil géén diskussie uitlokken ! Dit ligt absoluut niet in mijn aard.
2. den Erwin wil niet anders dan "de waarheid en niets anders dan de waarheid" achterhalen. En ... is daar iets mis mee ???
3. den Erwin heeft alles maar dan ook alles persoonlijk uitgetest, zoals reeds is beschreven, en er is dus niks, maar dan ook niks FICTIEF.
Ik ben uit ALLE kommentaren wel iets weizer geworden hetgeen ik in de toelomst zal toepassen.
Mvg, den Erwin
Ps Smlillies betekenen voor mij niks !!!
zondag 9 september 2012 - 16:25
ERWIN52

ERWIN52

Bombycilla,
Ik ga in de toekomst mijn tuinbonsai, en daar gaat het hem uiteindelijk over, in grotere kuipen plaatsen. Heeft u enig idee over welke inhoud dit zou gaan ?
Mvg, Erwin
zondag 9 september 2012 - 16:31
Tuinman65

Tuinman65

Erwin, met een discussie uitlokken is er toch niks mis.
Hoe meer hoe liever zou ik denken.
Ik heb je zeker niet in de gordijnen willen jagen, vandaar dat knipoogje ( ) in mijn reaktie.

Leo
zondag 9 september 2012 - 22:49
Ginkgo

Ginkgo

Idd Leo,

Ik heb nog eens gekeken bij mijn collega en het is inderdaad enkel potgrond.
Sorry voor de onjuiste info !

Grtz,
Karel
donderdag 13 september 2012 - 16:22
iecee

Iecee

heel veel wintergroene planten zij deze winter gewoon verdroogd door die twee weken kale vrieskou
simpel gezegd ze kunne geen water opnemen want dat is bevroren en de naalden drogen uit door het vriezen
en de oplossing heel simpel: een laken , een vliesdoek of iets anders over je plant gooien , deze moet niet de kou buitensluiten maar de uitdrogende wind en zon
vrijdag 14 september 2012 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon