menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gemengde bloesem- en bessenhaag

Ga naar meest recente reactie

WDH

WDH

Goeiemorgen alweer,

Ik heb achteraan mijn tuin een strook waar nu iets te groot gegroeide siergrassen staan.

Nu zou ik deze graag vervangen.

Binnenkort is het weer de behaag actie van natuurpunt en onze gemeente.

Het stuk grond dat ik beschikbaar heb is 9m breed waar de helft 1,5m diep, en over de andere helft loopt de 1,5 in schuin naar uiteindelijk 3m diepte. (ik hoop dat het wat duidelijk is)

Komt er op neer dat ik zoiezo een stuk heb van 9 bij 1,5. Maar vanin de helf loopt het schuin naar 3m

ik zou graag m'n siergrassen vervangen door een bloesem- en bessenhaag.

Nu vraag ik me af of mijn beschikbare ruimte hier groot genoeg voor is.

Ik weet wel dat je hier niet teveel aan mag snoeien, maar kan deze haag binnen mijn beschikbare ruimte zonder verlies van schoonheid en natuurlijk bloesem en bessen

Volgende planten zitten in het pakket.

sleedoorn, eenstijlige meidoorn, Gelderse roos, rode kornoelje, sporkenhout en wilde kardinaalsmuts.

Bedankt alvast

Groetjes

Wouter
zaterdag 25 augustus 2012 - 08:19
furor

Furor

Spork groeit m.i. niet al te rap in de breedte, dus die kan je gerust in het smallere stuk zetten, (een paar bij elkaar). Daarnaast een Gelderse roos, en in het breedste stuk 1 of 2 van de anderen die rapper een groot volume hebben.
zaterdag 25 augustus 2012 - 10:03
WDH

WDH

Thanks furor
zaterdag 25 augustus 2012 - 14:00
furor

Furor

Als je echt een brede haag (heg) wilt, niet te veel planten en niet te dicht tegen elkaar.

Spork is een ijle plant, met een paar bij elkaar bedoel ik een 50 cm tussen. Wanneer alles toegroeit kan je er ev. een of 2 van tussenhalen.

laat tussen de rest 1 à 2 meter ruimte, afhankelijk of je enkele jaren op een ijle vegetatie wilt kijken of niet. Eventueel kan je er meer planten en er ook hier dan een paar vantussen doen.

Ikzelf heb voor mijn gemengde wilde haag 50 cm genomen, en da's veel te dicht opeen. Misschien ok voor een geschoren haag, maar niet als je het breder laat uitgroeien.
zondag 26 augustus 2012 - 10:13
WDH

WDH

Ik geloof dat ze 24 planten rekenen voor 8m haag.

Hoe breed is uw haag nu furor?

Groeten

W
zondag 26 augustus 2012 - 11:12
furor

Furor

Standaard wordt een afstand van 25 à 50 cm (4-3 planten per lopende meter) tussen uw planten aangeraden. Dit is voor een strak geschoren haag uit de boekskes, en zelfs dan misschien nog overdreven.

Ik heb mijn haag vorig jaar eind november aangeplant, sommige planten zijn al een meter breed, andere 30-50 cm, mijn hulst bv. is nog quasi niet gegroeid.

zie

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=44515

en

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=44491&hl=gemengde_haag
zondag 26 augustus 2012 - 12:05
pplakke

Pplakke

ik heb ook zo een bloesem haag al bloemt er niet veel aan.
ook moet je die 5 keer per jaar snoeien om model te houden.
er zijn ook van die planten bij die snel een tak wortelen als die de grond raakt.
volgens mij kan zelfs snoeisel dat je vergeet een nieuwe plant worden.
dus let op die haag kost misschien nu niet veel maar achteraf wel wat werk mee.
zondag 26 augustus 2012 - 12:48
sugar

Sugar

Denk je nu echt dat je bloemen gaat hebben aan planten die je 5 keer per jaar snoeit?
De bedoeling is een informele haag te maken met zo'n planten (wat breder, wat wilder), en dan krijg je niet alleen bloemen maar daarna ook bessen voor de vogels
zondag 26 augustus 2012 - 13:35
furor

Furor

Inderdaad. Mijn sporkenhout bloeit al enkele maanden en hangt "vol" met bessen (het zijn natuurlijk geen trossen zoals bij een vlier of meidoorn). Ook mijn Gelderse roos heeft dit jaar al (een beetje) gebloeid, en heb 1 helderrood besje

zondag 26 augustus 2012 - 13:54
WDH

WDH

Lijkt me idd ook straf dat een haag waar 5x per jaar de schaar in gezet, alsnog bloemen en laat staalbedrijf zou krijgen.

Ik wil deze haag niet om de 5 voet snoeien, enkel wat in bedwang houden.

Vandaar de vraag of dit gezien mijn beschikbare ruimte en gewenst resultaat haalbaar is.

Als "natuurvriend" ga ik dan in m'n voortuin weer gaan voor een strakke doornloze gemengde haag.

Deze zal dan weer de nodige scheer en knipbeurten dienen te ondergaan.

zondag 26 augustus 2012 - 19:12
WDH

WDH

Man man, mijn vingers zijn te dik voor die toetskes, en dan nog die duivelse autocorrector

Ik bedoelde dus niet "staalbedrijf" maar "laat staan bessen".
zondag 26 augustus 2012 - 19:32
WDH

WDH

Furor is het mogelijk om een foto van jouw gemengde haag te posten?

Zou graag eens het resultaat zien na een jaartje,

Bedankt alvast

Wouter
maandag 27 augustus 2012 - 17:07
WDH

WDH

Nu stel ik mezelf wel volgende vraag.

Natuurpunt stelde het haagpakket samen, maar wanneer ik meer informatie inwin over de wensen van de verschillende soorten meerk ik dat niet elke soort dezelfde eisen stelt aan de bodem.

Zo kan sporkehout niet tegen kalk en rode kornoelje net andersom.

Dat deze in de haag geen goeie buren zullen worden is duidelijk, maar is het mogelijk om zo'n uiteenlopende eisen in 1 haag te combineren

sleedoorn, eenstijlige meidoorn, Gelderse roos, rode kornoelje, sporkenhout en wilde kardinaalsmuts.

Heeft er iemand ervaring met deze combinatie en/of het aangeboden pakket van natuurpunt?
maandag 27 augustus 2012 - 20:03
furor

Furor

Goh, ik vind dat het soorten zijn met een vrij brede ecologische amplitude. Spork zal wel tegen kalk kunnen hoor, maar zal heel misschien wat trager groeien. Zolang het geen kalkrijke duinen of kalkstenen ondergrond is zou ik me geen zorgen maken Hij doet het bij mij alleszins goed en ik heb denk ik ook wel wat kalk in de (rijke, lemige) ondergrond.
Nu, in welke streek zit je? Op leembodems heb je een vrij grote buffer en zal het meeste wel goed groeien. Ik zou me er geen zorgen over maken. De mensen die het pakket hebben samengesteld zullen daar wel hun redenen voor hebben.

Edit: Lint is Brabants District West, net als bij mij.
maandag 27 augustus 2012 - 20:33
furor

Furor

U vraagt, wij draaien.

Ik heb een haag met Eénstijlige meidoorn, Hulst, Sporkehout (Vuilboom), Haagbeuk, Spaanse aak (Veldesdoorn), Sleedoorn, Hondsroos, Gelderse roos. Daarnaast ook nog Vlier, Hazelaar en Gele kornoelje.


Het gekochte plantgoed was maat 50/80 cm, in werkelijkheid zaten er planten tussen van meer dan een meter (bovengronds).

Vooral in de hoeken groeien ze het beste. Deze meidoorns zijn al >2 m hoog.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zie het verschil met de Hulst. Die groeit sowieso erg traag. Links zie je Spork. De afstand tussen de Hulst is 50 cm, tussen de meidoorn 30 cm, véééél te dicht als je een wilde haag wilt ... beken ik tot scha en schande.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alles staat op 90 cm van de perceelsgrens (lokaal geldt 45 cm voor geschoren haag tot 1.6 m, 85 cm voor hoogstam). Theoretisch ben ik dus wettelijk in orde, en heb ik het zo gedaan omdat ik anders teveel van mijn tuin zou verliezen.
Toch denk ik dat ik ze iets verder ga zetten, omdat ik ze 1) verder kan laten uitgroeien, 2) ik er aan de achterkant toch nog beter zal aankunnen ...
Sommige meidoorns reiken al tot over de draad, en zijn dus al meer dan een meter breed (een volle haag is natuurlijk nog iets anders )

[afbeelding verwijderd niet-https]

Op andere plaatsen groeit alles veel trager. Deze meidoorn (links) en Veldesdoorn zijn maar een m hoog.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Spork groeit relatief rap in de hoogte (wordt 3-4 m hoog, uitzonderlijk 5), maar is vrij ijl. Deze staan bij mij op 30 cm van elkaar.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ook de Gelderse roos groeit veel trager (voorgrond, meidoorn ernaast is ongeveer 1 m)

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ook de Sleedoorn groeit traag (links). Rechts 2 stuks Gelderse roos.
[afbeelding verwijderd niet-https]


Twee haagbeuk (links) en het sporkehout (=sprokkelhout)
[afbeelding verwijderd niet-https]

Nog een andere hoek van de tuin met meidoorn (donkergroene bladeren) en spork (lichter groen, iets ijler), met erachter nog een Hondsroos, die het allen zeer goed doen (staat al redelijk toe ook) en rechts een kleine Sleedoorn. Op de voorgrond ook nog een Gele kornoelje.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Eenmaal uit de hoeken blijft alles veel lager, zelfs de meidoorn. De Hondspeterselie is hoger dan de aanplant ... [afbeelding verwijderd niet-https]

Geen al te scherpe foto, maar een detail van spork: groengele bloemetjes, rode onrijpe bessen en zwarte rijpe. Een zeer interessante plant!
[afbeelding verwijderd niet-https]


maandag 27 augustus 2012 - 21:07
WDH

WDH

En Brabants District West wil zeggen dat het wel goed zal groeien??
Volgens Plant van hier komen al de geselecteerde planten hier daadwerkelijk voor.
Kan gewoon ni misgaan!
Is het misschien aan te raden om wat vivimus voor zuurminnende planten te mengen in het plantgat voor het sporkehout?

Nogmaals bedankt voor alle enorm gewaardeerde reacties
maandag 27 augustus 2012 - 21:12
furor

Furor

Dat wil zeggen dat het globaal dezelfde ondergrond zal zijn als hier (leem/zandleem). Lokaal kan daar wel een verschilletje op zitten, maar zolang het geen droog zand of zware klei is zal alles wel min of meer goed groeien. Op leem groeit het meeste wel.

Niet misgaan is een groot woord Er kan altijd wat uitval zijn. Zo heb ik ook een dode Hulst en 2 meidoorns die het niet goed doen.

Je zou dat kunnen doen, maar ik zou er de moeite niet voor doen. Als jij je daar goed bij voelt, ga je gang, natuurlijk. Spork prefereert wel een licht zure grond.


Als je echt niet veel snoeiwerk wilt hebben, zou ik toch oppassen met Rode kornoelje (en ev. Kardinaalsmuts ook, maar heb hier geen ervaring mee). Die is erg groeikrachtig, heeft uitlopers en moet je toch jaarlijks wat terugsnoeien. Anderzijds is het in Antwerpen zeldzame plant die verder achteruit gaat. Het is ecologisch ook wel een interessante plant, hoor.


En zoals gezegd, je kan wat dichter planten om na verloop van tijd er enkele van tussen te halen. Ik vrees dat ik dat hier ook ga moeten toepassen.
maandag 27 augustus 2012 - 21:26
WDH

WDH

Bedankt voor de vele foto's
dinsdag 28 augustus 2012 - 06:42
Woutdr

Woutdr

ik heb 2j geleden een wilde heg gepland lengte ongeveer 70 m met meidoorn,sleedoorn,gelderse roos,wilde liguster , ook een bosje met spork

nu woon ik op toch (zeer) natte kleigrond en groeit vooral de sleedoorn en meidoorn traag, gelderse roos en spork prima

in de 1e winter (lang veel sneeuw) hebben de konijnen zich ook te goed gedaan aan men plantgoed dus ...
dit jaar meeste gelderse rozen, sporken en ligusters gebloeid en besjes dus het lukt wel

heb ook vrij veel rode kornoelje staan, dat groeit hier gelijk niets , ik snij ze bijna jaarlijks in feb/maart af tot 10 cm boven de grond en die staan nu al terug bijna 2 m hoog, gebloeid en met bessen

men grond is zeker niet ideaal, te nat te kleiig maar tlukt wel (enkel mei en sleedoorn minder goed)

wilg en els lukt natuurlijk prima maar met 12 knotwilgen en 15 elzen staan er al genoeg
zondag 2 september 2012 - 12:42
WDH

WDH

Bedankt allemaal voor de reacties en de geweldige foto's,

Ik hoop dat het hier lukt.

De plant de me nu om onverklaarbare reden al heel de tijd enorm aanspreekt is de rode kornoelje,

Ik hoop dat deze het even goed doet als bij jou woutdr,

Vreemd toch dat je om onverklaarbare reden zo geboeid kan raken door een bepaalde plant,

Vanaf ik eindelijk er in slaag zal ik van het aanplantingsproces en resultaat de nodige foto's posten,

Groeten, en wish me luck (binnen een goeie 2 maand dan)
maandag 3 september 2012 - 19:17
iecee

Iecee

als je bloemen en bessen wil en mooie struiken moet je ze op minstens een meter van elkaar zetten anders verdringen ze elkaar en blijf je snoeien en knippen en daar worden ze niet mooier op en de cornus is een veel te agressieve groeier om er tussen te zetten die hoort er echt niet bij , alleen de cornus mas.
en meteen na het planten met de helft inkorten!!!!!echt.

maandag 3 september 2012 - 20:07
WDH

WDH

Bedankt voor de waarschuwing, maar lijkt me straf dat natuurpunt deze dan in zijn selectie opneemt.
maandag 3 september 2012 - 20:14
furor

Furor

tja, waarom niet?

Je kunt toch kiezen welke planten je wilt? Of is een pakket van elke soort 1 of zo?

Als dat in je tuin past, kan je dat gerust planten.
maandag 3 september 2012 - 20:31
WDH

WDH

Een pakket bestaat uit 6 soorten met 4 planten per soort. (soorten staan in m'n 1e bericht)
maandag 3 september 2012 - 20:42
Woutdr

Woutdr

die rode kornoelje valt wel binnen de perken te houden hoor

idd niet te dicht bij elkaar, met 2 planten bestrijk je al snel 4-5m in de breedte..


mooie rode takken inde winter , in tvoorjaar snij je alle takken tot op 10 cm van de grond terug , groeit idd geweldig tot 2 m op 1 jaar
maar tvolgende voorjaar snij je ze gewoon terug tot op 10 cm
2 min per plant ofzo dus tja.. ik loop gewoon door den hof met men snoeischaar en op eenuurtje heb ik alles gedaan wat
in tvoorjaar moet gesnoeid worden

buiten cornus sanguineum ook sedum spectabile, ....
aangezien ik ook imker ben met enkele kasten in men tuin is het voor mij toch belangrijk dat alle planten goed bloeien


kzal eens fotokes trekken ervan en hier zetten zoals ze nu zijn en in t voorjaar na de snoei
maandag 3 september 2012 - 21:45
WDH

WDH

Dag iedereen,

Heb uiteindelijk een selectie gemaakt van volgende planten

4 rode kornoeljes , dan 3 st. Gele kornoelje met daarnaast 4 stuks wilde kardinaalsmuts, met daarnaast 4 krentenboompjes om dan te eindigen met 4 Gelderse rozen

De gele kornoelje en krentenboompjes staan er reeds in, want zaten niet in het aangeboden pakket.

Wel niet zo simpel om te vinden in alle moderne tuincentra waar uitheemse planten troef zijn.

Ben benieuwd naar volgende lente
zaterdag 17 november 2012 - 14:13
furor

Furor

Super.

Welke plantafstanden heb je genomen?
zondag 18 november 2012 - 11:00
WDH

WDH

Heb ze 50cm uit elkaar gezet.

Althans reeds de gele kornoelje en de amelanchier, de rest gaat nu zaterdag de grond in.

Was het maar alweer weekend
zondag 18 november 2012 - 14:08
WDH

WDH

Man man man, wat duurt de winter lang

Nu staat er achteraan mijn tuin een mooie rij van kale takken in de grond.

(je kan je ni voorstellen hoeveel moeite het me kost om m'n wederhelft duidelijk te maken dat dit gaat uitgroeien tot een haag)

Nu wanneer ik naar het vlak kijk waar de planten mooi op een rij instaan vraag ik me af of ik de omliggende bodem niet kan bedekken met bodembedekkers.

Onderbegroeiing als het ware.

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar onze inheemse flora.

Een andere oplossing is om er een goeie laag schors onder te gooien, maar verkies toch plantjes.

Heeft iemand hier ervaring mee bij deze haagplanten?

Mvg

Wouter
zondag 13 januari 2013 - 09:29
FANFULLA

FANFULLA

Hallo WDH,
het is steeds een goed idee om te mulchen onder een nieuwe aanplant: compost, bladval van haagbeuk of els, hennep, boomschors of gemaaid gras. Dit stimuleert het bodemleven en voorkomt uitdrogen. Daarnaast kan je ook ondergroei inzaaien: op URL GEBLOKKEERD verkopen ze zaadmengsels, aangepast aan de situatie. kijk bij de "bloemeweiden" en "specifieke zaadmengsels". Pas wel op dat het geen dingen zijn die 80 cm hoog worden. Anders met iets meer moeite en geld kan je zelf plantjes aankopen en inplanten op 50 cm van de haagplant. Een soort border die relief geeft...
woensdag 6 maart 2013 - 21:41
WDH

WDH

Het zal voor nu toch een laag schors worden.
Bedankt voor de goede raad.
donderdag 7 maart 2013 - 06:47
furor

Furor

WDH,

ik heb bij mij een laag houthaksel aangebracht. Alles wat ik wied vliegt er ook tussen. Het is de bedoeling dat ik na enkele jaren een beetje bosgrond heb, waardoor dan bosplanten (bosanemoon, ...) onder de haag kunnen groeien.

Ondertussen al wat akelei, vingerhoedskruid, look-zonder-look, bosaardbei, ... gezet, die zich ondertussen ook al kunnen verbreiden.
donderdag 7 maart 2013 - 09:28
WDH

WDH

Klinkt geweldig Furor,

Ikben van plan om binnen enkele jaren een natuurlijke vijver (lees amfibieënpoel) aanleggen, en de gemengde haag is de achtergrond.

Bedoeling is dus in etages naar de oever toe te werken met planten die een meerwaarde hebben voor de diertjes.

Maar zover zijn we helaas nog niet.

Ik gebruik nu snel verterende picea schors/Mulch, en ervaring leert me dat de grond er onder meer en meer begint weg te hebben van bosgrond.

Groeten

Wouter
donderdag 7 maart 2013 - 20:56
furor

Furor

Werkt schors van sparren e.d. niet te verzurend?
donderdag 7 maart 2013 - 22:35
WDH

WDH

Ik denk/hoop van niet.

Rond de voet van de planten strooi ik zoiezo compost, maar het is alles daartussen eh .
vrijdag 8 maart 2013 - 07:01
WDH

WDH

Dag iedereen,

Ik ben een gelukkig man,

Alle planten van m'n bloesem en bessenhaag staan in blad

Was toch bang afwachten, maar nu staan er overal kleine blaadjes aan.

De wilde kardinaalsmuts is koploper.

Waar het nog wel even op wachten is, is de inheemse beukenhaag naast m'n oprit, maar zijn die ni altijd iets trager die mannen?

Groetjes van ne contenten Wouter
zondag 21 april 2013 - 19:30
furor

Furor

ja hoor geen zorgen. Haagbeuk begint nu, beuk binnenkort.
zondag 21 april 2013 - 21:44
WDH

WDH

Thanks Furor,

Nog even afwachten dus,

Groeten

Wouter
maandag 22 april 2013 - 21:02
WDH

WDH

Hello,

Ik heb gisteren de verontrustende ontdekking gedaan dat op 1 van m'n 3 gele kornoelje planten donkere vlekken in het midden van de bladeren kwamen.

Ik vrees dat het de bladverwelkingsziekte is.

Nu ben ik misschien wat snel geweest, maar om verder uitbreiden te voorkomen heb ik deze tot op 10cm van de grond afgedaan, en in de vuilbak (niet compostvat) gedaan.

De andere 2 hebben geen enkel vlekje.

Nu vroeg ik me af of het best is de kornoelje terug te laten groeien (als dit nog gaat na de drastische snoei), of moet de kluit de grond uit?

Weet iemand hier raad mee?

zondag 5 mei 2013 - 08:01
furor

Furor

Hoi,

hoe is het nog met alles afgelopen?

Misschien moeten we elkaars natuurvriendelijke tuinen eens bezoeken.
zondag 29 december 2013 - 22:28
WDH

WDH

Hey Furor

Sorry voor het late antwoord.
Mijn tuintje stelt Niet veel voor zenne.
Ik moet enorm veel moeite doen om me in te houden.
Ik heb hier namelijk 2 super kids rondlopen die dolgraag voetballen, en zo niet echt rekening houden met de planten die de papa met de grootste liefde en zorg aangeplant heeft.

Kan het ze niet kwalijk nemen, want was zelf nog erger vroeger.
Van de oorspronkelijk aangeplante haag blijven volgende gelukhebbers nog over.
4st wilde kardinaalsmuts
4st krentenboompje
4st gelderse roos
En ik ben in volle verwachting van een bestelling van 3 hondsrozen bij vivara
Ben wel eens benieuwd want lijkt me best bizar om planten met de post te versturen.

Hoe vlot alles bij jou?

Groeten

Wouter
maandag 17 maart 2014 - 20:39
furor

Furor

Mja, met de haag en zo goed. Zoals je misschien in mijn eigen topics hebt kunnen lezen heb ik een deel van de haag uit haagverband gerukt en wijder geplant (anderhalve meter) om meer een vogelbosje te hebben. Een 4 Wilde kardinaalsmuts en 2 rode kornoeljes bijkomend aangeplant. de resterende haag zal strak geschoren worden langs de burenkant, 'binnenkant' wordt losser, maar ik heb nog een gele kornoelje en sering voor de haag geplant, om wat extra structuur te creëren.
De eerste Gele kornoelje (twee jaar geleden geplant) is aan het bloeien.

Uiteindelijk zijn er van de ong. 100 planten 1 sleedoorn en 1 hulst die het niet gehaald hebben, en 2 meidoorns die het niet super doen.

Ook nog een vlinderstruik gezet (Black Knight), een toverhazelaar (Diane) en een kweepeeronderstam die zijn ding mag doen. Ik zou graag nog een mispel zetten. Ik zoek eventueel nog iets interessants voor in het vogelbosje.
in het vogelbosje heb ik ook enkele bollen geplant van voorjaarsbloeiers (winterakoniet, voorjaarshelmbloem, bosanemoon, wilde hyacint). Sleutelbloem en speenkruid bloeit, en ik heb wilde akelei, donkere ooievaarsbek, bossalie en judaspenning gezaaid.

In retrospectie is op die 2 jaar alles toch serieus gegroeid. Ik vermoed dat de meidoorns dit jaar ook gaan bloeien. De hoogstam kerselaar is toch ook al een kleine 2 meter hoger.

Door een baby op komst ben ik echter niet klaar geraakt met de fruithaag. Mijn appel -en perenboompjes staan nog op hun 'voorlopige' plaats, en zullen eerstkomende dagen bloeien. De perziken staan al in bloei. Heb me nog een extra kruisbes aangeschaft.


Benieuwd naar het nieuwe bloei -en groeiseizoen.
dinsdag 18 maart 2014 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon